Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Skal kjøre Oslo -Bergen med utålmodig 2-åring (nettopp fylt 2). Greit nok når hun sover luren sin på dagtid, men resten av turen er jeg redd det kan bli mye skriking. Skal ta endel pauser, men må kjøre hele distansen på samme dag. Er det for tidlig å sette en 'video'skjerm foran henne så hun kan se litt film? Eller fører dette lett til kvalme? Tips om mat/snacks som kan være bra for de små på langtur? Gruer meg litt hvis det blir hyyyling...hm...
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Når vi reiser Trondheim - Oslo kjører vi på kvelden/ natta, drar kl 19. Så sover han fredelig i pysjen i bilen og blir bært inn i senga når vi kommer frem.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 For ikke så lenge siden var jeg på biltema og kjøpte en "koffert", som du kan slå ut til et bord....på en måte. Det er litt vanskelig å forklare. Men da jeg og sønnen min var på en laaang biltur, var den kjempe fint å ha. Vi fylte den med ark, fargeblyanter og andre leker. Så sønnen min som elsker å tegne, brukte masse tid på å tegne. Han var også 2 år da vi var på turen. gikk kjempe fint. Som snacks, tok jeg med masse frukt som jeg har kuttet i biter, kjeks og drikke. Han hadde alt bak hos seg, slik at han kunne forsyne seg selv når han ville.
Guttemamma x 3 Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Lillemann hatet å kjøre bil helt fra han var nyfødt. Alt over 10 minutters biltur var altfor lenge å sitte stille for ham. Da han var 1,5 år kjøpte vi DVD til bilen og da ble alt bedre. Nå kan han se en hel film (ca 1 time) før vi må ta en pause for å få ut litt "spring i beina". Kanskje du kjenner noen som har bærbar DVD så du får prøvd det for å se om det kan fungere for dere. Litt dyr investering hvis det ikke funker.
Zikk Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 Nå har vi en gutt som er ekstremt glad i å se på tv. Tok m den bærbare pcn og lot han se en film forrige gang vi kjørte oslo-bergen. Halvannen time heeeeelt tyst i baksetet og meget fornøyd liten fyr:-)
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Ta tog - egen lekevogn og miljøvennlig Det gjør vi! Mye hyggeligere enn å kjøre bil
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Vi har kjørt lange turer og DVD spiller i bilen er supert. Vi har også med litt bøker, litt tegnesaker. Sitter litt sammen med han i baksetet. Vi har også frukt, brødskiver og drikke. Vi har også litt snacks, helst noe salt, potetskruer er fint. Gir han ikke tilgang til alt på en gang. Kommer fram med noe nytt når han blir lei. Også er det bare å stoppe når det trengs. Noen korte stopp og noen litt lengre. Har også brukt å grue meg i forkant, og det har gått mye bedre enn forventet hver gang (har kjørt over 80 mil på en dag). For oss var det ikke noe alternativ å kjøre om natta, men vet at noen benytter seg av det. Vi startet heller grytidlig så vi hadde hele dagen på oss. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #8 Skrevet 15. mai 2007 vi dro til Nederland da lillemann var nesten 2, vi kjøpte dvd. pga at han fikk dilla bare vi dro til Drammen eller oslo, vi bor time kjøre tur. så da vi skulle på ferie måtte vi finne på noe. hadde ikke tenkt på dvd før ei veninne anbefalte det. det gjore kjøre turen helt topp, vi hadde 7-8 timers økter med MANGE stopp. vi har ikke mas etter dvd heller, selv om feste sitter montert enda. ellers så hadde vi mad leker, bøker og musikk. tips til snacks, det gikk i frukt, drops og litt elias potetgull, siden lillemann har melke og egge allergi....... var ikke bare å stoppe ved en resturant å kjøpe mat, måtte ha med alt hjemme fra. men turen gikk kjempe fint, men nestegang skal vi ta Kiel fergen.....
2 søte små gutter Skrevet 16. mai 2007 #9 Skrevet 16. mai 2007 Dersom han liker video til vanlig er nok det en god ide. Eller kjøp noen nye leker han kan pusle med. Liker hun godt musikk - ta med noen cd-er.
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #10 Skrevet 16. mai 2007 Vi kjører mellom nord og sør hver sommer. Beregn god tid og ta pauser underveis.
ennaH Skrevet 22. mai 2007 #11 Skrevet 22. mai 2007 Vi kjører Oslo-Bergen flere ganger i året. Sist i påska, da knerten var to år og en måned. Vi snakker mye om det som skjer underveis. Ting vi ser langs veien. Vi har barnesanger på CD og synger litt. Har med noen hånddukker som vi kan leke litt med i baksetet underveis. (Vi bytter på å sitte bak når knerten blir utålmodig). Ellers tar vi pauser med en times mellomrom. Har med ball og andre ting som sørger for fysisk aktivitet. Vår erfaring sist var at dette gikk sakte, men rimelig smertefritt. Brukte ni timer. Vi tar med vanlige brødskiver, Kornmo-kjeks, riskaker med ostesmak, frukt. Også har vi flere esker med sukkerfrie pastiller. Han får kanskje en hver halve time.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 HI her... Gruet meg unødig, det gikk kjempefint! Fikk lånt med DVD-spiller, og tok med yndlingsfilmene hennes. Mat og snacks var brødskiver, bokstavkjeks, frukt, rosiner og vann. Reiste like før hennes dagslur, så hun sov nærmere 2,5 timer i starten av reisa :-) Dette ga mersmak mht. å 'tørre' å legge ut på lengre bilreiser. Å ta toget er absolutt også et alternativ, som noen nevnte her oppe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå