Gå til innhold

Ultralydsundersøkelse før 18.uke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det mange her som har opplevd å bli undersøkt med ultralyd hos sin fastlege før 18.uke, f.eks. innvendig ultralyd? Hvis så, hvorfor ble dette gjort? Ble dere tilbudt det, eller virket det som en del av en rutineundersøkelse.

Grunnen til at jeg spør er at vi opplevde dette hos vår fastlege. Dette ble ikke tilbudt, men virket som en del av undersøkelsen. Vi synes dette er litt rart, men legen vet vel best? Når vi i ettertid sjekket dette opp virker det som dette er et brudd på regelverket, eks bioteknologiloven. Det skal være en helt klar medisinsk grunn for ultralydsundersøkelse før 18.uke, og undersøkelse i 18.uke er også omstridt blandt leger og forskere. Grunnen for dette er at selv om det ikke er påvist noen typer skader på foster i de årene ultralyd har vært tilgjengelig, er det heller ikke påvist at ultralyden IKKE skader fosteret.

Jeg kjenner jeg blir ganske provosert av legen som ikke gir oss informasjon om denne typen undersøkelse, og at det ikke blir presentert som et tilbud, men som en rutineundersøkelse. Grunnen til at dette blir gjort regner jeg med er økonomiske, da legen kan sende en større regning til staten når en ultralydsundersøkelse er gjennomført.

Jeg skriver ikke dette innlegget for å skremme dere til å ikke ta ultralyd før 18.uke, men vil gjerne høre hva andre har opplevd. Jeg tror selv at ultralyd ikke skader forsteret, men mener dette må være et klart og tydelig valg for mor og far, ikke for legen. Føler at dette er et ganske grovt tillitsbrudd fra legens siden.

Hva har dere opplevd? Virker dette vanlig, og har det bare virket som en del av rutineundersøkelsen? Hva synes dere om dette?

Med vennlig hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Det er første gangen jeg hører om en lege som uoppfordret tar ul før den ordinære ul kontrollen alle skal igjennom. Det er svært få leger som har ul apparat på legekonoret sitt etter hva jeg vet. Legen min sender henvisning til sykehuset (komplisert svangerskap og skal ha ul stort sett hver gang, og får derfor mine kontroller på sykehuset) Det kan hende at noen leger spekulerer i dette økonomisk, men det er jeg ikke kjent med.

Kan forstå at du stusset litt over å få ul uten å være forberedt, men som regel synes jo alle at det bare er stas. Det er svært liten risiko forbundet med ul, jeg hadde bare syntes at dette hadde vært positivt.

Skrevet

Vi hadde tidlig UL sist, pga blødninger og oppdaget da MA.

Denne gang får vi tidlig UL for å berolige oss selv.

Skrevet

Herregud!! De fleste blir glade hvis de får en ultralyd før uke 18. Ultralyd er ikke farlig for fosteret og 18 ukers ultralyden er overhode ikke omstridt i det medisinske miljøet (er selv lege)

I første svangerskap hadde jeg flere ultralyder og det kommer jeg sikkert til å ha i dette også.

De fleste fastleger har ikke ultralyd på kontoret sitt og derfor får man ikke tilbud om dette på en vanlig kontroll. At du føler deg provosert av det er for meg helt uforståelig, men da burde du jo si det til legen din.

Dessuten har en vanlig vaginal ultralyd ingenting med bioteknologiloven å gjøre!! Men det er riktig at det ikke er annbefalte retningslinjer å ta ultralyd før uke 18, men dette er kun annbefalinger og ingen lov.

Skrevet

Hvor lenge før uke 18. er dette da ?

Det er jo ikke sånn at ul MÅ bære i uke 18 da, det er jo bare ca rundt den tid, og kan jo skje tidligere uten at det skal være utenom de normale rutinene..

Jeg hadde bare blitt glad jeg om legen min gjorde det, for da vil det jo si at legen faktisk er på tilbudsiden..

Det er mange leger som ikke gidder å gjøre noe "ekstra" :)

Skrevet

Fastlegen min har UL på kontoret sitt, så jeg fikk ultralyd på hans initiativ på første kontroll, og hadde en igjen i dag. "Vi er jo ikke eksperter, dette er mer på hobbybasis for oss" sa han. Men jeg er iallefall veldig glad for at jeg har fått disse ekstra undersøkelsene, det har roet meg ned, var ganske hysterisk i begynnelsen. Jeg er 12 uker og noen dager i dag, og fikk se hele babyen i ett bilde, det får man ikke på den obligatoriske...

Skrevet

Åååå.det vil jeg og! Dere er jo kjempeheldige som har fått hilse på :) Jeg skal til første kontroll neste uke, til helt ny lege. Er veldig spent og blir hoppende glad hvis han har ul-utstyr tilgjengelig! :))

Skrevet

Ja, jeg syns jeg er heldig jeg! Er en merkelig opplevelse... Du ser at babyen spreller på skjermen, men du kjenner ingenting! Alt er jo farlig her i verden, men litt må man jo unne seg!

Skrevet

Hei igjen. Takk for respons! Her var det mye flotte svar, men alle ble litt ved siden av det jeg forsøkte å debattere. Beklager hvis mitt første innlegg er litt tvetydig.

Spørsmålet er ikke om ultralyd er skadelig og om man burde gjøre det. Jeg er forsåvidt enig i at det kan være et privilegium å få sett barnet sitt, og få sjekket litt ekstra. Så på et av svarene (fra lege) at ultralyd ikke er omstridt. Er selv ikke lege, men har lest endel om dette da man blir litt engasjert :) Så vidt jeg har skjønt er UL en del av bioteknologiloven hvis: "Loven definerer ultralydundersøkelser av gravide som fosterdiagnostikk dersom hensikten med undersøkelsen er å påvise eller utelukke sykdom eller utviklingsavvik hos fosteret." Sitat Sosial og Helsedirektoratet. Dermed blir det jo en diskusjon om hvorfor man tar denne undersøkelsen, vil jeg tro. Hvis ULn er en del av den vanlig svangerskapsomsorgen:

1. Rutineundersøkelsen i uke 17–19 og ultralydundersøkelser på medisinsk indikasjon er en del av den alminnelige svangerskapskontroll og anses ikke som fosterdiagnostikk.

2. Formålet med rutineundersøkelsen i uke 17–19 er å bestemme termin, antall fostre, placentas beliggenhet og å gjøre en orienterende undersøkelse av fosterets utvikling og anatomi. Rutinemessig bruk av ultralyd i svangerskapskontrollen utover denne undersøkelsen anbefales ikke.

3. Før ultralydundersøkelse i uke 17–19 skal kvinnen ha informasjon om ultralydundersøkelsens formål og innhold.

Dette er et utklipp også fra Sosial og Helsedirektoratet. Begge disse utkippene er hentet fra Sosial og Helsedirektoratets veiledning for bruk av ultralyd i svangerskapsomsorgen.

Jeg bruker ikke disse innleggende for å være vanskelig, men for å vise at etter Sosial og Helsedirektoratet mener det ikke er konsensus for å bruke ultralyd ved andre anledning, HVIS IKKE det er for å utelukke sykdom e.l. da det da vil berammes av Bioteknologiloven. Så det du som lege sier her, stemmer jo ikke med det Sosial og Helsedirektoratet mener. Jeg tar som sagt FORBEHOLD om at jeg har forstått ting riktig, og hvis jeg har misforstått så hadde det vært fint med en forklaring på det:) Alle fakta er hentet fra helsetilsynet: http://www.helsetilsynet.no/templates/Document____6780.aspx

MEN dette er litt på siden av jeg faktisk ønsker å debattere!

Kjernen er det etiske spørsmålet med at en fastelege, uten å informerer om UL, og at det er frivillig, og at det ikke er anbefalt av direktoratets retningslinjer, bruker denne typen diagnostikk. Dette var ikke noe vi VALGTE å gjøre, men noe som føltes som at vi ikke hadde noe valg. Er dette noe mange opplever? Og hva synes dere om det? Dette dreier seg IKKE om at det er fint å få en ekstra sjekk, eller å få se barnet, men om legens holdning og oppførsel til dette. Jeg kan jo legge til at dette var på førstegangskontroll (9 uker) og på 2.gangskontroll (14 uker)

Det blir spennende å se hva dere sier, og jeg takker på forhånd på svar.

Tusen takk

Skrevet

hei, jeg forstår at du engasjerer deg i dette. Mitt engasjement er dog bare sånn passe, men svarer deg for det. Som jeg skrev i mitt innlegg til deg tidligere så kan jeg forstå at du stusset over å få et slikt tilbud. Dersom du ikke ønsket dette, kunen du ikke bare si ifra når du fikk beskjed om at" så tar vi en ul for å se"? Eller ble du bare overveldet? Eller er det bare snakk om prinsippet?

Hvorvidt det er uetiskt, er vanskelig for meg å si. Jeg tenker at en fastlege har bred kompetanse og at ul er et spesialfelt som tilhører gynekologi ( og andre fagfelt sikkert) og derfor ville jeg ha blitt litt betenkt over evt dianostistikk fra fastlegen. Hadde det bare vært snakk om å konstantere liv og hjerteaktivitet så hadde jeg opplevd dette som trygt nok, men videre utredning og diagnostikk ville jeg ha overlatt til fødepol eller gynpol hvor de er mer trenet i denne problematikken. Selv om legen følte seg kompetent nok, ville jeg ikke ha stolt på denne kompetansen. Det er tross alt derfor man tar videreutdanning og spesialiserer seg. Tror ikke at dette er noe som de fleste opplever.

Vel vel, det var noen tanker fra meg midt i tv tittingen :=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...