Gå til innhold

Ulemper med 100% sykemeldt??

Anbefalte innlegg

Er det riktig at hvis jeg er 100% sykemeldt til jeg skal ut i mammaperm,får ikke pappa perm? Det var noen som fortalte meg det. Men skal jeg/faren straffes fordi fotene mine er fulle av vann?? Hmm! Er det i det hele tatt noen ulemper jeg burde vite om nå, som jeg er sykemeldt??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9287918-ulemper-med-100-sykemeldt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

• 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Nei, dette stemmer ikke. Sykepenger regnes som vanlig inntekt, dvs. at du opparbeider deg rett til foreldrepenger. Dermed har du som alle andre lønnstagere, opparbeidet rett til at pappa også skal få perm (forutsatt at han har hatt inntekt nok selv i minst 6 måneder før hans perm skal begynne). Dette vet jeg, for vi har motsatt problem. Hos oss er det kun jeg som har fast jobb, mens faren har variabel inntekt og kun korttidsengasjement og ellers arb.ledig mellom slagene. Det har derfo vært ønskelig for oss at jeg kunne ha overtatt fars rettmessige 6 uker. Men ifølge NAV kan jeg kun få overta pappas permuker, dersom han ikke har opptjent selv nok inntektsgrunnlag til å ta ut sine 6 uker når et er MINDRE enn 6 måneder igjen av min perm. Og det til tross for at jeg har vært sykmeldt omtrent hele svangerskapet og kommer meg ikke i jobb før min perm begynner. Så om man er sykmeldt og har opparbeidet seg rett til sykepenger, har dette overhode ikke noe innflytelse på pappas permisjonsuker.

• 1 måned senere...

Jeg har nesten vert sykemldt hele svangerskapet 50% så 100%, fordi jeg ble sykemeldt før 1/5-07 og 6 * grunnbeløpet øker med ca 25 000 etter 1/5-07 så får en ikke med seg økninger fordi grunnlaget blir beregnet fra første sjukedag. Dette gjelder da dersom en tjener over ca 380 000. Det vil si at en får lavere utbetaling både på sykepenger og foreldrepenger for min del utgjør dette ca 1500 kr i mnd.

I tillegg blir det bare beregent feriepenger på 12 første ukene. så det blir mindre feriepenger neste år.

Gammelt grunnbeløp før 1/5-07 kr 62 892 * 6

Nytt grunnbeløp etter 1/5-07 kr 66 812 * 6

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...