Gå til innhold

Dere som har brukt "ferbers" methoden....

Anbefalte innlegg

Skrevet

...fungerte den hos dere? Og hvor lang tid tok det til sovingen gikk bedre? Håper noen har lyst å dele sine erfaringer med meg:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja den fungerer, men til hvilken pris?

Skrevet

Den fungerer for de fleste jeg har snakket med, men de som den ikke har fungert for er de som ikke har klart å være konsekvente nok. Det er forferdelig vondt å se gråte så tårene spruter når du vet det bare er å plukke barnet opp så stopper den. Jeg skulle prøve det med førstemann, men klarte det ikke. Tok tiden isteden til hjelp så gikk det seg til etterhvert av seg selv.

Med nr to gikk det bedre - man er mer erfaren i forhold til hva man forstår at barnet "tåler". Første kvelden gråt han i 30 min, andre i 20 min 3 sov han natten igjennom. De fleste bruker 3 - 5 dager. Syns selvsagt det ikke er noe gøy og se gutten gråter sånn, men de tar ikke skade av å gråte. Da hadde - som eksperter sier - kolikk barn som gråter mye blitt helt " ødelakt " hvis du skjønner hva jeg mener:-)

Dette må du finne ut av selv, og se hva du "orker" å gå igjennom. Vil verken anbefale eller ikke, men det fungerte for oss:-) Men helsepersonell anbefaler å ikke gjøre det før babyen er 6 mnd. Da har den ffått mer rytme og er ikke så avhengig av mors nærhet om natten .

Lykke til :-)

Skrevet

Den fungerte utmerket, bedring fra dag en og det var absolutt ikke mye gråt heller, bare sutring som gav seg fort.

Se ann babyen din og vurder ulikemetoder, og finn det som passer for deg og babyen.

Ps anbefaller at far kjører ferber hvis dere bruker den.

Skrevet

Fungerer fin fint. Skjønner ikke hvorfor noen synes dette er forferdelig "barnemishandling". Det er vel bedre at trøtte barn lærer seg å sovne selv- de skal jo i økende grad klare seg uten oss. Vi brukte metoden da hun begynte å våkne opp kl. 21. Tok tre kvelder hos oss så lærte hun å roe seg ned selv. Men dere må være enige om hvodan dere skal gjøre det. Mannen min tok henne flere ganger opp og trøstet når han var inne- dermed så hylte hun høyere hver gang han kom inn i håp om å bli tatt opp. De minuttene som står har vi ikke fulgt slavisk, men det er greit å bruke dem litt som rettledning slik at man "tvinges" til å ikke gå for tidlig inn.

De første gangene vi gikk inn trøstet vi ordentlig og strøk på hodet, men etterhvert gikk vi bare inn og trøstet henne uten å kose.

Når hun har våknet og er så urolig at hun ikke klarer å ligge stille, dvs. snur seg over på alle fire i ett sett, lar jeg ikke henne gråte så lenge som det står. Hun klarer ikke å roe seg ned allikevel når hun turner slik. Da går jeg inn med jevne mellomrom , snur henne på rygg, tar teppet på og gir henne sutt- uten å kommunisere med henne (gjør jeg det er det gjort, da blir det et poeng å få meg inn og prøve å sjarme seg opp), men sier god natt når jeg går. Etter mange snuinger roer hun seg og sovner, ser at hun nå har begynt å turne mindre i senga.

Jeg anbefaler å tilpasse metoden slik at den passer for dere. Lykke til

Gjest mammaen til Odin og Tiril
Skrevet

Den fungerte superflott på sønnen min=) første dagen skrek han i 1time,2dagen i 15min, 3dagen sovnet han med engang. Så tommelen opp for Ferber-metoden=) han var 6-7mnd da.Og har sovet like godt siden den gang,han er 2år og snart 4mnd

Skrevet

Selv den "godeste" Ferber har nå gått ut og trukket tilbake mye av det han anbefalte i sin omstridte søvnbok tidligere. Han har nå lært mer, på grunn av all den nye forskningen som finnes om barns hjerne. Det er ikke slik at barn er så motstandsdyktige som vi før trodde. Det vise seg faktisk at det skal forsvinnende lite til før man kan påføre skade i et lite barnesinn/barnehjerne.

Det er faktisk bevist at langvarig skriking KAN føre til at blodkar i hjernen sprekker og kan medføre hjerneskade...Men - om man følger denne metoden er det viktig å gi respons, ikke bare la barnet ligge å skrike seg tom - regner selvsagt med at det er sånn dere utfører det! :-) Så dette er absolutt ikke et personangrep på noen, kun informasjon til de som kanskje ikke vet så mye om Ferbermetoden annet enn at den går ut på å la barnet skrike..!

En lang og interessant artikkel om det her:

http://nettvinduet.no/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=90

Skrevet

En barne psykolog har forsket en del på dette, og funnet ut at det er veldig traumatisk for en baby å bli liggende alene i sengen å gråte. Han sovner til slutt ja, men av ren utmattelse. Og dette kommer han til å slite psykisk med senere i livet. Babyene fårstår ikke at mamma å pappa er i stuen, de tror at du er borte for alltid.

Så helse søster sa til meg: Gå aldri i fra et gråtende barn.

Sitt med barnet å syng for det å byss til han har sovnet.

La dette være dagens høyde punkt for barnet. Dagens høydepunkt er ikke i barnehagen i en stressende hverdag.

Skrevet

Tror du har misforstått litt, bridy 83.... det er ingen som har sakt at babyen skal få intrykk av å være forlatt. Metoden går ut på at mor el far skal gå ut og inn av rommet etter 1 min.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...