Gå til innhold

Får pappaen pappaperm selv om han ikke har krav på fødselspenger?

YallaYalla

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Permisjon kan han alltids ta, men han får ikke betalt i de 6 ukene.

For at pappa skal få betalt pappaperm så må mor ha jobbet minst 50 % før fødselen og ha rett til fødselspenger (foreldrepenger).

Jepp, det stemmer.

Hele fedrekvota står og faller på om mor har jobbet 50 %.. Har hun ikke det så forsvinner alle de 6 ukene enten mor har rett til fødselspenger eller ikke, og man står igjen med 29/39 uker som far kan ta.

Ååå, det er så utrolig urettferdig! Skikkelig diskriminerende ovenfor menn som er gift/sammen med studerende kvinner! Det er jo ikke mannen min sin feil at jeg studerer, han jobber jo, skulle tro det var han selv som tjente seg opp til sin egen permisjon!

Arrrg, dette er bare så teit!

huff, blir kvalm av å bli så gira. Hormonbombe her ja!

Annonse

Men telles det ikke som at jeg studerer 100% selv om jeg har permisjon...?dumt spørsmål kanskje.. uansett, er det ikke sånn at det ikke kreves at man står på eksamener/tar eksamener ved studiet det året man har fødselsstipend? For da kan man jo i så fall være heltidsstudent, få fødselsstipend og pappa få de seks ukene med perm??..

Det som ~emin 01.07.07~ over er stemmer ikke helt, hvis man har jobbet under 50% men likevel har rett på fødselspenger slik som meg som har tjent 60 000 feks overføres de 6 ukene til meg. Dvs at vi ordner det slik at jeg går ut i jobb 6 uker før, så får far sine uker:)

Fra NAV:

Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne.

link om fedrekvoten:

http://nav.no/page?id=805311849

Ja, det vet jeg jo, jeg får jo 44 uker nå med 100% lønn. Men far får ikke fedrekvota og det er det jeg synes er så synd for vi har ikke råd til at han tar ut flere uker ulønnet perm for å få være alene med ungen. Jeg ville heller at pappan skulle fått de 6 ukene betalt enn at jeg skulle fått det, men sånn er nå engang reglene.

Forresten så får han ingen deler av min permisjon siden jeg ikke er fulltidsstudent, så han kan heller ikke ta over deler av min permisjon mens jeg studerer videre. Jeg har ikke studier og jobb tilsammen fulltid, mangler noen prosenter jobb for at det skal bli fulltid. NAV er sykt strikse på akkurat det punktet.

Så dumt, ja vi er nok i litt forskjellig situasjon da. Jeg begynner å jobbe etter 38 uker, mer enn 75%. Da får samboeren min hele sin lønn i 6 uker. Men jeg er jo da ikke lenger student så da blir det blitt andre regler å forholde seg til.

Så dumt at far skal staffes fordi vi er studenter, det regnes liksom bare som lek og moro det å være student synes jeg. Det skulle MYE ringing og internetsurfing til for at jeg fant alt vi faktisk hadde krav på.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...