Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Er vaksinene Prevenar og Infanrix "levende" vaksiner? grunnen til at jeg spør er at jeg vurderer sterkt å sette på Emla plaster på lårene til datteren min når vi skal ta vaksine til uken. Problemet er at det jo er to stikk, og når stikk nr 2 kommer så vet hun at dette gjør "vondt". Emla derimot kan visstnok (ilfg pakningsvedlegget) gjøre det slik at dersom vaksinene er levende så må vi inn og sjekke virkningen av vaksinen. Vinningen går dermed opp i spinningen. MEN om vaksinene ikke er levende så går det jo greit... Har lest felleskatalogen, men finner ikke noe svar JEG forstår i allefall.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #2 Skrevet 15. mai 2007 Jeg tror spørmålet ditt kan rettes til helsesøster, da får du rett svar.
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Jeg vil tro at vaksinene vil gjøre vondt selvom du har på emla. Dette fordi emla bedøver vel bare huden, og vaksinene går helt ned i muskelen, hun vil derfor få vondt likevel. Grunnen til at man bruker det når man tar blodprøver er at man har ingen nerver i blodårene, det gjør derfor ikke vondt når man har kommet inn i blodåren. Da er det bare det å gå gjennom huden som er vondt, og da hjelper emla. Men når det gjelder spørsmålet ditt så aner jeg ikke:-)
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Uff, da er det utprøvd dessverre :-( Konklusjon: prevenar og infanrix er IKKE levende vaksiner. Men Emla gjør mer skade enn nytte. Tror du ikke vesla fikk reaksjoner på selve plasteret og er nok som du sier at det bare bedøver huden... Uff, og jeg som bare ville "forebygge".. jaja, sånn kan det dessverre gå... Men takk for svar anywayz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå