Gå til innhold

Ang søskenmoderasjon... Noen som vet noe om det???

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

I Drammen får man ikke moderasjon om man har et barn i bhg og et på SFO?

Her er det også slik at man får moderasjon om bhg'ene ligger i samme kommune. En periode hadde jeg minsten i Lier og eldste i Drammen, og da fikk vi ikke moderasjon.

Stemmer nok ikke alle plasser det nei.

Jeg har to i SFO, der får jeg søskenmod. for en. Men har også ei i barnehage (privat), og har ikke søskenmod. da.

I fjor hadde jeg to i samme barnehage og en på SFO, og da fikk vi kun søskenmod. for den eldste i barnehagen.

Her er det 25 % for andre barnet (vet ikke hva det er for 3. barnet, siden vi ikke har hatt tre så samme sted)

Vet ikke hvordan det er her hvis jeg hadde hatt minsten i kommunal barnehage, om vi hadde fått søskenmod da.

Jeg fant følgende :

§ 3:

§ 3 første og andre ledd

Bestemmelsen fastsetter at kommunen skal sørge for at foresatte med mer enn ett barn i barnehage i samme kommune skal gis tilbud om reduksjon i foreldrebetalingen. Dette gjelder uavhengig av om barna går i forskjellige barnehager og i barnehager med forskjellige eiere.

Foreldre/foresatte skal tilbys minimum 30 % søskenmoderasjon i foreldrebetaling for 2. barn og minimum 50 % for 3. barn eller flere barn. Reduksjon i foreldrebetalingen beregnes av foreldrebetalingen begrenset oppad til maksimalgrensen etter § 1, 1.ledd i den barnehage det aktuelle barnet har plass.

Moderasjon omfatter søsken som bor fast sammen. Barn anses for å være fast bosatt på den adressen der de til enhver tid er registrert i folkeregisteret. Dette betyr at samværsforeldre ikke kan påberope seg søskenmoderasjon for andre og tredje barn. Søsken defineres som helsøsken og halvsøsken. Stesøsken defineres utenfor.

Bestemmelsen slår fast at reduksjon i foreldrebetalingen knyttet til søskenmoderasjon skal finansieres av det offentlige.

Nærmere regler om søskenmoderasjon kan den enkelte kommune utforme lokalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...