Gjest Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 blodtrykket mitt har steget jevnt og trutt fra 115/65 til 140/90.... er nå i uke 31 med en hvilepuls på ca 100...legen mente dette var høyt....så jeg gikk til anskaffelse av et apparat selv.... de siste dagene har blodtrykket i sittende tilstand vært mellom 140-150/90-100. dette er et sånt håndleddsmåleapparat....jeg brukte det tidlig i svangerskapet og det var synkronisk med legens da iallefall uansett....det jeg lurer på er, når jeg legger meg synker bt til 120/80 noen ganger lavere..... hvilket av trykkene skal jeg ta hensyn til....det liggende er jo faktisk bra....det sittende er jo temmelig høyt......har hatt spor av prot i urin siden uke 25 ca....så svangerskapsforgiftning er vel neppe å utelukke... hvordan blir dere målt.....sittende eller liggende????
Anonym bruker Skrevet 18. mai 2007 #2 Skrevet 18. mai 2007 Har selv høyt blodtrykk, ca 140/85. Og det jeg har blitt fortalt av legene er at undertrykket er det konstante trykket i blodårene, og det som er mest kritisk. 90 her kan være tegn til svangerskapsforgiftning, men ikke utelukkende alene nødvendigvis. Overtrykket er det trykket som er i blodet når hjertet pumper ut blod, og er også det som vi lettest kan påvirke selv. Hos legen og på sykehuset blir jeg målt sittende, men med engang jeg kommer inn omtrent, så er som regel litt oppskaket. Hos jordmor blir jeg målt etter å ha ligget noen minutter på sengen og slappet av. Det er dette som også gir den mest korrekte målingen antar jeg også , og den er altlid litt lavere enn hos legen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå