Gå til innhold

Stripping for ingangsettelse

Anbefalte innlegg

Hei! Noen som har erfaring med stripping som forsøk på igangsette fødselen? Sykhuset jeg skal føde på skal vurdere igangsettelse av fødsel neste uke - i uke 38, pga barnets størrelse. Ble også forsøkt i forringe uke, men da var livmorhalsen helt umoden og det ble bestemt utsatt.Lurer mest på om det gjør veldig vondt??? Og ellers erfaringer med dette.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9293742-stripping-for-ingangsettelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette lurer jeg også på, jeg har time i slutten av neste uke pga stort barn (uke 38/0), legen ville strippe og tøye meg for å få igang fødselen sa han. Det er ubehagelig, men den mest effektive metoden fikk jeg beskjed om. Men det er jo viktig å være moden og å få gode sterke rier når man skal klemme ut en unge på mellom 4,5 og 5 kg.. Er litt (mye) nervøs jeg.

JA.Nerverpirrende.Høres ikke så godt ut med slik løsning.Barnet mitt var estimert til 3,6 - 3,9.Sikkert noe midt i mellom - så det er jo mulig de venter.Håper mest på fødsel med selvstart - fordi dette høres så ubehagelig ut og fordi det er da kroppen er mest moden og klar. På den a ndre siden kan jeg kanskje tåle smerter en kort stund for at fødelsen skal skje før termin pga størrelse og fordi det er tungt å gå høygravid nå.

Kanskje vi får svar fra noen som har opplevd en slik stripping.

Jeg fikk en sønn på Buskerud Sentralsykehus i Drammen for 10 år siden, og venter nå barn nr. 2 den 20. Juni i T-heim. Min første fødsel "stoppet litt opp" (tror det var ved ca 4 cm åpning, da hodet visstnok lå litt skevt?), så de så til slutt ingen annen løsning enn å gå inn å "vide meg ut", noe jeg ikke ante hva var for noe. Har senere hørt at noen beskriver det som tøying?, andre stripping?. Første gangen jordmora gjorde det ante jeg ikke hva hun skulle inn å gjøre, men når hun neste gang sa hun måtte gjøre det en gang til samlet jeg føttene og skrek for full hals at hun IKKE fikk lov til å gjøre det mere!!! 3 personer holdt meg fast og gjorde det imot min vilje 4 ganger. Jeg har lest at alle har helt forskjellig oppfatning av hvor vondt dette er for dem, men for meg var det virkelig traumatisk!, noe som i disse 10 årene etterpå faktisk har skremt meg helt bort fra å føde på ny. Jeg har nå snakket med min jordmor om denne gamle traumen og fikk sendt min fødselsjournal opp til Trondheim. Hun sa at det ikke sto noe der om at de hadde utført dette, og hun anbefalte meg å skrive et brev til føden som jeg skal ta med den store dagen, som skal inneholde følgende: Samme hva som skjer.... Dere har IKKE lov til å tøye på noe som helst der inne!!! Trine fra T-heim [email protected]

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...