Gå til innhold

10 eller 12 mnd permisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en årslønn på 280.000 kr. Hvis jeg velger å være hjemme ett år til 80 % lønn, så blir den reelle årslønna mi 224.000 kr for det året. Men hvis jeg tar 10 mnd permisjon, og så 2 mnd fri uten lønn, så blir den reelle årslønna mi 233.000. Jeg sparer altså 9000 kr på den løsninga!

Men er det mulig å få til en sånn avtale med arbeidsgiver?

Hva tenker dere å gjøre?

(kan nevne at det er jeg som skal ta hele permisjonen denne gang, fordi mannen min er student, og da er det litt vanskelig å ta 2-3 mnd permisjon)

Skrevet

dersom du søker om å få mannen din sin permisjon over på deg så får du jo 6 uker mer betalt? Er IKKJE lett å få mannen sin permisjon, men siden han er student skal det vell kunne gå greit?!!

Uansett....du har lov å søke om permisjon fra jobben når du vil. Er opp til arbeidsgiveren din å bedømme då!:)

Skrevet

Det er riktig at det kan være gunstig å ta ut 100% lønn først og så ta permisjon uten lønn en periode etterpå, og det er faktisk noe du har krav på hvis du ber om det (opptil ett års ulønnet permisjon i tillegg til det første året). Det er ikke akkurat 12 og 10 måneder som er permisjonstiden, men 54 og 44 uker, noe som gjør forskjellen mindre enn 9000. Og dersom du føder noen uker for termin, mister du de ukene (maks 3) fra den totale permisjonstiden ( jeg mistet 2 uker permisjon med nr. 1 og 1 uke med nr. 2, siden de meldte sin ankomst 2 og 1 uke før termin).

Hvis du f.eks. føder på termin, blir den totale permisjonstiden 54 uker med 80 % lønn (232615), eller 44 uker med 100% lønn (236923). Forskjellen blir altså 4308 kr for deg. Dersom du føder 14 dager før termin blir forskjellen på 2154. Husk at disse beløpene er før skatt, slik at forskjellen blir redusert avhengig av hvilken marginalskatt du har.

Reglene for permisjon og fødselspenger står her: http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-041.html

Du bør absolutt ta hele permisjonen selv, siden mannen din er student. Du må søke om dette, selv om du helt sikkert vil få det innvilget.

Det er mange muligheter. Med min første brukte jeg først permisjon med 100% lønn + oppspart ferie, deretter tidskonto hvor jeg jobbet 60 % stilling, deretter fortsatte jeg med 60% stilling noen måneder med bare 60% lønn. Den reduserte stillingen på slutten hadde jeg ikke rett på siden jeg hadde benyttet meg av tidskonto, men jeg fikk til en avtale med arbeidsgiver.

Lykke til!

Skrevet

Jeg synes det er lurt og ta 10 mnd perm.fra trygdekontoret, og 12 fra arb.giver. Får de egentlig vite hvordan du har løst det med trygdekontoret?

Uansett kan du jo si til sjefen at du satser på og bli hjemme 12 mnd, men ved og ta utbetalingen over 10 mnd, har du jo muligheten til og komme tilbake før om du skal ønske det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...