Merida72 Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Var til kontroll i går og det viser seg at babyen har falt på kurvesystemet og er nede på 5%-percentilen. D.v.s. den ligger an til en fødselsvekt på 2900 hvis jeg går tiden ut, men jeg er bare i uke 32 og hvis den fortsetter å falle lurer jeg på om de kommer til å sette i gang fødselen før tiden? Eller vil de la den være så lenge som mulig for at den skal bli så stor som mulig? Det ble undersøkt ALT mulig i går og alt tyder på at babyen har det bra ellers. Masse liv, fin hjerterytme og god gjennomstrømning(navlestrengen). Så de kan ikke forklare hvorfor den ikke vokser helt som den skal. Lurer sånn på om dette kan bety at vi må forberede oss på tidlig forløsning og prematur-barn.... Spent på undersøkelsen om en uke, da vet vi om dette var tilfeldig eller om det er en utvikling som fortsetter. Noen som er i samme situasjon? Noen som har erfaring mtp hvilke tiltak man setter inn (sette i gang tidlig? Forløse med KS før tiden?...)?
Medicus Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Hei Det er ikke alltid man finner årsaken til at noen vokser mindre enn andre. Det viktigste er at barnet har det bra i livmoren, og det ser det jo ut til at ditt har. Så lenge alt virker ok mtp morkakefunksjon og liv/hjerterytme, så vil de nok avvente situasjonen. Regner med at du får tett oppfølging. Hvis man setter i gang fødselen tidligere så må det være fordi man tror at barnet har det bedre utenfor livmoren, men det er det vel ingen grunn til å tro så lenge de vitale målingene er fine. Valget mellom keisersnitt og igangsetting med progesteron-stikkpille/pitocin-drypp for vaginal forløsning avhenger av hastegraden. Du kan jo spørre på neste kontroll hva de tror som kommer til å skje fremover? Det er også en viss sammenheng mellom mors fødselsvekt og barnets fødselsvekt. Vet du om du var liten da du ble født? Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå