Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en liten gullklump på snart 3 år. Han har hatt ganske store utstående ører helt fra han ble født, men jeg syns de bare blir mer og mer utstående.

Det jeg er litt redd for er at han skal bli mobbet for dette. Vet jo hvor "slemme" barn kan være mot hverandre og jeg syns det er veldig sårt hvis han skal bli mobbet for dette.

Grunnen til at jeg tenker mer på dette nå er nok fordi han kom hjem her om dagen og sa "mamma jeg har store ører"

Det jeg tenker da og har diskutert litt med mannen min er eventuellt å ta en operasjon på ham, gjøre dem litt mindre utstående. Er dette en helt syk tanke!? eller ville dere gjort det samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Vil bare si at vi har en sønn med utstående ører vi også og vi har tenkt i samme baner som deg.

Skrevet

Ørekorreksjon er vel en hverdagslig sak for legene. Helt greit!

Ellers er jeg en av de som liker store ører på en mann ;) Trenger ikke være no problem... Barn finner alltid ut noe å mobbe for.

Skrevet

hei.

vi har også en gromgutt som har utstående ører,han er også snart 3 år. det en er litt værre en det andre, pga at han lå lenge i magen min med øret brettet. der er ikke så værst når en ser han forfra, men bakfra er det ikke veldig pent.

det værste var da je var på den første lege kontrollen på helsestasjonen og nesten det første legen så var "har du lagt merke til at sønnen din har veldig utstående ører......" jeg er glad for at jeg da ikke var en ung usikker mor. da jeg sa "ja, jeg har lagt merke til det, er det noe vi kan gjøre med det???operere eller no" fikk til svar da "ja, men det var ikke noe jeg skulle bry meg om, det kunne man gjøre når han ble større"

hadde ei jente i barnehagen og hun ble operert våren før hun begynte på skolen, det var moren som ville det. jenta var ikke plaget, og ingen hadde bemerket det heller. men mor ville at det skule skje før skolestart.

jeg vil nok også operere ørene til lillegutt, men er ikke sikkert helt på når, kanskje når han er så stor at han forstår at han ikke må ta på ørene sine etter operasjonen. skal snakke m fastlegen.når tenker du event. å operere???

Skrevet

Mine stebarn har utstående ører, min minste har størst. Min mann og hans ex har vært i kontakt med legen ang opprasjon på begge. Hun minste begynner på skolen til høsten hun andre er 9. Hun eldste har etter det jeg har oppfattet fått bemerket sine ører, selv om de ikke er så ille.

Men for barna tror jeg det er best å ta slik oprasjon før de begynner på skolen.

Synes ikke det er noen syk tanke. Selv vurderer jeg tanken på plastisk oprasjon på min minste datter. Hun har ett lite søkk ved kragebenet (med søkk mener jeg hull i huden med tomrom inni.) samler seg litt smuss av og til, og ser tiltider mindre pent ut selv om hun ikke er noe plaget. Bare så sint over en mor som kommer og skal få renset og klemt ut pusset.

Skrevet

Tusen takk skal dere ha for svar (-:

Hvis vi skal operere ham blir det nok før skolestart, muligens når han er 4-5 år (hvis legen vil) Jeg syns ofte de eldste i barnehagen kan være ganske "på" hverandre også. Tenker at det er greit å gjøre før alle husker at han hadde slike ører, hvis dere skjønner (-;

Det er bakfra det er verst, også er han finest med helt kort hår og da syns det ekstra godt liksom.

Jeg har ei venninne som ble opperert for dette når hun var 12 år, hadde da allerede blitt mobbet for dette en god stund, og det er noe alle husker, at hun hadde slike ører.

Jeg har også en kammerat på 30 år som har utstående ører, og jeg vet at dette plager ham i dag og har vært en belastning for ham.

Godt å lese at det er flere som tenker sånn som meg. Jeg får vel snakke med legen hans om dette og se hva som skjer videre.

HI

Skrevet

Sønnen min er nå ganske stor, dvs 17 år, og han har alltid hatt utstående ører. Jeg lurte også på hvordan det skulle gå mht mobbing og slikt, men det har vist seg at han bare har ledd av de som har kommentert ørene hans, så det har aldri blitt noe problem.

Jeg tror at vi voksne noen ganger tenker litt for mye på hvordan de skal være "perfekte". Nå i ettertid er jeg glad jeg ikke utsatte ham for smerten ved en operasjon for å fikse noe som aldri har vært et problem for ham.

Skrevet

Jeg ble selv operert for utstående ører sommeren før jeg begynte på skolen. Var ikke blitt ertet for det, men tror legen hjemme foreslo operasjon. Det gikk helt greit, måtte være på sykehuset noen dager, og hadde bandasje rundt hodet, så jeg fikk ikke rørt noe.

Jeg er glad for at det ble gjort, da jeg har nok av andre ting å ha komplekser for, he he :)

Ørene er nå helt greie, det ene står litt ut på midten, men ingen ser det om jeg ikke viser det fram selv. Min søster har også litt utstående ører, men ble aldri operert - og hun unngår alltid kort hår, har alltid håret over ørene. Så jeg tror nok det kan være greit å gjøre det hvis det er veldig utpreget utstående ører...selv om det egentlig burde være unødvendig.

• 2 uker senere...
Skrevet

Min datter på to har utstående ører som hun har "arvet" av sin far. Han hadde alltid kort hår da han var liten, og han fikk endel bemerkninger på grunn av ørene hans. Likevel, han ble ikke mobbet, for han hadde selvtillit nok til å takle kommentarene han fikk. Jeg kunne ikke tenkt meg hvordan mannen min ville sett ut med tettsittende ører-huff.

Jeg skal gjøre alt som står i min makt for å gi datteren min selvtillit og at hun skal være glad i hele seg, også ørene.

Likevel ville jeg ikke gått imot hennes ønske når hun blir større og kan "bestemme" eller ha meninger om sånt selv...

Skrevet

Vil bare si at det er ikke alltid en slik operasjon hjelper. Min mann tok det for et par år siden (ønsket det fra han var liten men fikk ikke lov av foreldrene..undersøkte med legen sin og fikk faktisk refundert de 8000 det kosta fra staten!) og det hjalp faktisk ingenting. Han hadde veldige smerter etter operasjonen også, måtte ha pinex forte i mange dager. I tillegg så syns jo arret godt bak, særlig siden det fortsatt står ut..og han har ikke VELDIG synlig utstående ører altså..

Men, mulig det er lettere å få til på barn..øra deres er vel ikke så stive og harde enda.

Ikke oppfatt meg som mot operasjon, for det er jeg ikke. Som sagt, min mann skulle ønske det ble gjort da han var liten. Vi er spent på om ørene til sønnen vår blir verre eller bedre. Han er 1,5 og har også utstående ører, men ikke sånne "apeører" (unnskyld uttykket!) men slik at øvre del står ut og nedereste del inn..

Snakk med legen og gjør det dere føler er riktig..og hvis dere skal operere så gjør det som du sier i 5 årsalderen..

Gjest MariRari
Skrevet

Min søster (nå 30) hadde en øreoperasjon da hun var syv år. Hun hadde bandasje rundt hodet, måtte være hjemme fra skolen en ukes tid, og måtte klippe håret litt. Resultatet ble strålende, og jeg vet hun er veldig glad for det i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...