Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #1 Skrevet 14. mai 2007 Hvordan gjør man når man skyller et permanent kateter? Noen som gidder å forklare? Skal på jobb i morgen i hjemmesykepleien, og der vet jeg det skal gjøres, men har ikke helt fått med meg fremgangsmåten. Også er det ikke så mange å spørre der.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #2 Skrevet 14. mai 2007 Synes det er helt horribelt å be om råd om slikt på nett.... Du bør forlange å få det fysisk demostrert før du gir deg ut på slike oppgaver. Beklager men som sykepleier, så kjenner jeg nakkehårene reiser seg over at du i det hele tatt vurderer å gjøre oppgaven uten å kunne den! Det er menneske som sitter i enden av kateteret....
2nj♥ Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Aseptisk teknikk. Steril sprøyte og sterilt fys. saltvann. Så setter du inn den mengden som må til for å skylle kateteret (om det kun er kat. som skal skylles så trengs det vel ca 5ml).
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Bruk et 120 ml "trekkspill" med saltvann. Bør lunkes før du setter det inn sakte, klemmer av litt, og lar det så renne ut. Er det motstand, bør du skylle en gang til med nytt "trekkspill". Antar du skjønner hva jeg mener med trekkspill.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #5 Skrevet 14. mai 2007 Takk for at dere tok dere tid på å svare. Jeg sskjønte hva dere mente. Lurer bare på om det skal klemmes av helt nederst/ytterst? Og posen trengs ikke å taes av vel? Du som synes det var horribelt at jeg spurte; kan være enig i at det hadde vært uforsvarlig av meg å gi meg ut på oppgaven uten å ha sett eller lest om det før. Men jeg har faktisk lært det en gang og også gjort det, men jeg husker ikke hvordan det var nå. Det er jo nettopp derfor jeg spør; for å være helt sikker og ikke la pasienten være prøvekanin. Men det er jo fint å se at vi har "perfekte" sykepleiere her inne da (les deg, 1. Anonym som svarte).
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #6 Skrevet 14. mai 2007 Jeg ville tatt av posen ja, for du må sette inn saltvannet i den åpningen. Og alltid lurt å bytte pose når du først kobler det fra. Lykke til.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #8 Skrevet 14. mai 2007 Ta det opp med sjefen din!! Du skal ikke utføre en prosedyre du ikke har fått opplæring i. Da kan du ikke gå til den pasienten, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #9 Skrevet 14. mai 2007 Ja er det ikke flott at vi har "perfekte" sykepleiere som meg.... Skratter høyt for meg selv her. Du blir altså fornærmet over at jeg reagerer på at du blir satt til oppgaver du ikke er sikker på! Da bør du stikke finger`n i jorda og ta deg sammen! Hvis du er så usikker at du ikke engang tør si på jobben at "dette trenger jeg mer erfaring i/ en oppfrisking i" ... da kan du faktisk være en fare for andre. Jeg er IKKE perfekt... og jeg gjør aldri oppgaver jeg er usikker på... av en grunn.. pasienten skal ha en trygg behandling.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #10 Skrevet 14. mai 2007 Du MÅ få opplæring både av hensyn til pasientens sikkerhet, og for din egen del.
M by M Skrevet 14. mai 2007 #11 Skrevet 14. mai 2007 Jeg jobber i hjemmesykepleien og det er feil at det ikke er noen du kan spørre der. Min erfaring er at de er gode på å lære opp på hver enkelt bruker om du er usikker på noe. Og det er mange dyktige fagpersoner i hjemmesykepleien. Er man usikker på noe, så ta med deg en kollega til den bruker det gjelder frem til du er sikker. Vi går så mye alene og har så mye ansvar alene, så det er lurt å være sikker. Men det er vel vanlig å bytte posen når man skyller? Det gjør vi ihvertfall. Da kan du jo bare la saltvannet gå i posen evt. også bytte eller la saltvannet gå i en bakk også sette på ny pose... men be om å få med deg en kollega.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #12 Skrevet 14. mai 2007 Er helt enig med den såkalt "perfekte" sykepleieren som har svart her. Du må ikke gå til en pasient og utføre en slik prosedyre uten at du føler deg sikker nok, og vet hvordan du skal utføre den. Det er å overgå sin egen kompetanse. Enn om du gjør noe feil? Du kan faktisk skade pasienten og ikke minst miste retten til å jobbe med pasienter. Tenk om det var deg selv som skulle få utført en kateterskylling av noen som ikke kan det! Du bør ikke stille opp på jobb og utføre den prosedyren i morgen. Forlang heller ordentlig opplæring av din arbeidsgiver, og ha noen med deg til du føler deg trygg. Vi møter alle nye utfordringer en gang i blant, og må få lov å være usikre og ha behov for opplæring. Det er ingenting å være flau over. Stå på kravene! Du har rett til skikkelig opplæring. DET gjør deg til en god pleier. Lykke til!
Bægge dætern Skrevet 14. mai 2007 #13 Skrevet 14. mai 2007 hadde du likt å lese dette spm her: hvordan gjør jeg igjen når jeg skal sette vaksiner på spedbarn, har gjort det før, men husker ikke hvor de settes....... hib er vel delt i to nå, eller...? første dag på helsestasjonen etter perm skjønner du.......
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 15. mai 2007 #14 Skrevet 15. mai 2007 Jeg må si jeg blir litt sjokkert av å lese innlegget ditt!!! Du må for all del ikke utføre en oppgave på en pasient, når du ikke føler deg trygg på at du kan det 100%!!!!! Hadde du likt å være denne pasienten? Eller som en rett over her har skrevet; hadde du likt at en helsesøster som ikke kunne sette sprøyte orntlig, skulle sette en på ditt barn? Det tror jeg neppe!
alvefrøken Skrevet 15. mai 2007 #15 Skrevet 15. mai 2007 milde himmel!!! horribelt!! Jeg må si jeg er enig med endel svar her!! Du MÅ få opplæring hos arbeidsgiver før du gjør slikt alene!! Tenk på pasienten!! Husk at selv om du er blitt "satt" til å gjøre dette, har DU selv ansvaret for at det blir gjort riktig!! Og trenger du opplæring, MÅ du be om det!!
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #16 Skrevet 15. mai 2007 Er enig med de som sier at du bør kreve ordentlig opplæring hvis du er usikker. Det jeg lurer på er om alle de som kritiserer veldig her jobber i helsesektoren. Isåfall er dere naive om dere blir dypt sjokkert over at oppgaver blir utført av folk som ikke kan dem 100%. Men jeg forsvarer ikke at det er sånn! Jeg fikk jobb i hjemmsykepleien jeg, uten noen som helst utdannings- eller yrkesbakgrunn innen helsevesen. Rett og slett fordi det var en skrikende mangel på folk. Og jeg vet at jeg fikk oppgaver som, om man skal følge boka, en sykepleier burde utført. Jeg gjorde ingenting jeg som person ikke følte jeg mestret, men alt var nok ikke etter boka. Tviler sterkt på at jeg er den eneste som har jobbet som ufaglært i helsevesenet. Og igjen: jeg syns ikke det er riktig at det er sånn.
Mamma til gutt06+jente mai-10 Skrevet 15. mai 2007 #17 Skrevet 15. mai 2007 Det er mange ufaglærte i helsevesenet. MEN de får da oppgaver som de lovlig kan settes på. I hjemmesykepleien er det ofte ufaglærte, men som da skal få oppgaver man ikke trenger utdannelse for å utrføre. Jeg antar at hi er utdannet, men ikke er sikker på hvordan hun utfører oppgaven. Da er det hennes plikt å si ifra.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #18 Skrevet 15. mai 2007 Nei, det fins masser av tilfeller hvor ufaglærte blir satt til oppgaver man egentlig skal ha utdannelse for å utføre. Syns også det virker som om HI er utdannet, og er man usikker skal man spørre.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #19 Skrevet 15. mai 2007 Hmm.. Ja det kan ikke være så mange som jobber i helsevesenet som har svart på dette. Forsvarer ikke at det er sånn, og man bør ha krav på opplæring. Men sånn er det faktisk ikke alle plasser i helse-norge. Man får ofte beskjed om at det klarer du, ikke noe problem. Å skylle et kateter er nå ikke det skumleste du kan gjøre, og kan ikke gjøre mye feil når du har lært prinsippet og vet steril prosedyre. På de fleste sykehusavdelinger blir en kanskje vist en ting en gang, men er det da travelt så må du klare deg selv deretter. Har gjort mange ting med en ekkel følelse i magen, fordi jeg føler jeg ikke kan det nok - selv om jeg kan prinsippet.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #20 Skrevet 15. mai 2007 kjøp deg en PROSEDYREBO FOR SYKEPLEIERE, der finnes oppskrift for det meste
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 16. mai 2007 #21 Skrevet 16. mai 2007 Jeg er enig med alle her som sier at du ikke burde utføre prosedyren uten å ha fått grundig opplæring. Hva med å lese yrkesetiske retningslinjer? Særlig det punktet som sier at man IKKE skal gå ut over egen kompetanse? Det er ikke et holdbart argument at det ikke er folk som kan ta opplærig med deg og da MÅ du gjøre det, for da har du faktisk ikke lov til å gjøre det. Enten får du opplæring, ellers så gjør du det ikke. Så enkelt er det. Men nå har vel "imorgen" vært..., så hva gjorde du?
♥Snulder Skrevet 16. mai 2007 #22 Skrevet 16. mai 2007 Hehe.. det lurer "den perfekte sykepleieren" på også;=) Også kalt...
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #23 Skrevet 16. mai 2007 Nå har jeg lest gjennom dette og lurer på om HI egentlig har skjønt hvilken åpning hun skal skylle i? Ikke for å være frekk eller noe men har du skjønt det? Du må ta av posen og skylle i den kanalen som går fra posen. Du må ikke sette inn i løpet ved siden av, da vil du bare fylle ballongen....... You see?
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 25. mai 2007 #24 Skrevet 25. mai 2007 Jeg må innrømme at jeg fremdeles lurer på hva denne anonyme gjorde på jobben dagen etter jeg... Hva gjorde du??
Anonym bruker Skrevet 26. mai 2007 #25 Skrevet 26. mai 2007 Det var noe veldig som folk interesserte seg i hva jeg gjorde da! Det var vel spennende å lese om noen som "syndet" litt, og skulle utføre noe han/hun ikke var 100% sikker på. Tenker nok at de fleste av dere som har svart enten har null peiling fra helsevesenet eller så er dere en av de som jobber der som prøver å glorifisere det hele. Og til Snudler, eller hva du het: Det var jo veldig tilfeldig at du plutselig gikk fra Anonym til å komme med nicket ditt, først etterat så mange har svart med samme meninger som deg! Men takk til dere som kom med seriøse svar på det jeg faktsik spurte om! Kan informere om at prosedyren ble utført, og det gikk veldig fint. Det lå faktisk en "oppskrift" der også, som jeg gikk etter. Så ingen skade skjedd (selvom det kanskje hva det dere håpet på?). Jeg hadde nok ikke utført det, hvis jeg var usikker når jeg stod der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå