Anonym bruker Skrevet 14. mai 2007 #3 Skrevet 14. mai 2007 Asker nekter visst også + Haugesund , vet ikke helt hvilken sykehus i nord det gjelder, der er jo ikke så mange,kansje alle nekter p.gr av økonomien
motherO Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Tror nok at de sykehusene som er "eneveldende" i sin region kan kjøre litt vanskelig policy ang ks ja. Den fødende har ingen andre sykehus i nærheten å henvende seg til, og lar seg ofte overtale. I Oslo kan en bare stikke til A-hus eller Riksen hvis Ullevål sier neï f.eks. Ellers er det ikke langt til andre sykehus heller. Men, det meste kommer vel an på sjefslegen(e)s syn på saken. Liberale leger lager liberale sykehus og vice versa.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 Kirkenes sykehus er vaskelige når det gjelder ks. Overlegen på gyn der er sikkert over 70 år og kjempe kristen. Alt skal foregå naturlig. Vet flere som er blitt nektet ks der.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Fælt dersom det at overlegen er religiøs skal føre til at folk blir nekta ks.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #7 Skrevet 15. mai 2007 Med mindre noen av dem har falt om den siste tiden, er det fortsatt slik at vi har fler enn en overlege på gyn her. Dyktige leger, skjønt, som du sier, samtlige opp i årene. "sikkert over 70 år og kjempe kristen"? Er jo fint at du vet hva du uttaler deg om? Gi ikke hele verden inntrykk av at grunnen til at de nekter ks er religion, for det bildet kjenner jeg ikke igjen.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #8 Skrevet 15. mai 2007 Fikk gjennom keisersnitt på Nordlandsykehuset greit, men syns ikke det skal være enkelt og syns de som ønsker dette av andre grunner en medisinsk skal ha prøvd andre utveier først. Som samtaleterapi med jordmor el lege ol.
kvinneforkjemper Skrevet 16. mai 2007 #9 Skrevet 16. mai 2007 Ja - det er spesielt vanskelig å få KS på nord norske sykehus . Er du så uheldig å bo i nord - kan du mest sansynlig regne med lang kamp og bare avslag på dine søknader . selv med attester fra psykolog !!! De overser psykolog - attester / angst og fobi-diagnose mot fødtsel rett og slett og TVINGER oss med psykologattester til vaginal fødtsel likevel . Dette er alvorlig brudd på pasientrettigheter mener jeg .Hvor er medbestemmelsesretten som pasient blitt av hen ???Hvor er menneskeverdet blitt av til kvinner i nord ??? Ingen med seriøs angst og attpåtil attest fra psykolog skal behøves å tvinges i Norge på norske sykehus mot sin vilje til fødtsel .... , til å føde STORE BARN , SETEFØDTSEL M.M dette må jo bare bli traumatisk for pasient og øke sjangsen for langvarig hard fødtsel og for skader på barn & mor .I verste fall dødfødtsel pga for SEIN INNGRIPEN av legene - men lar mor ligge der i gjerne over 30 timer til ungen kommer ut .....Evt traumatisk fødtselsopplevelser der i nord norge SPESIELT . Jeg har selv blitt nektet på ALLE sykehus i nord norge . Fritt sykehusvalg er skuffende . De henviser meg til mitt lokale sykehus i nord som har nektet meg tidligere og er restriktiv grunnet kostbar transport / flyreiser til samtale m / lege i sør-norge . Så FRITT SYKEHUSVALG - er IKKE FRITT . det er ingen redning for oss i nord i allefall ......! Så vi må reise nermest utenlands på privatklinikk for å få KS her ser det ut som . Vi får jo ikke benytte sykehus i sør- del av landet pga transportkostnader m.m .ELLER EN MÅ FRAFLYTTE FRA NORD til sør norge kanskje .... for å ha flere sykehus å velge mellom .......Aldeles latterlig forskjellsbehandling fra sted til sted . Nesten så jeg mener jeg ikke burde betalt noe skatt til denne landsdelen MER .... en får fan meg ingenting igjen selv når en trenger hjelp i velferdsNORGE ...... men søler vekk våre skattepenger på allt annet tull . Men helse skal de SPARE PÅ , Og gjerne på typiske kvinneting i helsevesnet !!! Nedlegging av fødeavd. / tilbud /, jordmødre-stillinger etc etc . IKKE RART DET FØDES FRYKTELIG LITE BARN I NORGE I DAG - MED SÅ ELENDIG HELSETILBUD TIL KVINNER ......VELKOMMEN ELDREBØLGEN ......et helsevesen som behandler kvinner som UMYNDIGE mennesker straks de er gravide .... og TVINGER folk mot sin vilje til vaginal fødtsel i år 2007 ! Trodde vi levde i et humant moderne samfunn i 2007 - tydeligvis henger HELE norge langt etter i utviklingen / holdninger ......
Anonym bruker Skrevet 16. mai 2007 #10 Skrevet 16. mai 2007 Dersom jeg var i dine sko så ville jeg ha flytta til Oslo! Ja det er som du sier angående fritt sykehusvalg , sånn er det å komme seg fra Bergen og til andre sykehus også-meget vanskelig, bortsett fra til Voss da- VOSS er redningen for alle i Bergen, heldigvis!Men skullle det være låst på voss så har vi ingen andre muligheter vi heller.Da er fritt sykehusvalg en saga blott.....oppspinn! Disse andre som ikke har forståelse for dette problemet her er folk som bor i OSLO området og steder hvor det gies ks lett. Merkelig at de ikke kan ha to tanker i hodet på en gang, sku trudd at de var menn disse damene her inne som benekter det man sier når man påpeker at det ER vanskelig og at fritt sykehusvalg ikke gjelder for enkelte steder.Men men, EMPATI mangler tydeligvis..............
kvinneforkjemper Skrevet 16. mai 2007 #11 Skrevet 16. mai 2007 Ja helt enig . Det er så inderlig lett å tåle den urett - som ikke rammer dem selv .....tydeligvis ! Jeg har godt betalt , sikker jobb og enebolig i nord - må jeg virkelig flytte fra hjemplassen for å få et bedre helsetilbud ? Det ser slik ut ! Enten flytte - eller bli boende her i nord og bruke penger på privatklinikk i utlandet - dersom jeg ønsker / må bli boende på hjemplassen i nord . Det er visst mine eneste alternativer - om vi ikke skal forbli barnløse , jeg og samboer . Vell vell - kan jo og velge å aldri få barn . Kanskje er det best og det lykkeligste valget for oss ! Når jeg ikke får KS her likevell .Jeg er i hvertfall lykkeligere uten barn - enn dersom jeg må tvinge meg igjennom et rent fobi-helvetes mareritt for å greie å få de til verden ... da er man lykkeligere UTEN BARN mener jeg . jeg orker ikke gå igjennom noe som jeg aldri greier å glede meg over selv ...men bare skal grue meg til ..f.eks når jeg vet på forhånd at legene vil tvinge meg mot min vilje til vaginal fødtsel og nekte KS . nei takk - det står jeg over og valget om å ikke få barn er heldivis også et alternativ jeg har . Mulig jeg velger det - jeg har det supert flott nå egentlig, både jeg og samboer - lever og prioriterer tiden vår akkurat som vi vil . Minst mulig ansvar og arbeid , evt utgifter ..etter full arbeidsdag .er jo noen fordeler ved å ikke få barn også ...: )Et rikt og flott samliv kan en jo prioritere uten barn også . Barn er ikke tvingende nødvendig for alle mennesker / par . man tenker mange tanker etterhvert ..... har jo forstått hvordan systemet virker nå !mEN LIKEVEL ER DET FRYKTELIG GALT at kvinner ikke skal fritt få bestemme hvordan de vil føde - mange kvinner blir nok barnløse pga manglende hjelp fra helsevesen og nekting av KS .Jeg er i hvertfall et mulig offer og flere jeg kjenner også ...! Og det er ikke bra - burde vært mye bedre . Og samfunnet gir ikke foreldre nok tid heller til sine barn - dersom begge er i full jobb . Ikke mange timer igjen til familieliv etter jobb . for mange har det slitsomt med småbarn i hus ..i tillegg til jobb . Ikke rart det fødes lite barn i Norge .....ikke nok faktisk til å betale de fremtidig pensjonsutgifter .......for de som er yrkesaktive i dag . leger ......dere kan drømme om en " fet " pensjon ......he he !
snowstorm73 Skrevet 16. mai 2007 #12 Skrevet 16. mai 2007 Hvorfor skriver du ikke til fylkeslegen og klager over behandlingen du får (eller heller ikke får)? Tom legene på sykehus kan ikke gjøre alltid som de vil. Jeg er enig med deg ellers at kvinner burde kunne velge selv. Jeg syns ikke at jeg må føde først før jeg kan si at jeg gruer meg og ikke vil.
aanonym Skrevet 16. mai 2007 #13 Skrevet 16. mai 2007 Det der stemmer da ikke. Jeg opplevde det ikke som særlig vanskelig å få innvilget ks ved UNN. Men jeg er gravid, tror nok det er en viktig forutsetning for å få innvilget ks!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå