Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vært i syden når de har vært så langt på vei som i uke 28-30?

Hvordan var det? Er det dumt av meg å reise så langt når man på en måte er høygravid?

Vi har bestilt tur, men foreløpig bare betalt depositumet, å nå begynner jeg å tenke på om det er så lurt å reise??

Håper noen som har vært på reise da, kan svare på hvordan det eventuelt var, å kan komme med sine erfaringer =)

Fortsetter under...

Skrevet

heisann. jeg skal reise i uke 32 til rodos. ring flyselskapet dere skal reise med å hør hvilket regler de har. du trenger gjerne en legeærklæring men tror ikke det,siden du har ei stund igjen. jeg fikk beskjed om at det gikk fint for meg å reise siden jeg har 8uker igjen og rodos ligger 4timer fra norge... ville nokk holdt meg til et europeisk land tilfelle noe skal skje. så skal jeg ha en time hos legen for å sjekke at alt er som det skal før jeg reiser. det er ikke farli å fly når en er gravid men noen flyselskap kan nekte for at de ikke vil ha fødsel på flyet. her inne på barnimagen står det også noen gode tips når du skal reise bort. f.eks at du må være forsikti med kjøtt,salat og drikke masse vann så du ikke blir dehydrert. du kan godt sole deg når du er gravid. blir faktisk fortere brun nå :) så kos deg på ferie du..men ta et par tlf og forhør deg litt... go tur:)

Skrevet

Hei

Jeg har bestillt ur til athen når jeg er 28 uker på vei. Har spurt reisebyrået om gravid og reise og hun sa så lenge et er mer enn 2mnd til fødsel så går det greit. Men jeg skal ha legeerklæring for sikkerhetsskyld. Skal bare vre der i 1 uke.

Skrevet

HEi hei...

Jeg skal også reise en uke til Bulgaria når jeg er i uke 32. Herlig, siste gang vi kan reise mens vi fortsatt bare er 3. Jeg har vært i kontakt med reisebyrået og de fortalte meg at hvert flyselskap hadde egne regler, derfor brukte de noen timer på å finne ut hvordan det var med det flyselskapet jeg skal reise med. Isåfall resultatet ble at jeg var akkurat innen grensen på å få lov å reise. Mitt flyselskap krevde legeattest fra uke 28tom32. Etter det fikk jeg faktisk ikke lov, så ta telefon å sjekk. I tillegg bør du også sjekke hvordan reiseforsikringen din er i forhold til graviditet, man vet jo aldri hva som kan skje uansett legeattest eller ikke. Bedre føre var hvis du plutselig skulle komme utfor noe kan du stå der hvis du ikke har sjekket med forsikringsseskap og graviditet...

Lykke til og god tur, det går nok bra;)

Skrevet

De sier at man ikke skal fly de siste 6 ukene, og det er fordi de er redd for at man skal føde på flyet, ikke noe annet. Så reise messig bør det gå bra.

Jeg ville heller tenkt på at det ikke er bra for babyen å få altfor mye sol på seg jeg da. Tenker på overoppheting,

Skrevet

Tusen takk for alle svar =)

Har snakka med flyselskapet og med de vi skal reise med kan man fly inntil 8 uke før termin =) Vi skal til Kreta. Har reiseforsikringe i orden og ellers alt av papira..

Tenker litt på varmen, men det e jo fullt mulig å sette seg i skyggen =)

Vi blir nok å reise, siste kjærlighetstur før vi blir 4 =)

God tur til dere som skal på tur...husk støttestrømper ;-)

Annonse

Skrevet

Jeg skal selv til frankriket i uke 29. REiste til FILIPINENE da jeg var 34 uker på vei sit angrer ikke på det. Jeg fikk veldig hovne ankler og mye vann i kroppen etter to dager og fant en privat praktiserende fødsels lelge og fikk utelukket svangerskapsforgiftning. Tenker som så at det fødes barn der man skal også.

jeg for min del slapper mere av på tur enn med hest hund og andre aktiviteter hjemme.

Jeg drakk masse, tok det med ro dekket til magen så ikke den ble for varm i sola, tok selvfølgelig de vanlige forholdsreglene med mat ol. Jeg hadde ikke støtte strømper på flyet men det er nok å anbefale. Gå rundt og driv med fotgymnastik på flyet-

Ha reiseforsikring å sjekk at den dekker deg, min gjelder til uke 36. husk helse kortet for gravide også GOD TUR!

PS var foresten hjemme i norge igjen i uke 36.

Skrevet

Meg og samboer reiser til Gran Canaria på lørdag - og jeg er da 30+4 på vei. Flyr tilbake 31+4. Har fått legen min til å skrive når jeg har termin + har med meg helsekort og blodtypeskjema. Skal fly med SASBraathens og leste på deres hjemmesider at det ikke var noen begrensinger på flyvning inntil 4 uker før termin, så det skal nok gå så fint:o) Ellers kommer jeg til passe litt ekstra på hva jeg spiser og drikker ift toksoplasmosesmitte og drikke mye i varmen + passe på at jeg ikke blir overopphetet.

Skrevet

Hei!

Jeg spurte legen min om dette med sydenturer i svangerskapet, og hun anbefalte ikke å reise med tanke på helsevesenet der nede hvis det skal skje noe.Jeg er i uke 27 gravid med tvillinger. Hun sa at en må være veldig forsiktig med tanke på smitte gjennom maten. Etter dette har jeg ikke lyst å reise til syden jeg.Tar ikke sjansen.Men jeg vet om mange som har vært høygravide på sydentur og det har gått bra.Men i mitt tilfelle dropper jeg det.

Skrevet

Hei !

Jeg reiste til Naxos i uke 31. I Uke 31 + 4 fødte jeg en prematur gutt. Ble transportert med Hellenic Airforce til Syros der han ble tatt ut ved keisersnitt. Rakk ikke frem til Athen. Sønnen vår og pappaen ble med helikopteret til Athen. Han utviklet alvorlig lungesvikt pga den lange transporten til sykehuset, og har idag asthma.

Jeg har skrevet innlegg her før, og jeg kan med hånden på hjertet ikke anbefale noen som har passert 3 trimester å reise lenger enn skandinavia. Faktisk føler jeg at mine handlinger kunne ført til at gutten vår ikke hadde overlevd.

Det er flere på Din Baby - prematurdebatten som har opplevd det samme som oss. Vi følte at vi fikk svært god behandling i Athen, men det er altså ikke hjemme, bare så dere som velger å reise er klar over det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...