Gå til innhold

April: Tror jeg må gi opp ammingen =(

Anbefalte innlegg

For å få noe mot hosten min så må jeg få noe på resept,og det blir mest sannsynelig cosylan da,som innholder morfin,og da kan jeg ikke amme mini..

men nå har jeg hostet i en uke,og er skikkelig ille om natten,tilsammens,på en uke så har jeg vel fått 4-5t med ordentlig søvn,og jeg som har eksamener om 14dager,og en masse lekser så må gjøres,og føler ikke at jeg har blitt kjent med Sindre enda,har liksom gått i ett siden vi kom hjem,og alle har vært syke,så har vært å tenke på å få alle friske først,før jeg har kunne kose meg med han.

Jeg er så sliten nå at såvidt jeg klarer å holde øynene åpne,så gubben lurte på om ikke vi kunne gi mini MME,men jeg vil liksom amme,selv om vi enda sliter med ammingen,så vil jeg ikke gi opp *altfor sta*

Men vet jo at det egentlig er til hans beste og mitt,jeg er så sliten og merker det er blitt mindre melk,kan gå 5t før jeg blir melkesprengt,han spiser ofte og blir aldri ordentlig mett heller..

jeg er som regel den personen som sier at man ikke skal amme for alt i verden,at man må tenke på seg selv,men det er når det gjelder andre,nå sitter jeg her selv om må kanskje gi opp ammingen,og føler meg tvers igjennom råtten som tenker *bare på meg selv*

skal prøve å pumpe for å holde produksjonen oppe,og regner med det ikke er snakk om flere uker jeg evt, må gå på medisin eller noe som jeg ikke kan amme med.

ja,ja..skal til legen kl.13.30idag,fikk komme på en akutt time,så håper han finner ut noe¨,hosta til jeg kasta opp imorges =(

Fortsetter under...

Uff da... :-(

Cosylan inneholder morfin som demper hosterefleksen, og jeg har brukt den i svangerskapet pga. hostingen (begrenset bruk da selvfølgelig). På den tiden så hostet hele fam. og alle måtte ha Cosylan. Vet ikke den er så farlig, men nå jobber jeg ikke innen medisin heller.

I kinesisk medisin, så hjelper det veldig med å spise dampet pærer med rocksukker (finnes bare i asiatiske butikker)! (skrelle pærene, 2-3 stk. og skjærer i biter, fjerne kjernen hvis du ønsker det, legge pærene i en bolle m/sukker, og legge bollen i en kjele med litt vann i bunnen og dampe i ca. 30 min. Veldig greit å spise før leggetid, slik at du sover bedre.) Kan sikkert også bruke brunt sukker. Det har jeg prøvd og det virker! Pære er generelt bra for halsen, så lag en varm drikke med væske fra kokte pære+gulerøtter+litt sukker, dvs. et par pære og gulerøtter vasket og kuttet i biter. Ha oppi en kjele med nok vann som dekket bitene (gjerne en fingertupp over) + litt sukker. Drikk det vannet om dagen istedenfor vanlig kaldt vann, også bra for lungene. Sukkeret kan du evt. kutte ut for pærer og gulerøtter er søte fra før av.

Håper det hjelper! Greit å prøve siden det går ikke utover ammingen. Egentlig så burde man tilsette litt andre kinesisk urter/medisin (får kun fortake i Kina) i den dampet pæren. Du får prøve uten først, og se om det hjelper. Jeg har litt igjen, så kanskje jeg kan sende litt til deg senere?

Tull og nissetøys, susan. Be legen kontakte Relis.no for den medisinen du kan ta. Cosylan er ikke den eneste løsningen! Han kan også kontakte Nasjonalt Kompetansesenter for Amming på rikshospitalet hvis Relis ikke er hjelpsomme. Legen kan også se i legemiddelhandboka.no.

Husk at du kan ta alt det som baby får. Så løsninger som du er kjent med fra storegutt er sikkert mulig for deg også!

Lykke til!

Og du vet hvordan du finner ammehjelperne! Rop på meg, jeg sjekker oftest for nick...

har vært hos legen nå,fikk cosylan,og han mente jeg kunne amme så lenge jeg ikke hadde planer om å gå i flere mnd på dette,og det har jeg jo ikke.

Så vi ble enige om at jeg begrenser bruken til kun kveldene,før sengetid,er da det er værst,han skjekket i en bok og der stod at man kunne amme,men ikke om man brukte preperate over lengere tid,tilfelle jeg og/eller mini ble avhengige.

Så jeg skal ta dette like før sengetid,og evt. om jeg blir skikkelig dårlig av hostingen på dagen.

Så jeg kan hvertfall fortsett å amme =)))

Men ikveld,bare for sikkerhetsskyld og for alle sammen også,så får mini en flaske eller to med MME,slik at jeg kan få sove lengst mulig,våkner om jeg blir melkesprengt.

Takk for infoen Expat =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...