Gå til innhold

Hva har barnet LYST på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt (og skrevet) på de siste dagers tråder om å gi barn under 1 år is, brus, kake, sjokolade, godteri osv. fordi det er synd på dem hvis vi spiser og de ikke får smake, og fordi de har lyst på det... Mange her inne syns nok jeg er en grusom mor som nekter barnet mitt å smake på alt mellom himmel og jord, og at Knøttemor kommer til å få problemer med å like mat fordi hun ikke har fått smake på gudene vet hva fra hun kunne holde hodet oppreist.

Min datter på snart 5mnd putter ALT i munnen. Halen til katta, hånda til pappa, tåteflaska, smokken, storesøster sin slippers. Alt hun får tak i går rett i munnen - dette fordi munnen er et av små barns viktigste sanseorganer, de bruker tunga for å bli kjent med omgivelsene på. Så når hun strekker hendene etter sleiva når jeg baker muffins betyr det neppe at hun får traumer hvis mamma nekter henne å smake muffinsrøre. Hun lurer rett og slett på hva det er. Min datter er ikke et unikt barn på denne måten, slik er de fleste småbarn...

ps: studier viser at tidlig introduksjon av forskjellige typer mat ikke har noen sammenheng med om barn blir fleksible i smaken enn ved sen introduksjon.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velformuler og tydelig..! Helt enig!

Det er etter folk har sagt noe sånt, at man kan rope :"Ka-ping!"

Skrevet

Jeg gir Martin det jeg spiser og som han har lyst på. Men spiser kun kaker og is når det er noe spesielt som skjer, og så er han litt eldre enn jenta di.

Skrevet

ja, hva kan man si til dette? jeg signerer deg, jeg, ka-ping´en!

Skrevet

Hei, Ka-Ping, her er jeg igjen! Må jo svare deg, vet du :)

Gutten vår fikk ingenting før han skulle begynne med fast føde (altså da han var 6 mnd), men nå som han er 10 mnd, får han en del. Han spiser brødskive sammen med oss og får stort sett det samme til middag. Spiser jeg is kan han godt få en liten smak fra fingeren min - og hva som er galt med det kan jeg rett og slett ikke fatte.

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv!

Skrevet

Håper du er nøye med tannpussen. Du gjør det jo bare vanskeligere for deg selv, for da vet jo barnet ditt hav is er, når alle andre går rundt med det. Men hvis det ikke gjør det noe, så er det ett fett.

Skrevet

Selvsagt er vi nøye med tannpussen! Mamma er jo tannlege ;o)

Skrevet

Jeg tror ungene skjønner at is er noe godt alikevel jeg, når andre små poder og prinsesser går entusiastisk rundt med det... egentlig..

Skrevet

Er det bare goteri, brus og kaker du reagerer sånn på eller er det pålegg som hapå og prim også??

Skrevet

Jeg er på en måte enig, men...... Min gutt viser faktisk interesse for hva jeg putter i munnen, ikke for alt jeg holder i hånden. Utover det tygger han på det meste, men det virker som om det er veldig viktig for han å kunne spise når jeg spiser.

Dermed passer jeg på hva jeg eter i hans nærhet og på 17. mai får han hjemmelaget is. Tar bare fruktmosen hans å fryser til en ispinne :) Syns det var en lur ide jeg da :) Også roer "de gamle seg", for da får også han is på 17. mai. Utover det får han den maten han ellers spiser (grøt og middag)

Skrevet

Nå vet jeg ikke helt hvor gammel gutten din er, men...

Takker for fruktmos-tipset, syns det var kjempelurt! Ikke bare til de helt små, men f.eks til jenta mi på 3 år... grei måte å få i dem noe en varm sommerdag :)

Skrevet

han er 8 mnd og en skikkelig matmoms :)

Skrevet

Så lurt med fruktmosen! Takk! Det skal vi gjøre:)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problemet jeg. Selvfølgelig kommer ikke gutten min til å få smake på alt jeg spiser (sjokolade, brus, osv osv) hver eneste dag. MEN jeg er av den meningen at man må kunne kose litt av og til og det gjelder vel for ungene også? Kommer selvfølgelig til å begrense det til spesielle dager, som feks 17 mai, børsdager, og litt lørdagssnop. Men å gi av og til kommer nok jeg til å gjøre.

Så er de jo så skjønne med is i hele ansiktet også da;)

Skrevet

Jeg tror ærlig talt ikke barnet koser seg litt hvis det får smake brus. Det gjør vondt i munnen for de små med så mye kullsyre! Husker selv jeg fikk tårer i øynene fordi det er så sterkt. Unger digger jo frukt, hvorfor ikke gi de frukt, rosiner eller frossen fruktmos! Ser ikke problemet med å spise noe søtt foran en unge som er strålende fornøyd med pærebiten sin.

Skrevet

Nei, jeg er jo helt enig i det! kommer ikke til å presse brus og godteri i ungen min om han ikke absolutt vil smake litt (noe du fikk det til å høres ut som). Vil han smake en skvett brus når han blir større så skal han få lov til det om det er helg osv. Men vil han heller ha vann el.l. skal han med glede få det! Skal også skjære så mye frukt og grønnsaker han vil ha om det er det som frister mest.

Er jo ikke snakk om å la ungen fråtse i snop, er ikke det jeg snakker om i alle fall. Men som sagt, en liten smakebit skal han få om han vil.

Skrevet

Jeg mente ikke at du presser snop i ungen din;) Jeg sikter mer til de med barn på 10 mnd og yngre, som på liv og død skal la ungen smake, fordi ungen så gjerne vil ha, og føler seg utenfor hvis de ikke får.

Skrevet

Oki=)

Nå er jeg førstegangsmamma, og gutten min er bare 3 måneder enda, så jeg slipper dette problemet på en stund enda, men han kommer nok til å få smake om han vil. Men men, alle er forskjellige=)

Skrevet

da misser man igjen poenget mitt... hva VIL et barn? Hvem sine behov er det som tilfredsstilles når en introduserer disse næringsmidlene til småbarn? Vil en knott på under 1 år smake? Eller vil han putte ting i munnen av refleks? Eller vil han smake fordi mamma spiser? Jeg nekter å tro at et barn på 8-10mnd får traumer av å se mamma spise sjokolade mens han selv spiser pære.

Skrevet

Signerer den, ka-ping!

Ei venninne av meg pleier å lage brownies når hun får besøk. Hele tiden har gutten hennes fått rosiner og druer i stedet, mens vi spiser brownies. Han har lyst på godt - og i hans øyne får han det - selv om han ikke får det samme som oss.

Ungene har heller ikke vondt av å lære at noen ting er det lov for voksne å spise, mens de ikke får lov.

Vet dette er bittelitt på spissen, samtidig føler jeg ikke det er helt på kanten heller... Meeeen, dere som sier at hvis ungene deres vil smake is fordi de ser dere spiser det; Hva hvis ungene deres ser dere drikke et glass øl eller vin og vil smake? Får de lov til det?

Skrevet

Okei, får vel si meg enig da, og gi tapt på mine "gode" argument for denne gangen...=) Skal gå inn for å gi andre ting til barnet mitt i steden for godterier osv.=)

Skrevet

Jenta mi på snart 8mnd har fått smake diverse, bl.a is og kakaoskum. Selv vet jeg at jeg fikk smake mye når jeg var baby, og jeg har ikke tatt noen skade av det. Så viss en og hver forelder vil at barnet deres skal smake, så hvorfor skal andre bry seg med det?

Men er enig at man ikke bør gi barnet sitt brus og is, hver gang den voksne drikker/spiser det. Og at man kan tilby barnet det de liker og vi vet de er glad i istenden for søtsaker.

Men selv spiser eg nesten aldri sjokolade, eller drikker brus lengre, så her får ho kun fått smake is ( 3 ganger) og fun light saft :o) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...