Gå til innhold

Klarer ikke avvenning med brystskjold

Anbefalte innlegg

Har prøvd i en uke nå med avvenning, har tatt det gradvis slik det står forklart på ammehjelpen, men fikk så såre brystvorter at jeg gruet meg til hver gang jeg skulle amme. Nå ga jeg opp og både meg og babyen er mer fornøyd! Noen som har brukt brystskjold og hvordan jeg skal klare å slutte?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9284652-klarer-ikke-avvenning-med-brystskjold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei. jeg ammet min lille prinsesse i 3 mnd med skjold. og jeg bare sluttet på dagen egentlig med skjold pga jeg var litt nyskjerrig på hvordan det var uten.. og da var det ikke noe vondtå amme bart. det var jo grunnen til vi brukte skjold så lenge , pga sår og vondt. man kan amme like godt med skjold.så gjør det som er det greieste for dere...

Det med å klippe litt og litt kan i følge en del mødre også gi sårhet. Det første du må gjøre er å finne årsaken til sårheten. Er du HELT sikker på at sugetaket er riktig? Hva med tunga - ligger den over den nederste gommen? Se på tunga når babyen skriker - er tuppen rund og fin og virker det som tunga kan strekkes fram, eller er det for kort tungebånd slik at tunga blir hjerteformet/inndratt på midten? Om dette er bra, gå til legen og få tatt bakterieprøve. Har barnet trøske (hvitt belegg på tunga)? Les om riktig sugetak på ammehjelpen, se video av tilkoblingen. Vær litt detektiv og ring evt. en ammehjelper for å få hjelp til dette. Når du har funnet årsaken til at brystvortene blir såre, så fiks det. Og når det er fiksa - DA kan du prøve igjen med fjerning av skjold ;o) Og gjerne da slik at du først legger til med skjold og starter ammninga - så kobler du babyen fra, tar av skjoldet og kobler babyen til på nytt.

Lykke til!

Hei

Eg brukte brystskjold fordi eg har flartebrystvorter. Snuppa ville ikkje ta bryste. Då ho var 3 måneder, begynte eg å klippe av litt og litt etter anbefaling frå ammepoliklinikken på kk. Det førte til store sår og at eg grein kvar gong eg skulle amme. Då fant eg ut at dette var ikkje noko å stresse med, og gjekk tilbake til å bruke skjold igjen. Då snuppa var 6 måneder nekta ho å ta bryste med skjold og siden det har me amma uten. For meg var det ikkje noko problem med skjoldet, det var det som gjord at eg kunne amme, var alle rundt som masa om at eg måtte slutte.

Lykke til frå mamma til snuppa

hei!

jeg brukte brystskjold med førstemann til han var nesten 3 mnd'er. da sluttet vi på dagen, og det gikk helt fint!

har hørt at babyens tungebånd blir slakkere etter 3 mnd'er og at det derfor er en gunstig tid å avvende babyen med brystskjold da.

ÅÅÅ så deilig å lese dette! bruker selv skjold, snuppa blir 3 uker nu! hun fant ut på sykehuset at pupp uten skjold nei og nei det gikk fortere med fikk tak fortere... men er så utrolig sår med skjold å, vrir meg i smerte noen som vet om det går over snart?! trudde skjold skulle lindre.. jeg gir mme i tillegg 2 gang for dag.. Har holdt på å gi opp amminga mange ganger ,men holder ut.. håper det er sant med den 3.mnd greia... synes det er litt slit med skjold ,men har ikke prøvd å avvenne ennå pga jeg er så sår:-(... håper det går over snart!!!

Annonse

Hei jeg har brukt skjold på mine , hhv i ca 8 uker, 6 uker og ca 2 uker.Førstemann ammet jeg ikke... Så det har gått greiere og greiere for hver baby...

Hos oss funket det IKKE å klippe av tuppen. Men alt gikk greiere jo større ungen ble. Da fikk de bedre tak. Måtte bare ta av skjoldet et par ganger om dagen og prøve vi. Jeg også var sår under skjoldet, men enda sårere uten, i begynnelsen. Sånn at det blødde liksom, auuu...... MEn etterhvert tok babyen bedre tak på bar pupp og da gikk sårheten over også!

Lykke til!

Amm gjherne med skjold hele tiden om det er det enkleste, men jeg må si jeg var glad da jeg slapp å drive og vaske og sterilisere skjold hver dag...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...