Gå til innhold

Min forklaring på rotet rundt innlegget : "Noen under 20 år her som planla å bli gravid?"

Gjest

Anbefalte innlegg

Det ble en god del diskusjoner rundt dette... Så jeg skriver et innlegg for å "summe" opp hva jeg har å si og hva jeg mener.

Jeg mener at det er trist når unge velger frivillig å bli gravide. Jeg har ikke gått imot de som måtte velge å beholde etter en uplanlagt graviditet. Hvorvidt jeg synes det å beholde etter en uønsket graviditet har funnet sted er en annen sak, men det er heller ikke det vi diskuterer. Jeg synes på alle måter det er trist og tragisk når folk under 19 år planlegger å få barn. Selv om mange her påstår at de er lei av "fest og fyll" og har andre verdier i livet, er det noe av det tåpeligste jeg hører. Man er da ikke nødvendigvis plutselig helt "gammel mor" som ikke ønsker å ha det noe morsomt og er lei alle slike ting plutselig. Det at noen tror at det er et tegn på at man er klar, er bare tull.

Det er mange som i ung alder lever i en lyserosa eller lyseblå verden. Hvor de tror at lykken er å få et barn. Mange fullfører ikke en gang utdannelse og jobber kanskje på ICA for resten av livet. Jeg vet såklart at det er noen her inne som har bedre økonomi enn andre.... Men å føle seg klar til å bli mamma i en så ung alder... Det synes jeg egentlig at er ganske trist. Man blir vel aldri helt klar for ansvaret da det er innmari stort, men hvis man ser tilbake på tider der man var 15 eller 16 så ser man hvor utrolig mye man har vokst på så kort tid.

Jeg er selv datter av en ung mor. Hun hadde født 4 barn innen hun fylte 23... Min mor fullførte en høy utdannelse selv om hun ikke trengte... Det er mye jobb, og selv hun (som planla alt) sier i ettertid at hun skulle ønske hun hadde hørt på endre... Selv hvor glad hun er i barna sine...

Men uansett hva jeg sier så lever alle her i en sky hvor alt er bra og slik er det... Så jeg får vel bare håpe at ungen vokser opp i et hjem uten økonomiske vanskeligheter.... Og får bare be til Gud om at andre unge tenker litt lengre enn lengst!

Fortsetter under...

gidder ikkje å diskuter med deg.. sjønner godt ka du mener og skjønte det i tråden der og. Men er for det ikkje enig med deg, når det gjelder min situasjon og dei eg kjenner på min alder. er ikkje barn av ung mor.. men har hatt ein j.... oppveks for det. Og viss du skrev det innlegget for å ikkje provoser så har du til tider ordlagt deg ganske feil. noko som ikkje er rart når ein tenker på kor gamal du er. i følge profilen din..

Kanskje jeg ikke alltid er like klar i min sak, men jeg skriver nå i hvert fall på et av skriftspråkene....

Jeg skrev ikke nødvendigvis innlegget mitt for å provosere... Men folk lar seg provosere av det meste.... Og det er greit for meg om de blir det og, for noen må banke litt vett inn i hodet deres....

Du kjenner ikke noen her inne godt nok til å komme med de uttalelsene der. På hvilket grunnlag kan DU vite hva som er bra for mange inne her?

Alle har lov til å si sine meninger ja, og det respekterer jeg. Men jeg føler du drar alle "unge" under samme kam. Og du kjenner jo ikke noen her omtrent, eller?

Jeg også håper at alle er voksne nok til å bestemme det beste over seg selv og sitt liv. Håper at alle velger det de føler er riktig! Og jeg lever verken i en lyseblå eller lyserosa verden. Jeg vet hva det vil si å ta i et tak. Uansett hva det skulle være. Og du vet ikke nok om meg til å dømme meg om jeg blir en god eller dårlig mor pga at jeg "bare" er 21 når babyen kommer... Det er så individuelt fra person til person synes jeg.

For å "forsvare" meg litt da, så har jeg ferdig utdannelse før babyen kommer, jeg skal jobbe en god del i tillegg, fast og stabilt forhold der han også tjener utrolig godt slik at jeg kan være hjemme med barnet den første tiden, vi har snart hus, vi har 2 biler, osv. Så det økonomiske skal det ikke stå på! Og de materielle godene er jo ikke alt her i verden. Vi lever i en overflod! Men JA, jeg er enig i at jeg er ung - men bare jeg føler jeg kan gi mine barn en god og trygg oppvekst, der de får alt de trenger, så vet jeg at det kommer til å gå bra!!!

Hadde jeg vært yngre så hadde jeg nok ikke planlagt å bli gravid nei. Da hadde jeg nok tatt abort. Men nå føler vi at vi er klare for dette store anvaret som ligger forann oss, og vi gleder oss utrolig mye. Skulle ønske at slike som deg kunne glede dere litt over andre også!

Lykke til videre til deg! =)

Nå er nå ikke du under 20 heller når barnet kommer...Så du blir en litt annen historie! MEN, jeg kan ikke noe for det... Planlegger folk barn når de ennå ikke har fylt 20... Så synes jeg ikke det er bra i det hele tatt, faktisk kjempe trist...

Annonse

min verden er guuul og hvem er du til å snakke om feil å få barn under tyve når du jaggu sitter dær med en liten selv????? er man 18 så er man myndig , og er man myndig synes jeg det tilsier at man selv er gammel nok til å finne ut om man skal få barn eller ikke.. eller er det sånn at man skal få være voksen på noe, mens annet er man barn på?? planla DU å bli gravid?!

Tror du jeg planla å bli gravid, og derfor sitter her å skriver at det ikke er bra...? Jeg er nå i hvert fall enig med meg selv...

For øvrig, a little out of topic... Sånn innen du får barnet er det en god ide å kanskje "trekke" de halvnakne bildene av deg som du har på hjemmesiden din tilbake... Litt kjipt å bli mobbet for det når andre barn ser det og;)

Annonse

viss du hinter til at eg skriver litt av begge skriftspråkene så skal du vite at eg skrev bokmål til eg var 13 og nynorsk etter det pga eg flyttet og valgte å bytte for det hadde eg lyst til men når eg sitter innpå her så blir det litt surr..

Ikkje stygt, men er du litt biter for at livet ditt ikkje ble som du hadde planlagt.. teit at du setter lalla i ein annen båt enn meg når vi ble prøvere rundt samme tida og er på samme alder, eg er 20 om ein mnd den forskjellen på meg og lalla er at det tok meg litt minder tid å bli gravid og hu har brusdag tidlig på året..

Har vel ikke vi noe med hvem som planlegger å bli gravid enten de er 18, eller 40!

Alle tar sine valg, å alle har sine meninger, men vis noen tar det valget å bli tidlig foreldre, så er det minste vi burde gjøre respektere det...

Syntes hvertfall jeg...

jepp.. men men alle får ha sine meininger, men eg liker ikkje å bli belært av ei som er to år yngre enn meg og sikkert ikkje ferdig med skulen eingang.. og ganske sikkert ikkje har opplevd halvparten av det eg har som hun ikkje har noko med.

så dette innlegget gidder eg ikkje bruke meir tid på har betre ting å finne på enn å lese dritt fra noko som har tunnelsyn.........

Gjest Odyssey*høygravid*

Hei Lalla- Var ikke nødvendigvis deg jeg tenkte på, men det ble mange sinte svar i forrige tråden og dette er noe siklerotte er oppriktig interessert og fokuserer på for å prøve å dele sin bekymring, kanskje uttaler hun seg kvast - men hun får jo ofte kjeft for det :-(

Ja det var bra voksent og saklig å dra inn mine modellbilder i denne diskusjone, jeg blir vel en dårlig mamma jeg som driver deltid som modell og ungen min blir sikkert plaga for livet for at jeg jobber med det:P Jetviler på at mine bilder hadde noe med denne saken å gjøre og jeg tviler på at ungen min vil lide for at jeg tar bilder som til og med min mor ikke finner noe galt ved:)den usakligheten din viser hvor umoden du faktisk er, at jeg umulig kan ta deg alvorlig på dine tråder og at du kanskje selv skulle tenkt deg godt om før du fikk barn i den unge alderen du sitter hær og klager på:):):) Og ja ett tips, ingen vits for deg å gidde nevne bildene mine for meg mere for jeg kommer ikke til å nedlate med til å svare på usaklighetene dine en gang til:)

Jeg belærer da ikke, jeg kommer med mine meninger Cathy... Og om du har et problem med at du faktisk kan bli belært av en som er yngre, tja... Da bør du kanskje våkne litt opp til virkeligheten. At du er eldre enn meg betyr ikke at du vet mer! Jeg er kanskje ikke ferdig med skolen, men jeg går nå mitt siste år på vgs. og jeg skal studere juss til høsten... Så utdannelse er det ikke manko på! Du har på ingen måte den minste anelse om hva jeg har opplevd i mitt liv... Som for øvrig er veldig mye! Jeg har nå sjeldent møtt folk som har opplevd like mye som meg... Så det tror jeg man kan diskutere. Du behøver ikke ha så veldig mye mer livserfaring bare fordi du har to år fra eller til på baken...

Og til "Tiger" something... Jeg håper da inderlig at det ikke blir tilfelle for ditt barn... Jeg vet nå hvert fall at hvis moren min hadde hatt slike bilder ute på nettet og de hadde blitt funnet av folk som bor her... Hadde det gått mye rykter rundt...! Men da får man vel håpe på at slike ting godtas i det miljøet barnet ditt skal vokse opp i!

Jeg har heller ikke dratt frem at jeg klager over datteren min. Jeg har presistert at det er vanskelig, såklart... OG det er nok best å vente noen år. Allikevel ble jeg gravid på prevensjon, og jeg valgte å beholde av diverse grunner. Det er heller ikke uønsket graviditet jeg sitter her å diskuterer... Men nemlig uklokheten ved at folk i ung alder planlegger barn. Du kan jo selv se tilbake på tiden da du var 16... Og se hvor mye du har forandret deg siden den gang!

Men jeg sier som jeg sier igjen... Det visstnok ikke mange her som åpner øynene sine og ser virkeligheten... Jeg er nå i hvert fall glad for at jeg ikke har vokst opp i en familie hvor mine muligheter har vært limited etc. fordi mine foreldre ikke fikk seg utdannelse osv..... Men noen mener jo at kjærlighet er alt, også må vi ikke glemme at de alle har bedre inntekt enn mødre rundt 40 år alderen som har barn i 17+ og en god og stabil utdannelse...... Det er jo nesten ALLE her inne det!

Velvelvel...så du er såpass ung selv..?hehe..litt småflaut for deg da,å sitte her inne på ung og gravid og lage kvalme.Hvorfor er du her inne i det hele tatt?

Så prøvere under 20 har altså ingen utdannelse?og ikke økonomi?og ikke et hjem å tilby et barn?forstår jo fort at du kom inn hit kun for å få oppmerksomhet og lage litt oppstyr-vel gratulerer-du har fått oppmerksomheten.Noe mere vi kan tilby deg kanskje?

Begynner å bli noen mndr siden sist jeg skrev en hel avhandling til sånne som deg.Har ikke du-i din oppvekst-lært at det er noe som heter empati og at alle og enhver har sin "ryggsekk" med gjennom livet.Høres ut som om din "ryggsekk" har et heller snevert innhold,ettersom at ikke du (som er så fornuftig) har lært at innholdet er svært forskjellig fra person til person.Har du samvittighet og fornuft nok til å prøve å tenke deg til hva du sier til enkelte her inne,ved å legge inn slike innlegg,som du har klart å få lagt inn her på så kort tid.Stopp opp et øyeblikk nå og tenkt deg godt om,kjære deg!

Jeg sitter ikke her og forsvarer meg selv personlig for enda en slik en bedre viter,som egentlig later til å være en som mangler den enorme erfaringen som mange unge her inne (desverre i noen tilfeller) har!For det er jammen meg ikke rosaskyer og drømmer som har ført oss til denne siden!

Er det noe mer du lurer på så kan du jo ta en titt på:

http://www.barnimagen.com/forum/thread/7751161

http://www.barnimagen.com/forum/thread/6865287

Går ann å lete litt etter svarene du trenger vettu,i stede for å leke Gud med unge damers følelser.

Folk er utruleg rare seier no berre eg. Eg skjønner ikkje korleis de kan seie at det er flaut eller sjølvmotsigande at ho med eigen unge i ung alder seier det er ikkje det smartaste i verda å planlegge ungar i ung alder. Det er vel heller meir riktig? Ho kan jo faktisk uttale seg om at det er vanskelegare å ha unge enn det mange 16-17-åringar kan, eller vil, forstå?

Eg vl i genrelle trekk vere samd med siklerotte, men sjølvsagt med nokre ulikheiter. Og det er greitt.

Eg trur ikkje så mange ville lbitt provosert av siklerottes utsegn om ikkje folk hadde sett noko sant i det heller.

Når det kjem til utdanning så er ikkje det naudsynt for å kunne gje barna ei rommeleg økonomi eller nok kjærleik, men ofte vil auka utdanning gje auka ressursar til ungane (ikkje berre materielle, men òg leselyst, logiske evnar og slikt som kan gje dei ei lysande, innhaldsrik framtid). Dette er igjen eit GENERELT trekk, og ikkje noko som sjølvsagt skjer med ALLE.

Forresten reknar eg litt med at når unge foreldre søker til slike fora som dette så seier det litt om innnhaldet i hovudet deira òg. Dei vil ta ansvar og lære meir, søke støtte hjå andre. Dette vil seie at dei i høg grad nok er ressurssterke, så då passar jo mykje av desse innlegga uansett ikkje, men de kan jo alle ha godt av å tenkje at alt ikkje naudsynt er personangrep, men generelle tankar om den "normale, gjennomsnittelege" 16-åringen som drøymer om ein liten baby dei kan pludre med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...