Gå til innhold

Når snur dere barnet framovervendt i bilstolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa sitter snart med knærne oppunder haken. Så nå er det vel på tide å snu bilstolen fremover, eller? Hun er straks 2 år.

Den evige bilstoldebatten, men trenger svar... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjøp Britax Two Way Elite.. Kan sitte bakovervendt nesten til de er 5-6 år!

Hehe.. Var ikke det du ville vite..

Tror ikke det er noe farlig når hun er så gammel. Men jeg trodde de fleste bakovervendte setene var til de var ganske store?

Skrevet

Klager hun? Hvis ikke hadde jeg latt henne sitte der lenge ennå.

Jeg snudde størstejenta når hun var rundt 3,5 år.

Skrevet

Ikke aktuelt å snu bilstolen før hun er nærmere 4 år iallefall. Snuppa er 17 mnd og sitter som en dronning. Vi har besafe izi kid. kjøpte den for IKKE å bli fristet til å snu. Fagfolket sier jo at de ikke har vondt av å sitte med knærne oppunder haka, det er vi som voksne som synes det ser vondt ut.

Men du gjør jo som du vil :-)

Skrevet

Vi kjøpte framovervendt da han var 10 mnd, ble dårlig av å sitte mot kjøreretning.

Det er greit at barn er mykere enn oss, men det kan umulig være behagelig å sitte med knærne opp under haka på lange bilturer!!??

Det aller tryggeste er jo uansett å parkere bilen å gå, hvis man skal tenke bare sikkerhet! Livsfarlig å kjøre bil vettu!!

Skrevet

Har Acta Graco sete til henne, og det er ikke aktuelt å kjøpe ett nytt sete. Det vi har er jo ett godt sete.

Men er det ikke litt oppblåst det med å kjøre bakovervendt til de nesten er konfirmert?

HI

Skrevet

he he, 4 år og konfirmert. vel. Hadde i alle fall latt henne sitte bakovervendt til hun begynner å klage selv og bilturene blir et mareritt.. Sikkerheten er viktig.

Skrevet

Hovedinnlegger: Har noe med hvilken belastning nakken deres tåler...det er mange fagfolk som sier dette...du må gjerne snu barnet ditt hvis han/hun sitter ubehagelig, men jeg synes diskusjonen om "dette er bare finni opp" greia blir litt gammel...

Jeg snur ikke min sønn før det er absolut nødvendig og jeg kjøper gjerne et sete til for at det skal gå. Jeg skal være fornøyd om han sitter bakovervendt til han er 3-3,5 år..

Skrevet

Signerer..! Gutten min er 3,5 år og sitter bakovervendt... Har man det rette setet til sin bil er det mulig å sitte bakovervendt LENGE uten å ha knærne under haka ;-) Vi har nettopp byttet sete til lillegutt fordi han satt trangt, men valgte å kjøpe et nytt bakovervendt sete - fordi det er TRYGGEST! Og det er det viktigste for meg - at barna mine sitter TRYGT i bilen..!

Skrevet

Jenta vår er 19 mnd, men vi har henne bakovervendt selv om det er ltt trangt for bena. Vi skal ha henne bakovervendt så lenge som mulig, det er så utrolig mye sikrere enn forovervendt om man skulle kollidere.

Skrevet

Har ikke bare med nakken å gjøre, men også hva barns indre organer tåler i en eventuell kollisjon. Sitter de bakovervent fordeles trykket ved en kollisjon over hele ryggen. Sitter de forovervendte vil all belastningen komme akkurat der selen sitter. Små barn har "svakere" kropper, og sjansen er mye større for indre skader enn hos en voksen.

Og, en venninne av meg kolliderte i 80 km i timen. De voksne hadde hovne blå striper der sikkerhetsselen hadde vært, mens barna satt bakovervendt og fikk ikke blåmerker. Hun er fortsatt lykkelig for at hun valgte å følge det som blir anbefalt..

Skrevet

gutten vår skal hvertfall sitte bakover til han blir minst 3 år..

jenta vår satt bakover til ho var noe over 3 år ingen problem, var ikke en klage på det en gang for ho hadde jo aldri prøvd noe annet så visste jo ikkje noe annet heller.

Vi voksene vet hvor farlig det er at de sitter forover men det gjør ikke barna så da må de som er voksne bestemme å gjøre det som er anbefalt.. Syns hvertfall jeg for Sikkerhet i bil syns jeg er viktig..

jenta ha acta graco sete å det fungeret fint bak over til ho passerte 3 år.

gutten har izi kombi eller hva det heter å der er det hvertfall veldig god plass til beina

Skrevet

vi har trang bil men en bilstol som gir masse plass til beina for snuppa på 15 mnd. hun blir litt kvalm og har spydd noen ganger men bedre det enn det skjer noe med henne ved et evt kræsj.

Skrevet

Det anbefales å sitte bakovervendt så lenge som mulig. Hode på et lite barn veier veldig mye i forhold til resten av kroppen og det blir en voldsom belastning hvis det skulle oppstå en kollisjon og barnet sitter forovervendt. Har sett en del video siden jeg selger bilseter. Det er ikke noe bra syn. Det er statestikker på hvor ofte man krasjer fron mot front i forhold til å få en bil i "baken". Og det er sistnevnte som er mest vanlig og dermed får man ikke denne voldsomme belastningen på nakken hvis barnet sitter bakovervendt. Dette er bevist og er et faktum.

Snu iallefall ikke setet før barnet er 2 år, men ha det helst bakover enda langer. Det er bedre at barnet sitter litt trangt enn å brekke nakken. Men så klart, noen ganger er det sikkert ikke så lett å få til i praksis, men vært litt streng her og ikke snu setet før du ABSOLUTT må. Har du først snudd det er det gjort..... Å ha det bakovervendet kan definitivt redde liv!!!

Skrevet

Barna her sitter nok bakovervent til de er 4 år håper jeg. Snuppa på 2 år og 8 mnd sitter bakfram, og jeg har aldri hørt et pip om klaging hverken for det er trangt eller at hun vil sitte andre veien.

Så det er nok voksnestyrt det at det er så trangt til de:-)

Oh det er vel et stykke imellom 4 år og konfirmasjonsalder vel HI:-) du har fått så magne fine svar på hvorfor 4 år, så trenger ikke å komme med et til.

Skrevet

Jeg har kjøpt framovervendt sete til guttungen nå og han blir 2 år i juli! Sitter som en liten prins i det Britax Evolva Ultra 1-2-3! hehe

Skrevet

Til sånnerdetbare over her, som sier at jenta har blitt kvalm og spydd flere ganger. Hvorfor bruker du ikke reisesykemedisiner? Å pine barnet på denne måten er unødvendig, dyu har ingen rett til å tvinge henne til å være syk på biltur dersom du kan hindre det. stakkars unge

Skrevet

Min datter har sittet framovervendt fra hun var 9 mnd. Og der blir hun nok sittende!

Skrevet

Da får jeg virkelig håpe dere ikke blir involvert i noen form for kollisjon!!! 9 mnd. gammel og sitter fremovervendt, det er jo galskap. Du burde tenke deg et par ganger om, minst.....

Skrevet

hiver meg inn i debatten jeg også. Vi har kjøpte nytt sete og hun er nå snudd til kjøre-retningen, prinsessa er blitt 1 1/2. Ser ingen betenkeligheter med dette. Det spørs jo hva som skjer da...

får du noen som kjører på bakfra for eksempel så er det jo bedre at de sitter framovervendt...

vel, vi kommer ikke til å snu setet !!!

Skrevet

til de er hvertfa 4 tenker jeg..ingen tvil,,Sambo har selv jobbet med dette så han vet hva utfallene kan bli ved forovervendt for tidlig..samme om du blir treffet bakfra eller forfra.

Skrevet

"min villemo" - om dere blir påkjørt bakfra er ikke belastningen i NÆRHETEN av like stor som i en frontkollisjon eller om dere kjører inn i en vegg, tre, gjerde eller noe... Om dere er i fart blir belastningen bilens fart minus deres fart, altså, kjører bilen bak dere inn i 60 km/t blir belastningen MAKS 60 km/t, kolliderer dere med den samme bilen forfra blir belastningen det dobbelte! En liten barnenakke tåler det ikke... Men men, det er jo opp til hver enkelt, vi velger hvertfall sikkerhet fremfor alt...

Skrevet

lillegutt har sittet fremovervendt siden han fylte 1 år pga at barnesetet ble alt for rett i ryggen når det sto motsatt. men skal kjøpe ny bil og da tror jeg at jeg snur setet igjen. han er jo enda liten.

Skrevet

har nettopp kjøpt fremovervendt barnesete til min sønn på 14 mnd. Dette fordi hver biltur endte i skrik og hyl. var rett og slett trafikk farlig!! Vi som foreldre ble uoppmerksomme og stresset av all hylingen. Mye bedre nå!!!!!

Hilsen fornøyd fam på tre som gleder seg til bil tur.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...