Gå til innhold

mini_keiko!

mememe

Anbefalte innlegg

Skrevet

så du sa du tjente så lite at det lønte seg med full os..

kan jeg være så frekk å spørre hvor mye du tjene ca i måneden?

jeg har gått ned no SINNSYKT i lønning etter at jeg ble gravid. jobben lovte liksom at jeg skulle få nok. men HALLO! kan ikke hente ei vogn når jeg fikk 1500kr i lønning! drittfolk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisann, skal prøve å hjelpe så godt eg kan, men synes at d e litt vanskelig å forklare heilt kordan eg fant d ut, men skal prøve:)

Hadde veldi ustabil lønning, den kunne vare i fra 1300kr-7500kr.

Var fast annsatt 14 timer i måneden på matbutikk.. men når fålk var sjuk så ringte de meg, også va eg annsatt som ringevikar på en barneskole, men der måtte eg slutte i januar pga bekkenet..jobbet da mest me utviklingshemmede/funksjonshemmede barn, og da kreves d litt ekstra som løft, bæring osv.

Derfor var d veldi vanskeli å kunne regne ut ka eg hadde krav på i permisjonspenga, sia den blir regna ut av d gjennomsnitts beløpet du har tjent de siste 6mndan før man går ut i permisjon.

Dettan beløpet kunne eg ikkje oppgi siden eg ikkje kunne se på forhånd katti fålk ble syk.

Men ho nav dama regne fram gjennomsnitt av d eg hadde jobba de siste 6mndan når eg va der i slutten av januar (da ble julelønninga på 16000 tatt me, også hadde eg jobba en måned me nesten 60%stilling, så gjennomsnitte pr måned (i 6mnda) kom da på 4000ca. og da ble regnestykket:

REDUSET OS + PERMISJONSPENGER:

lønn 4000

OS 8790

Barnetrygd 1940

=14730

FULL OS:

OS ca 9600

barnetrygd 1960

småbarnstillegg 770

= 12330

(Eg trur at d minste man kan ha i permisjonspenger ligger mellom 2000-2500)

Og nav vil uannsett oppfordre deg til å ta permisjonspenger og redusert OS, fordi d er d du egentli skal tjene på å ta... Men d de kanskje *glemmer* å informere om e at man miste retten til å søke om småbarnstillegg når man har redusert os, og man kan ikke søke om å få utbetalt OS 2mnda før fødseln hvis man har redusert OS, og man får ikke engangstønaden...

Da blir regnestykket plutseli.

2mnda OS før fødseln 9600+9600 og engangstønaden på 33500kr

= 19200 + 33500

= 52700kr (mye penger å *glemme* å informere om)

52700 : 12mnda = ca 4390kr gjennomsnittlig i måneden som må føres på d andre regnestykket

Full OS ca 9600

barnetrygd 1960

småbarnstillegg 770

+ 4390 (i gjennomsnitt av OS (2mnd før fødseln) og engangstønaden)

= 16720

Og siden eg visste når eg va der i januar at eg bare kom til å tjene max 1400-2000kr i de 3mndene framover, så kom eg ikkje en gang til å få 4000kr i måneden i permisjonspenga, men myemye mindre.

Og dessuten så krever man jo at man går tilbake i den jobben når permisjon e slutt, og kordan skulle eg klart å leve på den måten om et år, me ansvaret for et lite barn.. D hadde ikkje gått.

Så da sa eg bare opp jobben min, sånn at eg ikkje hadde krav på permisjonspenga, fordi da kunne ikke nav tvinge meg til å ta permisjonspenger uannsett.

(Eg måtte krangle me ho saksbehandlarn min, skulle tru d va hennes egen lommebok ho delte ut penga av;)

Og eg sa opp jobben min slik at eg fikk siste lønninga måneden før eg fikk første OS utbetalt, og da hadde eg jo også fått engangstønaden, så eg klarte meg fint:).

Hadde jo ikkje fått noen ting på plass til likje tøtta me bare 1400kr-2000kr i måneden i lønn og permisjonspenga fram til fødseln...

Dessuten så e jo ikkje barnebidraget regnet me i de regnestykkene, og de må ågså regnes me;)

Håpe at du forstår ka eg meine...litt tullat forklart, men eg e litt vimsat når d gjeld forklaringe;)

Skrevet

Men d regnestykke e bare et eksempel..

Vil liksom ikkje råde deg tell ka du skal gjøre.

Førr d e sånn at du generelt får litt meir i måneden etter fødseln når du har redusertOS/permisjonspenger, men da er jo ikke de enganstønadpengene med, og heller ikke de OS 2mnda før fødseln med heller.

Og eg vil heller ha litt mindre i måneden etter ho e født, enn å ikke få engangsstønaden og 2mnda OS, fordi da hadde eg ikkje fått nåkka på plass no før fødseln hvis eg ikkje hadde hatt de pengene..

Så du må nesten se ka som e best førr deg.

Skrevet

oj, takk :)

jeg har jo ikke peiling på hva jeg får etter at han har bestemt seg for å finne veien ut.

men det her var første lønna som var helt på trynet.. så tror jeg må bare gå for det jeg driver med.. hva nå enn det er..

Skrevet

huff bei kanskje litt langt, sorry;p

Skrevet

neinei!! det var fint!! :) takk :)

Skrevet

hehe, d e jo bra! Du finn sekkert ut av d vettu:)

Har du mange daga igjen no??

Skrevet

66..

nå går jeg bare å venter på permisjon.. er så lei jobben at jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg..

Skrevet

Huff hørtes slitsomt ut! *oppmuntringsklem*

I dag e d bare 12daga igjen tell ULtermin, og 4daga igjen tell menstermin, sykt kor fort tia går!

Bare vendt å se, snart e du høygravid!!;)

Skrevet

haha, jeg vil ikek være det heller! *vrang* hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...