Gå til innhold

litt om den perfekte alder....

Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vil vel ikke akkurat si meg heelt enig i innlegget at den "perfekte alder å være gravid i" er 17 år, iallfall ikke for meg, det er vel egentlig helt opp til den enkelte, det er sikkert mange på 35 også som syns det er helt bånn i bøtta å gå gravid. Jeg, for min del, planla ikke barn som 17 åring, men ble gravid fordeom, og valgte å beholde, selv om jeg ikke er ferdig med skolegang. Jeg skjønner liksom frustrasjonen til enkelte, at de blir frustrerte over at unge jenter (under 18 osv) planlegger barn, fordi jeg blir på en måte frustrert selv. Vi er jo "ment" til å feste å ha det gøy på denne tiden. Jeg savner å drikke og røyke sammen med gode venner, selv om jeg vet at det vil jeg få sjangsen til igjen når babyen er født, men uansett, det blir jo ikke på samme måten i det hele tatt.

Det er mange som føler seg klare når de er 15-16-17 år, selv følte jeg meg veeeldig klar som 15 åring, og i alle år har jeg hatt lyst på barn, jeg har alltid gledet meg til å bli gravid, ville ikke vente i flere år, ville at det skulle skje NÅ, maste på typen "Hadde det ikke vært snålt med en liten en da?" osv. Så ble jeg gravid! Herregud, som jeg kunne ønske jeg aldri hadde tenkt tanken på å gå gravid engang! Jeg syns det er innmari kjedelig! Og gudene må jo vite om jeg kommer til å klare å være mor? Jeg føler meg overhodet ikke klar for det, men på en måte, så er bare morsinnstinket der, som visker til meg at "dette skal jeg klare"..

Når mye yngre jenter kommer til meg og sier "ÅÅåååhh! du er så heldig som skal ha baby, oh my godh lissam, ønsker meg baby såååå mye! Har lyst å bli gravid jeg og!!" Disse jentene er 2-3 år yngre enn meg, 14-15 åringer for f***! Jeg er så redd for at disse jentene skal gå ut å bli gravide uten å i det hele tatt tenke på konsekvensene av å ha en lite barn, hva det vil si å bli mor, spesielt i så ung alder! Jeg er liksom så redd for at så mange uvitende, dumme(ikke på den måten - men de er uerfarne osv), SMÅ jenter skal "ta etter meg" og bli gravide, både fordi det ødelegger mye for dem selv(sier ikke at det ikke er positivt å få barn altså! hehe), og fordi veldig mange unge jenter forstår ikke alvoret, veldig mange unge jenter har tendenser til å bare overlate ungen til andre, kjenner faktisk ei som gjør/gjorde det, hun ble gravid da hun var 14, -nå har hun ikke foreldreansvaret for ungen en gang. Men, såklart, man kan jo bli en uansvarlig forelder uansett hvor gammel man er.

Det er såååå utrolig mange sider ved å bli gravid ung, det samme ved å bli gravid når man er "moden/voksen". Jeg vil si at det er en FORDEL å ha utdanning/jobb i boks før man stifter familie, men det er så absolutt ikke et MUST! Utdanning, jobb, alder osv har ingenting å si for hvordan mor du blir - uansett.

Dette ble et langt og rotete innlegg, men følte bare for å få det ut.. Jeg har på ingen måte noen fordommer mot unge mødre, er jo snart en selv! :-) Men det kan være lurt å tenke seg nøye om dersom man faktisk planlegger et barn i såpass ung alder. Det er STORE forskjeller på å planlegge og det å "havne i uløkka" som Amalie Skram ville sagt.

Masse klemmer til alle sammen fra meg :-)

Fortsetter under...

Trur alle til dels er enig med deg og siklerotte, men hun sa det på heilt feil måte. Og for min del enig at ein ikkje bør planlegge barn i 18år og mindre alderen. Men og dei fleste her inne er eldre enn dette av dei som planla, eg for min del tenkte ikkje på å få baby før for eit år siden..

Og det er ikkje lenge siden det var ei her inne på 17 år som spurte om hu skulle bli gravid nå og eg trur dei fleste råde henne i frå det.... men på ein fin måte...

Ja... Jeg likte dette innlegget... Hadde litt mer sakligheter i seg og.... Selv om jeg kanskje var litt angripende i mitt innlegg, så mener jeg igrunn hver ord:)

MEN, noen har bena mer plantet på jorden enn andre her... Har inntrykk på at du er en av de!

Du har forresten termin den dagen datteren min er født:)

Annonse

helt ening med hoved innlegger. jeg hadde selv skikkelig lyst på barn når jeg var 16 jeg og typen prøvde i noen mnd og til slutt var jeg gravid. men da fikk jeg litt panikk. tenkte på alt det jeg skulle, bli ferdig med skolen, da på lange ferier, ha det kult med venner (kommer jo til å ha det nå også, men da slapp jeg liksom å planlegge), bli ferdig med utdannelsen min (er ikke det ennå, men er lærling, så jeg har en fast inntekt), ha en dødskul russefeiring osv. så det endte med abort. vet at det sikkert er mange her som blir litt sure på meg for det, men for meg var det det rette valget. og jeg angrer ikke på det i dag. nå er jeg 20 og har bare fire uker igjen(forhåpentligvis bare to:P ) til denne lille tassen kommer til verden. gleder meg utrolig masse.

men det er jo de som ikke er ferdig med fest og fyll før de er godt over 25, og det er de som aldri har hatt noe behov for det. alle er forskjellige.

• 2 uker senere...

Jeg kunne faktisk ikke hvert mer enig en hoved innlegget! Fant selv

ut at jeg var gravid først når jeg var 6mnd på vei. Jeg var flau, visste

ikke hvor jeg skulle gjøre av meg osv. Nå sitter jeg her med en liten

tass på snart 3 uker. En jeg elsker over alt, men som også har

ødelagt mye for meg. ( ikke ment negativt, men jeg har faktisk ansvar

for noen nå liksom ) Jeg kan ikke leve og gjøre som jeg vil lengre.

Jeg kan ikke en gang ta meg en tur til byen å shoppe uten barne

vogna.. Jeg skal klare meg, å det er en utrolig glede å bli mamma!

Så ikke missforstå meg! Men jeg blir faktisk lei meg når det nå er

4 !!! andre i samme klasse som meg som venter en liten en! Jeg

skjønner ikke hva de tenker med! 2 av dem er planlagte.. Mener ikke

å være negativ mot unge mødre, tvert imot! men tenk dere om ;)

Synes det har vært mye fokus på at man går glipp av festing osv når man blir gravid så ung, festing er vel egntlig en av de tingene som er lett å gi opp, synes jeg ihvertfall.

Man går jo glipp av mye annet sosialt også (de fleste gjør ihvertfall det..) De vennene man har i 16-17 års alderen er jo ofte de vennene man henger med livet ut! Men uansett, det sosiale kommer vel strengt tatt litt an på den gravide (og selfølgelig vennene)

Det jeg som som et problem når man planlegger barn så pass tidlig er økonomi osv... veldig få 17-åringer har en ordentlig jobb (ja, og jobbe på rema er en ordentlig jobb, men man må være myndig'!) Og hvor lenge har man egentlig vært sammen med den eventuelle barnefar når man er 17-18? de fleste har ikke vært samme sååå lenge på den alderen (jeg vet at 6 mnd virker lenge, men det er det ikke!) Veldig mange unge foreldre går også på stønader, hva hvis stønadene tar slutt da? Hvis Frp og Høyre kommer til makten så kan det lett bli mindre skatt- dermed mindre stønader.

Til HI!

eg kunne ikke sagt meg mer enige med deg!

Det var som om eg skulle skrevet det selv! hehe

min lille var ikke planlagt.. men gleder meg nå;) selv om det blir noen tøffe tider fram over. hehe.

Det å være gravid var ikke som eg trudde. Hehe.

Sant nok.

Synes veldig synd i de jenten på min alder planlegge

baby, tror de kommer til å få sæ litt av et sjokk... Det

e ikke bare en "dans på roser". Har selv mange

venninne som kommer å sir til mæ at de har sååå

lyst på en liten en, og æ e så heldig som skal få, da

sir æ til dem at æ e ikke "sååå heldig", det e ikke bare

positive side med å være 16 år og gravid! Selvfølgelig

glede æ mæ myye til babyen kommer, men æ vet det

kommer til å bli slitsomt også, spess når æ om ett år

skal begynne på vgs. No tok æ et valg, den lille i magen

va absolutt ikke planlagt, men æ valgte å beholde siden

æ ikke hadde hjerte til å ta abort, OG alle mine nermeste

støtta mæ kjempe mye!

",

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...