Gjest Skrevet 15. mai 2007 #1 Skrevet 15. mai 2007 Tenker på dette med å kjøre buss med barnevogn... Jeg ser ikke at det kan være så innmari skummelt jeg! Det er egne plasser på bussen til barnevogn, noen ganger også med reimer til å feste vogna i. Når vi kjører buss (ganske ofte iom at vi ikke har bil) så holder jeg altid vogna. Har du noen gang hørt om en ulykke (med fatale konsekvenser) hvor baby/barn i barnevogn på buss var involvert (i Norge)? Nei, det har ikke jeg! Har du noen gang hørt om bilulykker (med fatale konsekvenser) hvor baby/barn var involvert (i Norge)? Ja, det har jeg!! Og når jeg nevner fatale konsekvenser så mener jeg noe litt mer alvorlig enn at vogna velter. Det har jeg sett skje flere ganger og da har ALTID mammaen GÅTT fra vogna...
mammmamia ** Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Det er mye mindre belastning på barnevogna i en buss, siden bussen er MYE større enn en personbil. Kreftene som tas ut inne i bussen blir derfor mindre og det skjer sjelden store personskader i buss. Vogna sitter stroppet fast ja, og når ungen sitter/ligger fastspent mot kjøreretningen skal det være ekstremt liten sjanse for store skader... I en bilulykke er det potensielt MYE større sjanse for store personskader, særlig om barnet sitter fremovervendt i bilen... Derfor kjører vi heller buss enn å sette bilsetet fremovervendt (hvis det noensinne skulle være et dilemma for oss, lillesnuppa hater å kjøre bil, men det er ikke aktuelt å snu uansett!), men det var kanskje ikke problemstillingen, hehe, er bare engasjert jeg ;-)
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Jeg har faktisk aldri tenkt på det som uforsvarlig... Det jeg synes er uforsvarlig er når folk ikke står og holder vogna på bussen, t-banen, trikken... Jeg kjører ikke så veldig mye buss. Men det er fordi jeg syns det er så tungvint med vogn. Min erfaring er at man ikke får hjelp til å ta inn og ut vogna noe som er nødvendig når sjaføren ikke senker bussen.
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Selv om det ikke var helt problemstillingen så støtter det likevel opp om det jeg sier, med forskjellen på personskader i buss vs. bil... Er forresten ikke noe galt i å være engasjert! )
mammmamia ** Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Nei ikke sant, men her inne blir man dessverre hetset for å være opptatt av sikkerhet, og da SÆRLIG bakovervendt kjøring ;-) Så må vokte mine ord, hehe..!
selfangerkjerringa Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Det er da ikke så mange lenger som betviler at bakovervendt er best for små barn? Men til hovedpoenget: jeg er fullstendig enig med HI! og mammmamia
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Jeg er heldig her jeg bor. Sjåførene senker bussen og som regel trenger man ikke engang be om at de venter med å kjøre til man har fått kjøpt billett...jeg er alltid påpasselig med å holde i vogna når knøttet ligger oppi. Men bare det blir litt mer sommerlig skal bagen byttes ut med bilsetet, så kan jeg feste det i et bilsete i stedet for å ha ungen i vogna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå