jentebabymom Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 når tar man det??når man har rier??sykehuset? eller hjemme??? jeg har ikke lyst å drite på meg når jeg føder..........er det mange som gjør det?merker man det... hva sier jordmor da..
♡Anniken&Andreas gullet♡ Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 I hovedsak er det til bruk ved forstoppelse ol. Men med tanke på sv.skap og klyx/microlax tas det i forbindelse med fødselen. Slik at du skal unngå å "bæsje" da du presser. Vet noen her inne bruker det for å sette i gang fødselen, men dette er ikke bra. Så noen tar det sikkert hjemme for å prøve sette i gang, andre tar det hjemme i stedet for på sykehuset. Mens det er vel veldig vanlig å få det på sykehuset. Enten spør de deg om du vil ha det, ellers så spør du om du kan få det. Forskjellen på klyx og microlax er: *Microlax- liten tube med "oljelignende konsistens" tar kun det "ytterste" av avføring som sitter i endetarmen. Tar du dette i forbindelse med fødsel, kommer det avføring. Dette fordi microlaxen ikke "tar" det som sitter lengre opp i endetarmen. *Klyx- hjelper til langt oppe i endetarmen, blir ofte satt med "rektalsonde" ett plastikkrør som føres 10-15 cm. opp i endetarmen. Mye bedre funskjon enn microlax. Tar "alt" av avf. Ble du klokere? =)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Det er best med klyx Du kan godt bli tømt før fødsel, men det er ikke alltid det nytter noe, med tanke på å få avføring i forbindelse med fødsel. Det kan skje selv om man er tømt fordi fordøyelsen går jo ikke så raskt, og du kan ha ufordøyde saker lenger oppe i tarmsystemet. Blir fødselen langtekkelig vil man jo gjerne spise litt underveis..... Det er ikke morsomt å drite på seg når man føder (hehe...selverfart), men det hjelper å vite at man ikke er alene om å gjøre det. Jordmødre sier at det er veldig vanlig. De er "trenet" på å skjule det for deg, og det er ikke alle fødende som merker at de har gjort det engang.
_Mita_<3 Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Jeg fkk klyx når jeg skulle føde.. fikk det med en gang jeg kom inn på sykehuset.. skal holde deg så lenge som mulig med det i deg.. men jeg tørte ikke ha det der mer en fem min.. hehe.. men det kom da ut ja.. litt under fødsel også.. jeg var også redd for det under fødsel.. tenk så flaut lissom.. men det la ikke jeg el sambo merke til.. tror du såsi ikke tenker på det under fødsel:) Lykke til
jentebabymom Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 14. mai 2007 jeg vet forskjelleig på de men det er vel ikke helt nødvendig med klyx....ganske mange ml da.har l å sette det på seg selv før man drar t føden..... takk for rådene
Gjest Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Man får det på sykehuset under åpningsfasen. Jm på St.O. sa at det er vanlig med avføring og dersom man ikke tar / ikke får tid til klyster så kommer det litt enten man vil eller ei. JM reagerer ikke på det engang, for de er så vant til det, men endel damer har (forståelig nok) sperre på det, og dermed så "holder de tilbake" og jobber ikke like bra med riene som de ville ha gjort hvis de slapp å tenke på den avføringen.
jentebabymom Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 14. mai 2007 høres litt teit ut men det er det jeg gruer meg til. det er liksom det man ikke har kontroll over. ikke kult å drite på seg , så står kjæsten der å blir flau å.
Gjest Skrevet 14. mai 2007 #8 Skrevet 14. mai 2007 På St.olavs bruker de visst klyx ... det er for å tømme de nederste 20-25 cm av tarmen (mer enn minikl. tar). Mener hun snakket om 250 ml. Men som sagt ... det der ordner de på føden, du trenger ikke styre med det hjemme!
jentebabymom Skrevet 14. mai 2007 Forfatter #10 Skrevet 14. mai 2007 vil vertfalL ikke at noen andre enn meg selv skal ta den klyx på meg.. jobber tross alt i helsevesnet.ja ja ble klokere på de tingene jeg lurte på da
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #11 Skrevet 14. mai 2007 Kan man sitte klyx på seg selv eller må jordmor eller sykepleier gjøre det? Vil helst gjøre det selv hvis det går..
♡Anniken&Andreas gullet♡ Skrevet 14. mai 2007 #13 Skrevet 14. mai 2007 Altså vi bruker klyx 250 ml med rektalsonde (som skal 15-25 cm. opp i endetarmen...) på pasienter på jobben. Jeg hadde ikke hatt noe "problem" med å sette dette på meg selv. Men hvor behagelig detter er vet jeg ikke... Sonden må smøres med olje eller vaselin, glir lettere inn da... Vet ikke om man får kjøpt klyx og sonde reseptfritt på apoteket...? Men hvorfor gjøre dette selv? Selv om det er "flaut" at noen andre gjør det, er det ikke akkurat det du tenker på da du ligger der tror jeg... Man får jo klyxen, og går på do, ingen som ser at du "bæsjer..." =) Da vil jeg si det er like "flaut" med GU/stripping.... De er vant til dette, gjør det HVER dag!
Isadora nybakt mamma 14.06.07 Skrevet 14. mai 2007 #14 Skrevet 14. mai 2007 Hadde ikke noe sist, og det gikk helt fint. Fødte i vann, og det kom visst noen "rosiner", men det la ikke jeg merke til. Jordmor fjernet dem diskret. Fikk rapport fra samboer i ettertid.. Men kunne tenkt meg å ta klyster hjemme denne gangen, mye fordi det blir ulidelig vondt å ligge i ro etterhvert som riene blir værre. Best å ta det med en gang man merker at noe er på gang.
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #15 Skrevet 15. mai 2007 Jo men det kan være for tidlig! En fødsel varer gjerne en stund, og forsøyelsen går sin gang allikevel, så tar du det for tidlig vil det sige ned mer avføring fra lenger opp i tarmen ... tror det greieste er å bite i seg at det kan være litt pinlig å få det satt, og ta det på føden når jm mener det er på tide.
Gjest Skrevet 15. mai 2007 #16 Skrevet 15. mai 2007 Ja, gleder meg virkelig....hehe! I jobben min samarbeider vi i perioder tett med personalet på føden, hvor barnet vårt skal bli født. Så jeg tror jeg skal be om å få den flaska sjøl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå