Gå til innhold

Trenger hjelp!!

Chrissa87

Anbefalte innlegg

Jobber i en kafé og har kontrakt på at jeg skal jobbe 30 timer i uka. Da jeg ble gravid og var mye plaget av oppkast og kvalme så ble jeg 100% sykemeldt fra 26.02.07 til 20.04.07. Etter det hadde jeg møte med jobben. Ble sykemeldt 50% fra 21.04 og nå frem til 16.05, men jobben nekter å sette meg opp på vakter?? Da blir det jo ikke noe penger inn til meg. De har heller ikke gitt over opplysninger om meg til NAV så jeg har ikke fått et øre med sykepenger enda. Har jeg krav på noe? Er det noe jeg kan gjøre??

Dette er snakk om ekstremt dårlige arbeidsgivere som skal sies at truet med å si meg opp når de fant ut at jeg var gravid, men siden de visste at de ikke kunne gjøre det så ga deg meg skriftelig advarsel.

Dette er så frusterende. Føler at jeg blir tvunget til å friskemelde meg helt når de ikke klarer å løse noenting med nav, men jeg føler meg ikke klar til å jobbe så mye så fort. Det er jo en fysisk krevende jobb og det kan da ikke være riktig at jeg skal bli tvunget tilbake i full jobb for å få penger..

Noen tips om hva jeg burde gjøre??

Takk på forhånd!

Fortsetter under...

Det skremmer meg å høre om situasjonen din. Men, siden du har en kontrakt på at du skal jobbe 30 timer i uka, og er 50% sykemeldt, er arbeidsgiver pålagt å betale deg de 15 timene i uka, SELV OM du da ikke får vakter. Det er jo til arbeidsgivers beste å utbytte de timene de skal betale for, så om de nekter å sette opp timer til deg, er det faktisk arbeidsgiver som taper på det.

Og angående den skriftlige advarselen du fikk, håper ikke du skrev under på den, for var grunnen at du er gravid (men de skrev noe ennet"legitimt" som ikke er sant) må du ikke inrømme at de har rett ved å signere på den. Har du et forbund som du er medlem av? I tilfelle, burde du ta kontakt med det for å få videre hjelp. Mest sannsynlig har du nok signert, men var det noen andre tilstede da du fikk den? Noe vitne? Hvis ikke, er den ikke gyldig.

Du skal ikke tvinges til å friskmelde deg, du er sykemeldt for en grunn.

Jeg vil råde deg til å prate med NAV ang sykepenger som du skal ha.

Håer dette er noe du kan bruke, og håper dagene dine blir bedre

• 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...