Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Hva synes dere om slike råd? Jeg er skeptisk, og vil helst unngå det. Har dere alternative råd for å få barn til å sove hele natta?
moo Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Jeg blir like sjokkert hver gang jeg hører om helsesøstre som fortsatt gir ut slike råd! Jeg er i hvert fall overbevist om at det ikke fører noe godt med seg - på lang sikt. Selvfølgelig kan det fungere på kort sikt, slik mange andre "quick-fix"-løsninger. Jeg vet mange har hatt glede av å lese Elizabeth Pantley: The No-Cry Sleep Solution. Ikke minst får man kanskje litt mer realistiske forventninger til hva som er "normalt" når det gjelder spedbarn/småbarn og søvn. PS Til og med Ferber selv gikk ut i fjor og sa at han trakk tilbake deler av opplegget som av mange er blitt tolket som rene skrikekuren.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 En skrikekur trenger ikke være så ille. Min gutt hadde en slik kur da han var 10mnd. Første natten skrek han i over 1 time, men det var også bare den ene natten. De to neste dagene sutret han for så å sovne md en gang 4 dagen. Ordet "skrikekur" er verre en selve kuren spør du meg. Jeg ville aldri latt mitt barn ligge å ha det vondt i over 1 time. Jeg gikk ofte inn og gutten visste han var trygg. Gråten er jo hans stemme - og barn gråter også når de ikke har det vondt, men bare sterke meninger. Jeg spurte Helsestasjonen om råd da mitt barn var 3mnd. Da hadde jeg problemer med dagsøvnen, og helsesøster sa at jeg måtte la mitt barn få lov til å gråte 10min før jeg tok det opp (gikk inn før dette, men tok ikke barnet opp). Helsesøster sa at hun var så frustrert over mødre som ikke lar barnet få lov til å gråte. Gråt er en naturlig del av innsøvningsprosessen, men selvfølgelig innenfor grenser. Mange er helt imot skrikekurer og det må man jo få velge selv. Men jeg synst det er synd at man ikke prøver før man gir opp en mening. Mange barn blir så dullet med at de sovner av utmattelse - og ikke fordi foreldrene nødvendigvis gjør en god jobb med å ikke la dem gråte.
2nj♥ Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Ja. Den helsesøstera vi hadde til vår eldste (20 mnd) anbefalte oss Ferber da vi slet med å få gutten til å sove, og da var han bare 3 mnd..... Jeg hørte selvfølgelig ikke på rådet hennes, men søkte på nettet, kjøpte noen bøker (The no-cry sleep solution og The BabyWhipsperer Solves all Your Problems). Vi fant metoden vi brukte i den siste boka, pick up, put down heter den metoden og var super å bruke på vår lille gutt. Jeg kan godt sende deg sleepsense på mail om du ikke har den?? Bare å sende en pm det.
gammel røy Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 Ble ikke anbefalt av hs, men har prøvd det selv. Skjønner ikke at det anbefales for 3 mnds gamle babyer, står jo egentlig nokså strengt at barn bør nærme seg 6 mnd. Synes ikke det var så ille, da. Et par kvelder med gråting har vi ofret for at hun nå fort sovner stille av seg selv. Skjønner ikke helt at det skal være så forferdelig, mye av gråten var jo mest roping for å få oss inn til henne. Men vi var helt sikker på at hun var helt frisk og ikke hadde vondt noen steder før vi begynte, da. Men jeg har ikke fulgt det slavisk. Dersom hun står på alle fire og gråter nytter det ikke å tro at hun skal sovne dersom vi bare venter lengre, går da inn snur henne på rygg og gir sutt uten å kommunisere med henne. Etter et par ganger ble hun rolig.
Gjest Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Vi ble anbefalt det på våres 7 mnd sønn, sammen med noen andre råd, som at det ikke var mor menn far som skulle ta kuren osv. Jeg var kjempeskeptisk men har tenkt å kjøpe en blomst til helesøster for det var akkurat dette vi trengte. Vi hadde prøvd masse andre ting. Bedring fra dag en, etter 4 dager sov han igjennom natten samt at han sover mye bedre på dagtid. Han er strålende fornøyd, spiser mere og utviklingen av både motorikk ol har gått kjemperaskt frem. Hadde han bare våknet 2 ganger om natten hadde jeg nok ikke gjordt dette, eller hvis det var tydelig at han trengte nærhet. Lillegutt våknet likemye ved samsoving som hvis han sov alene, og han våknet hver time. Han bare manglet rett og slett evnen til å sovne selv. Storebroren kjørte vi ikke ferber på fordi han var en helt annen type barn, trengte masse nærhet og det var tydlig ved oppvåkning at han trengte mammaen sin. Så jeg mener ulike metoder og teknikker til ulike barn......
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 14. mai 2007 #7 Skrevet 14. mai 2007 Ja,jeg har og desuten leste jeg enten i BAM eller foreldre & barn at fra de var en 4 mnd kunne en begynne med dette. Har selv hatt skrikekur på min gutt og det fungerte utmerket.Ikke kjekt den tiden han gråt,men nå sover han søtt og fint hver kveld,helt til neste morgen.Tror det er bedre enn at de ikke skal sovne på kvelden og kanskje våkne flere ganger i løpet av natten,de får jo ikke hvilt seg skikkelig da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå