Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 Det står i bibelen at for Gud er 1dag 1000år for oss.ergo da Det står at Gud skapte jorden på 6 dager og hvilte på den 7. så er det for oss mennesker at han skapte jorden på 6000 år og hvilte det 7000tusende året. Altså hele greia tok 7000år til sammen. Gud er så mektig og så stor i forhold til oss..siden bibelen omtaler oss som sandkorn. at for oss er det 1000år bare 1 dag for Gud.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Så vidt jeg kan huske, står det at for Gud er en dag som tusen år og tusen år som en dag. Slik jeg tolker det, betyr det at tidsangivelser i disse billedlige fortellingene ikke er ment å tas bokstavlig.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Men mine naboers livssyn inkluderer dét at min rene vask ikke må henge ute på søndager (dagen etter Sabatten). Det hadde jo vært greiere om vi kunne fulgt 10000 års-regelen her. I følge (jødisk) opptelling av årene siden skapelsen lever vi nå i 7ende tusenår, som tilsvarer 7.ende dag, altså Sabaten. Da burde vi kunne la vasken henge i fred. Og så heller ha tomme tørkesnorer på den 8.dag/ 8.ende årtusen en gang i fremtiden.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Men da bibelen ble skrevet var jo tidsregningen en ganske annen enn den er i dag. Så du som har så greie på det tar deg kanskje bryet med å regne om fra datidens til nåtidens tidsregning også, mens du er i gang?
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #5 Skrevet 16. mai 2007 Trenges ikke noen omregning. Jødene har sin kallender som er basert på jordens skapelse. Ut fra skriftene hvor det står at den og den var så og så mange år gammel da han fikk sin første fødte sønn.
klarfordetteda? Skrevet 19. mai 2007 #7 Skrevet 19. mai 2007 Hehe, du er morsom.... La vasken henge ute du. Jeg er kristen, men vil bare si at det heter "hold hviledagen hellig", ikke "sitt i sofaen å gjør ingenting". Så lenge du bruker søndagen til å søke Gud, og ellers sørger for å ta deg igjen litt slik at du kan møte den kommende ujes strabaser oppfyller du så vidt jeg vet Guds hensikt med hviledagen. Hvis dine naboer klager kan du spørre dem hva de gjør for å holde hviledagen hellig. For eksempel kunne en jo la være å krangle med andre naboer om klesvask på snora:-)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #8 Skrevet 20. mai 2007 viss ikke 7 dager hadde betydd 7 dager men 7000 år, så hadde ikke di som holder hvile dagen hellig fått gjort så veldig mye fra år 6000 til år 7000. og da haadde ikke sabbaten ekssistert enda. haha, når vi snakker om hvile dag( eg personlig synes en skal inkludere Gud litt ekstra på sabbat, og ikke bruke den til unnskyldning te å være lat ) eg synes og synd på plantene som da måtte overleve 1000 år uten sollys og 2000 år uten insekt som befrukta dem, da måtte di plantene ha kommet overlevd 2000 år ( di første 1000 uten sollys)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Milde måne. Poenget her er vel at de syv dagene det står jorden er skapt på er et BILDE. Det vil si at jorden ikke ble skapt på hverken syv dager eller syv tusen år. Men at det var Gud som skapte den ut fra ingenting. Om måten han gjorde det på var å knipse og vips, der var jorden fiks ferdig på kun kort tid, eller om måten han gjorde det på var å la jorden utvikle seg fra ingenting til det vi kjenner i dag over en periode på mange millioner år er vel uvesentlig. Dessuten er det to skapelsesberetninger i bibelen. Nok et tegn på at det er meningen de skal tolkes billedlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå