Gå til innhold

Noen andre som er redd for å føde??

Anbefalte innlegg

Jeg sliter skikkelig med tanken på en fødsel. Jeg klarer å se objektivt på det, at det er en naturlig ting som har skjedd i årtusener, men det hjelper ikke å er liten trøst. Alle sier det er en fantastisk opplevelse, og at det ikke er så vondt som en tror på forhånd, men det skremmer enda vettet av meg!!

Det er ikke bare smerten som skremmer meg, det er like mye komplikasjonene som kan forekomme. De fleste i min familie har slitt veldig med bekkenløsning etter fødselen.

Jeg har veldig lyst å kunne ta keisersnitt, er det noen som vet hvordan eller om det lar seg gjør uten medisinske årsaker? Er det bare jeg som er kjempe tåpelig, eller er det andre som kan identifisere seg med tanken??

Fortsetter under...

først av alt...du er ike tåpelig! det vi føler det føler vi og det er ikke tåpelig!! er dette din første? viss ja, kan det være usikkerheten som plager deg, at du faktisk ikke vet hva du skal igjennom. det følte jeg veldig med min første. jeg vet ingenting om keisersnitt, så det kan jeg ikke hjelpe deg med. men viss det hjelper er det sant som folk sier det er en fin oplevelse og føde. klart gjør det vondt, ja, men smerten og alt er glemt med en gang du får nurket på magen. dette var sikker en mager trøst, men det jeg mener og si er at DETTE GÅR BRA!!!

Tåpelig er du ikke!!! Tror de fleste tenker sånn før de har vært gjennom det!! Skal ha mitt 3.barn og jeg hadde ikke gjort det igjen hvis fødslene var så ille, det er sikkert!! Var veldig usikker på den første husker jeg, men fikk utrolig god hjelp på fødeavd, de er profesjonelle. Det går nok bra skal du se. Samtaler om fødselen blir det mange av mot slutten med jordmor. De er flinke til å berolige oss fødende. Lykke til iallefall. Du klarer det helt sikkert, tenk på alle de som har født i verden!!!

Hei!

Jeg fødte i april i fjor, og er gravid igjen. vil IKKE føde igjen, for å si det sånn.

Men jeg vet at jeg får det til.

Det går ikke ann å forestille seg hvordan det er på forhånd.

Ingen fødsler er like, og man opplever den forskjellig.

Jeg vil nok prøve igjen. selv om det var ett helvete forrige gang

Annonse

Jeg er også livredd for å føde p.g.a. komplisert fødsel første gang. Har fått innvilget keisersnitt, men etter å ha lest om det så skremmer det meg like mye. Keisersnitt er jo så vondt lenge etterpå også er det så mange komplikasjoner som kan oppstå for moren.

Finnes det en tredje utvei? :)

Hilsen pysa

Er ogsaa redd for aa foede pga. kompliseret foedsel sidste gang, men er faktisk mer redd for keisersnitt... Saa er enig med smultbolla, skulle oenske der var en 3. mulighed...

kanskje man kan foede ved aa teleportere babyen ut av magen? ;)

Du er så absolut ikke alene om det. Jeg har hele tiden sagt at jeg skal aldri føde vanlig, kun keisersnitt. Men har faktisk begynt å gå litt fra den tanken. Grunnen til det er jo at det er et inngrep som gjør at du må være mye ro, pappan kan mest sannsynelig ikke være der, og ikke klippe navlestrengen(som de aller fleste vil:)), du må ha hjelp i ca to uker etter fødsel med å bære babyen og sånne ting. Og det tar lang tid før magemusklene er seg selv igjen.

Men keisersnitt er en veldig lett tanke, spes hvis man er redd for å føde. Jeg er livredd for smerte og tanken på å revne eller klippes opp får meg nesten til å spy. Men de sier det er så verdt det og jordmødrene er veldig flinke og du får babyen din med en gang etterpå:) hvis man revner eller blir klippet opp så gror det så vedlig fort også. Men er du veldig redd så si fra til din lege eller jordmor så fort som mulig slik at de kan få bearbeidet frykten din. Man anbefaler jo vaginal fødsel, så fremt ingenting tilsier at du ikke kan ha en normal fødsel eller hastesnitt.

Men jeg er livredd men vil allikvel føde vaginalt, uten sett hvor redd jeg er, hehe. skal ta det opp med jordmor:)

Lykke til og håper det ordner seg. Hvis det skal være sånn at du absolut ikke kommer til å forandre mening så si ifra tidlig slik at de skjønner at du mener alvor. Som regel pleier de å gå med på det selvom det bare er angst:)

du er ikke tåpelig, men det er jo større risk å ta ks enn på føde da. Dessuten er du fullstending hjlepesløs i mange uker etter ks, har kun lov å løfte babyen. Jeg gleder meg heller ikke til fødsel, men har mer angst for ks for å si det sånn.

Og til noen av dere anonyme,stå fram med nick om dere skal komme med idiotiske kommentarer!!!!!!!!!!!!!!

Jeg må si meg enig i at når en er redd og ber om å bli forstått hjelper det IKKE at dere anonyme slenger idiotisk med leppa-slutt opp med å skremme!!!

Så til stavanger 7.nov:det er lov å være redd, jeg hadde en lang samtale med en sykepleiervenninne, hun anbefalte meg å ikke ta i mot råd fra andre som var livredde, for hvilken effekt ville det gi meg?men heller prøve å tenke litt "medisinsk" når det kommer til det å ta keisersnitt(for jeg vurderte det seriøst), da kunne hun fortelle hva som er grunnen til at fødsler ikke blir anbefalt som keisersnitt(ellers vile jo alle gjort det-sant?)..prøv å snakk med legen/jordmoren din..og når du er på besøk på sykehuset-så ikke gå derifra før du føler at alle spørsmål er besvart og dun kan føle deg mer sikker på valget ditt. Håper du føler deg bedre snart, det gjør jeg nå:)

Klem fra meg

Hvis en ser litt realistisk på det, er det vel veldig få som egentlig gleder seg til smerten og de eventuelle komplikasjonene ved å føde. Jeg har hele livet trodd jeg måtte ta keisersnitt pga et mulig smalt bekken. Stor var overraskelsen da jeg fikk beskjed om at praksisen nå er endret slik at jeg skal prøve å føde naturlig uansett(med mindre babyen er veldig stor da). Jeg innrømmer jeg ble litt satt ut, men tror jeg klarer å snu det til noe positivt, jeg skal faktisk få lov til å prøve selv(men de vil gå raskere til keisersnitt hvis jeg sliter).

Jeg er enig med lillelolo, ikke hør på de skrekkslagne, snakk heller med jordmor/sykepleier, noen som er litt mer objektive. Og husk at hvis du ikke liker svarene til en person(kanskje du føler de ikke forstår redselen din), så finnes det gjerne flere å spørre :)

Og til deg som var redd for at du blir hjelpeløs i ukevis etter keisersnitt: Det behøver ikke være slik. Ja, magen din er litt "ødelagt" en stund etterpå, men hvis du er flink og kommer deg i bevegelse så snart som overhodet mulig(!) vil det gå fint. Det kan min mamma, som har hatt tre keisersnitt, skrive under på.

Annonse

Hehe, du kan jo prøve å bare knipe igjen... =) Jeg er også livredd for fødselen, er første gang jeg skal føde, så det blir en ny opplevelse. Har prøvd å lese litt om det på nettet, men finner ikke så mye info om det, akkurat. Men vi får vel kanskje mer info når det nærmer seg? Eller er det noen som veit om noen bra infosider?

En ting er i hvertfall sikkert, jeg skal ha epidural.

Ute på parkeringsplassen helst, om det er mulig.

=)

Jeg er også livredd for fødselen. Jeg har en koplikasjonsfull fødsel hvor tulla holdt på og ta kvelden allerede da. For og si det sånn. Og jeg er livredd for at det skal skje med nestemann også og at vi ikke er like heldige nestegang.... Og jeg lurte veldi på om jeg skulle prøve og få KS.

Men en veninne tok ks igår, og etter og ha snakket med henne på tlf så tror jeg at jeg dropper det hvis jeg kan for og si det sånn. Hun sa ingenting liksom men man hørte jo at hun hørtes jo dopa ut. Og hun hadde veeeeldig vondt. Så jeg tror nok ikke ks er den lette løsningen mange leter etter... Så jeg vil råde deg til og snakke med lege og jordmor og fortelle dem at du er redd. Så kan de hjelpe deg mye...

Lykke til hvertfall

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...