*storegutt, lillegutt og vi* Skrevet 13. mai 2007 #1 Skrevet 13. mai 2007 noen som kan hjelpe meg?? akurrat hælen får jeg ikke til.. prøvde en oppskrift fra pinnsvindesign, men fikk den ikke til.. så hvis du vil hjelpe meg å forklare så blir jeg glad:-)
Gjest mphs Skrevet 13. mai 2007 #2 Skrevet 13. mai 2007 Hvilken str. strikker du og har du strikket de omgangene med rett på rettsiden og vrang på veien tilbake?
gabi Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 Heisann En veldig generell oppskrift her: Når du kommer til der hælen skal begynne, strikker du videre med halvparten av maskene. Strikk fram og tilbake like mange rader som 1/3 av antall masker rundt ankelen. Da har du kommet til der hælen snur. Strikk til en maske over midten av hælen, strikk to m sammen. Snu, strikk til en maske over midten, 2 m sammen. Snu igjen, strikk til en maske etter der du snudde sist, 2 m sammen. Fortsett til du ikke har flere masker igjen på hældelen. Plukk opp masker langs kantene av hælen, og begynn å strikke rundt alle maskene igjen. Du må fortsette å strikke 2 m sammen i hver side et par ganger, til vidden på sokkefoten blir bra.
Bobine Skrevet 19. mai 2007 #4 Skrevet 19. mai 2007 Et annet triks som jeg synes er lettere enn gabi sin metode: Når du kommer til der helen skal begynne, strikker du inn en kontrasttråd over halvperten av maskene. Så fortsetter du å strikke den nederste delen av sokken ferdig (fotbladet, tærne og fell av, så du får en hel-løs pølse/ tarm). Ta du ut kontrasttråden som du strikket inn, og sett maskene over på 4 pinner. Sørg for at det er like mange masker på hver pinne (eller i det minste partall antall masker), og at ikke du har mistet noen av maskene. Så strikker du rundt mens du feller 1 maske på hver pinne til du har 4 masker igjen. Da trekker du tråden gjennom maskene, strammer til og fester. Var det forståelig?
*storegutt, lillegutt og vi* Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. mai 2007 emm.. tenke tenke.. Nå har jeg altså strikket slik som på pinnsvindesign.. men jeg får et styyygt hull på den ene siden. er bare så irriterende!!! har prøvd den oppskriften som nummer to har svart her.. hvorfor skal det være så vanskelig me hælen??
*storegutt, lillegutt og vi* Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #6 Skrevet 20. mai 2007 bobine.. det må du forklare litt nærmere.. :-)
*storegutt, lillegutt og vi* Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. mai 2007 glemte jo å si tusen takk for alle svarene:-)
*storegutt, lillegutt og vi* Skrevet 20. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 20. mai 2007 hei! de jeg har strikket har jeg strikket 6 masker på hver pinne og strikket rett på rettsiden og vrang på vrangsiden ja..
babyT Skrevet 21. mai 2007 #9 Skrevet 21. mai 2007 Jeg bruker å strikke hæl slik: Hælen strikkes over hlvparten av maskene (=to av fire pinner, og selvfølgelig glattstrikk). Starter midt bak på hælen og strikker til jeg har 1 maske igjen på pinnen (venstre side av hælen), snur og strikker tilbake til det er ei maske igjen på neste pinne (høyre side av hælen). Snur igjen og strikker til det er 2 masker igjen på pinne 1, snur og strikker til det er 2 masker igjen på pinne 2. Slik fortsetter jeg til jeg har 4-6 masker igjen på midten (avhenger av størrelsen på sokken). Snur så og strikker ei maske mer for hver gang. For å unngå "hull" tar jeg opp tråden før den siste masken som skal strikkes pr. pinne og strikker den sammen med siste maske. Var dette forståelig? På denne måten slipper du å måtte plukke opp masker etterpå. Når hælen er ferdig fortsetter du rett og slett bare vanlig rundt på alle fire pinnene.
Bobine Skrevet 21. mai 2007 #10 Skrevet 21. mai 2007 Hei! Det der hullet har en tendens til å komme. Det er fordi at tråden vandrer litt i strikketøyet hvis du skjønner hva jeg mener, og da blir masken ekstra stor der det er mest belastning fordi arbeidet blir dratt i 3 retninger på en gang i denne maska. Eller det kan være at du strikker litt løst, eller en god kombinasjon. Det jeg bruker å gjøre er å strikke masken der det blir hull, vridd rett på den første omgangen, det vil si at du stikker pinnen inn i den bakerste delen av maska i steden for den fremste, og tar tråden igjennom som ellers når du strikker rett. Da blir det et slags kryss ved den der hullmaska, og hullet blir ikke så fremtredende. Også kan man alltids trikse det til når man skal feste tråden, sånn at du lager en slags forsterkning på vrangen akkurat der når du fester. Tvi tvi. Det er ikke så lett å få fin hæl første gangen alltid. Men dette er den måten som jeg synes det blir penest. Jaffall når jeg gjør det sjøl :-P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå