Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Leser innleggene dine med stor respekt.

Jeg ser at du har fått innvilget planlagt ks. Selv er jeg i prosessen nå, skal til samtale med lege neste uke og har sendt brev i forkant om mine tanker. Kopi av brevet mitt ligger her på siden . Kunne du vært en engel og sett på det, og kommet med tilbakemelding. Jordmor sa at det var lurt om jeg sendte brevet i forkant...

Hvor lang tid tok samtalen og hvilket sykehus tilhører du? Har du hatt ks før? Kan jeg spørre om grunnen din...

Ha en fin dag:-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9304248-til-susyq/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes brevet ditt så veldig bra ut, jeg. Du viser at du mener alvor, at du har tenkt gjennom dette, samtidig som du er ydmyk og understreker at du vet du ikke har krav på dette, men ber om å bli respektert og lyttet til.

Du går ikke i detalj på risikoene ved KS i brevet. De kan det jo være greit å ha med seg

•For mor: De vanligste komplikasjonene er betennelse i såret, blærekatarr, livmorbetennelse, hodepine etter epiduralbedøvelse (særlig hvis bedøvelsen settes feil slik at spinalvæsken lekker ut) og behov for blodoverføring.

•For barn: I en vaginalfødsel klemmes fostervann ut av lungene på barnet mens det er i fødselskanalen, dette skjer ikke under et keisersnitt og barnet kan få pustevansker. Derfor setter legene gjerne en oksygenmaske på barnet når det er ute. Dette fører veldig sjelden til større komplikasjoner.

•For begge: Det kan være vanskeligere å komme i gang med ammingen.

Det kan kanskje være ok å være klar over at et KS denne gangen øker sjansen betraktelig for et KS ved en eventuell tredje fødsel. Etter et keisersnitt er det nemlig en 0,5 prosent sjanse for at livmor revner i neste fødsel. Denne risikoen minskes dersom man lar det gå minst ett år mellom fødslene. (Ser du ikke ønsker flere barn, men dette kan være noe legene bruker som argument)

For meg tok første samtale med jordmor ca 45 minutter (da leste hun gjennom brevet mens jeg satt der), mens andre samtale med lege tok 10 minutter. Dette var på Rikshospitalet.

Jeg er førstegangsfødende, men er født med KS selv og har brukt mye tid på å lese meg opp i bøker, magasiner og medisinske tidsskrift før jeg selv tok et valg. Forsto det var fordeler og ulemper ved begge forløsningsmetoder, men følte keisersnitt var det beste for meg og mitt barn.

Hvilket sykehus skal du på? Krysser fingrene for at det ikke er Haukeland, hvis ikke går nok dette helt fint.

Legene pleier jo å være mildere stemt til de som har gjennomgått en fødsel før, og ditt endte i hastekeisersnitt, noe mange opplever som mer traumatisk enn et planlagt snitt. Du har derfor ganske tungtveiende argumenter for å ønske keisersnitt denne gangen. Også et godt tegn at samtalen er med en lege. Det er jo de som har innvilgende myndighet.

Vær klar over at siden det er så kort igjen til termin, kan det hende legene foreslår "prøvefødsel". Om du blir beroliget av dette er det vell og bra, men ikke la deg presse til noe du egentlig ikke vil. Vil du ha keisersnitt skal du ha keisersnitt. Vær vennlig, men bestemt!

Krysser fingrene for at dette ordner seg for deg og :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9304248-til-susyq/#findComment-9304973
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk! Jeg er klar over de komplikasjoner som kan oppstå både for meg og babyen i forhols til ks. Jeg har også som deg lest meg opp endel rundt emnet, så jeg føler jeg greit forberedt. Det er bare at jeg er sliten og fortvilet og blir veldig emosjonell når temaet kommer på bane...derfor er det enklere å skrive ned det som er mest sårt. Jordmor foreslår at jeg får en dato for igangsettelse, siden jeg ikke er redd fødselssmerter, det er jo ikke det fryktenn min går på. Den er basert på mangel på kontroll - synes du det er presisert klart nok i brevet mitt?Blodtrykket mitt har begynt å stige, og fikk beskjed i går fra spes gyn at det ville ikke gå ned igjen, enten holde seg eller stige mer.. enda en grunn mener jo jeg:-)

Skal på Sykehuset Telemark. Tror de er greie der, men man føler seg uansett "liten" i en sånn situasjon.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9304248-til-susyq/#findComment-9306162
Del på andre sider

Skjønner deg godt. Jeg synes også det var mye lettere å skrive ned deg jeg tenkte. I disse samtalene føler vi jo at det er mye som står på spill, det er legen som er autoritetspersonen og som sitter på all makt, så det er lett å føle seg liten eller falle inn i "snill jente" rollen og la seg overkjøre til noe en egentlig ikke vil. Jeg følte meg hvertfall mye sterkere når jeg hadde med brevet der grunnene mine sto fint forklart. I tillegg hadde jeg med søsteren min (1ste samtale) +mannen min (2dre samtale) som satt utenfor. Godt å vite jeg kunne kalle inn "forsterkninger" om det skulle bli behov for det!

Kommer ganske klart fram i brevet ditt at det er mangelen på kontroll du frykter, det er så vidt jeg skjønner også en veldig vanlig følelse. Særlig når du har hatt en opplevelse der du virkelig mistet all kontroll, slik det gjerne blir med et hastekeisersnitt.

Jeg ble også tilbudt dato for igangsettelse. Det er jo enklere for sykehuset å tilby enn planlagt keisersnitt. I tillegg fikk jeg tilbud om å møte jordmor som skulle jobbe den dagen i forkant, garanti om epidural når jeg ber om det og lav terskel for keisersnitt. Jeg synes det er flott at de på den måten kommer kvinner med angst i møte.

Selv valgte jeg likevel keisersnitt, men synes det viktigste er at alle kvinner har et svangerskap og en fødsel der de kan kjenne seg trygge.

Så bra det er Telemark du skal til. Der har jo flere her inne fått innvilget nylig. Tror du klarer dette helt fint, jeg :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9304248-til-susyq/#findComment-9306394
Del på andre sider

"det går bra uansett det der, om du føder sånn eller sånn....."

Hehe, nesten like hjelpsomt som gode gamle:

"Kvinner har født barn i tusenvis av år. Vi er skapt for å føde, så du klarer det nok du og!"

Da er det virkelig godt å ha disse sidene der man kan få mer velbegrunnede råd og oppmuntring fra kvinner i samme situasjon. Glad jeg kunne være til hjelp :-)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9304248-til-susyq/#findComment-9307878
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...