Gå til innhold

Blir det klissvått på natten hvis man bruker tøybleier?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min erfaring er at - til min store overraskelse - så blir det ikke lekkasje i det hele tatt med tøybleier om natten. Og det selv om jenta mi har i hvert fall 3 nattmåltider hver natt og sover til sammens 12 timer i samme bleie.

Men så bruker vi lommebleier - og da kan man oppjustere antall innlegg for nattbruk. Vi bruker Fuzzi Bunz lommebleier med 2 mikrofiberinnlegg om dagen, og 3 mikrofiberinnlegg om natten.

Bleiene blir jo så klart våte - datteren min er snart 10 måneder og spiser gjerne etpar-tre ganger i løpet av natten og drikker litt vann gjerne også - hun har bleien på 12-13 timer. Jeg har aldri opplevd lekkasjer pga dette (men har opplevd lekkasje når bleia har sittet skjevt på osv - men altså ikke fordi den blir 'full' )og heller ikke at hun blir sår eller noe slikt. Vi bruker formsydde evt med ekstra innlegg og ullbukse over. FB ville nok ikke holdt hos oss, men huggles (fra minki) eller fluffles (fra totsbots) holder uten problem hele natten :-)

Sugeevnen til tøybleia reguleres av typen bleie en bruker, innlegg (også type innlegg, tykkelse, hvilket stoff m.m.) og tykkelse på hele bleia til sammen.

Tulla mi er fuktig, men ikke våt om morgenen. Jeg bruker en veldig tynn, men stor bleie ytterst (Hemp Hour Strap - www.krusedull.net selger de). Inne i HH legger jeg en hel + en halv brettebleie (gas, ikke flanell for gas suger opp fuktigheten raskere og føles tørrere mot huden). Som sperrelag (det som hindrer at klærne, segnetøyet, lammeskinnet o.l. blir våte/fuktige) bruker jeg en ullbukse. Dette er mer enn nok for tulla mi. HH'en er som regel lett fuktig, aldri gjennomvåt. Hun er heller ikke klissvåt mot huden, men fuktig pleier hun å være.

Mange erfarer faktisk at tøybleier suger opp fuktighet raskere enn engangsbleier, og de opplever derfor færre lekkasjer med tøybleier enn med engangsbleier. Dette gjelder spesielt for de babyene/barna som tisser mye på en gang. De forskjellige tøybleietypene har jo også forskjellige egenskaper i forhold til hor raskt og hvor mye fukt de suger opp, akkurat som det sikkert er forskjell på engangsbleiene også :-) (Jeg vet lite om bruk av engangsbleier, for jeg har aldri brukt det annet enn på sykehuset da L var nyfødt og et par ganger på tur). Det er også forskjell på passform og hvor tett en får det rundt lårene, men en har mye bedre justeringsmuligheter på de fleste tøybleiene i forhold til engangsbleiene ut i fra hva jeg har lest :-)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...