Gå til innhold

Hei kjære ventede?.på at kvalmen skal gå over


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei kjære ventede….på at kvalmen skal gå over

 

Denne helgen er dedikert til ro og hvile. Bestemte meg for å ta en skikkelig runde på internett for å finne ut hva som kan hjelpe mot denne energitappende kvalmen. Og har ikke tenkt å la noe være uprøvd, så lenge jeg er såpass kvalm. Kjørte akkurat en tur på senteret for å få tak i B-vitamin. Måtte bare løpe en tur innom WC…. De som så meg når jeg kom ut derfra trodde sikkert at jeg har en spiseforstyrrelse, eller at jeg har kranglet med kjærsten og måtte inn på do for å gråte. Heldigvis var det ingen av delene, måtte bare spy litt…

 

Nå har jeg kjøpt inn litt forskjellige remedier for helgen som jeg kan prøve meg fram på. Det som fristet mest å forsøke er salt potetgull. Også overbeviste en farmasøyt meg om at jeg måtte prøve eplemost og farris, men det frister lite. Tilslutt gikk jeg på Mccern, for jeg hadde så lyst på en liten hamburger. Så nå føles det såååå mye bedre etter at jeg har fått i meg to hamburgere og en medium pomfritt (dette er sikkert kjempekvalmende for noen) :o)

 

Jeg har vært på to behandlinger med akupunktur, og det har dempet kvalmen en del. Slik at jeg ikke er kvalm døgnet rundt, og ikke bare vil sove Men jeg har såpass med symptomer igjen at jeg gjør hva som helst for å slippe dette. Selv om akupunktur hjelper, synes jeg ikke akupressur armbåndene hjalp noe i det hele tatt. Av akupunktøren fikk jeg råd om å spise flere måltider med varm mat, og det er det matrådet som har hjulpet best. Her går det i varm te, grønne epler, havregrynsgrøt, og middager.

 

Håper denne perioden blir så kort som mulig for dere! Under finner dere råd og tips som jeg har funnet på nettet i dag.

Har noen andre tips, så er de kjærkommne :o)

 

Prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet

 

Kvalme og brekninger er en vanlig plage de første 3 månedene i svangerskapet. Over halvparten av alle gravide er plaget med dette. Kvalmen kommer oftest om morgenen men kan også komme om ettermiddagen og kvelden. Noen kvinner føler seg fryktelig kvalme mens andre kaster også opp, slik at de kan gå ned i vekt. Denne svangerskapskvalmen opphører vanligvis etter 14. svangerskapsuke. Årsaken er ikke helt kjent. Tidligere trodde man at det var et psykisk fenomen, men nå tror man at det skyldes hormonelle forandringer. Kanskje HCG-hormonet. Kvalmen er som regel på topp når man har høye konsentrasjoner av dette hormonet, slik som f.eks. ved tvillingsvangerskap. Det er altså et godt svangerskapstegn at man er kvalm.

 

Hva forårsaker denne tilstanden?

 

Årsaken til hvorfor noen gravide blir kvalme, kjenner vi ikke sikkert. Mange forklaringer er imidlertid foreslått - psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner, feilfunksjon av binyrer og hypofyse, forhøyet nivå av stoffskiftehormon og ubalanse i kjønnshormoner regnes alle å kunne ha betydning for utvikling av svangerskapskvalme.

 

Mattips som har fungert for andre

 

Gulrot

Sjokomelk

Søte kjeks - Kornmo kjeks, Marie kjeks, Bixit

Salte kjeks - Ritzjkjeks

Lakris/Salmiak - Tyrkisk Pepper,IFA

Salt potetgull - French Fries, Saltstenger

Epler

Farris og eplemost

Kavring

Mandler

Te med lite sukker

Te med sitron

Spiseskje med sitron

Vaniljeis

Iste

Cola

Farris

Appelsiner

Love Hearts(hjelper også mot sure oppstøt/halsbrann mot slutten av svangerskapet)

Skorper m litt smør

Havregrynsgrøt

 

Livstils tiltak

 

Frisk luft

Masse søvn

Varm mat

Spise lite og ofte, 2-3 timer mellom hvert måltid

Spise før man står opp

Fysisk aktivitet

 

Helsekost

 

Urizal Ingefær maks 1 g per døgn

Mulitvitamin

Vitamin B6, på helsekosten mente damen at det tar lang tid før det evt virker. Og har lest i litteraturen at det kan dempe symptomer, ikke fjerne….jeg lar denne stå uprøvd inntil videre.

 

Annet

 

Sea-Bands – på apotek – Alliance kjeden har de som jeg vet. Akupressur - elastiske armbånd med en liten kule på, som plasseres rett over hvert håndledd

 

Behandling

 

Akupunktur

Homeopati

 

Medikamenter

 

Postafen - fåes kjøpt reseptfritt i 10 pakninger

Afipran - resept belagt preparat

 

Kan jeg ikke bruke vanlige reisesyketabletter? Jeg har hørt andre gravide gjøre det.

 

Det beste er at du ikke tar noen tabletter i det hele tatt. Dersom du skal ut og reise eller på et viktig møte om morgenen og ikke være kvalm, kan du forsøke et par av de vanlige reisesyketablettene som fås uten resept, men spør legen din for sikkerhets skyld. Alle disse medikamentene er velprøvet og vi vet at de ikke gir fosterskader. (Dette står skrevet på denne linken - http://www.baby.no/helse/problemer/svangerkvalme/)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk for mange gode tips. så det stod afipran der, men det må ikke gravide og ammende ta, da dette kan være veldig skadelig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle medikamenter som man vurderer å ta under en graviditet må man ta i samråd med lege, dette gjelder også postafen, og jeg vil også vurdere sterkt homeptaiske midler.

 

Nedenfor er klippet ut fra felleskatalogen, under seksjon for gravid og amming.

 

Afipran = Metoklopramid ()

 

Graviditet: Sikkerheten ved bruk under graviditet er ikke klarlagt da erfaring fra mennesker er utilstrekkelig. Klinisk erfaring med metoklopramid indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet. Andre dopaminreseptorantagonister har ved høye doser i siste trimester vist langvarige, men reversible neurologiske forstyrrelser hos barnet, og dyrestudier fra siste del av drektigheten har vist forstyrrelser i innlæring og motorikk. Da det ikke kan utelukkes at dette er en klasseeffekt av dopaminreseptorantagonister, bør metoklopramid kun brukes ved graviditet på streng indikasjon.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Flott m mange tips! Jeg får TrioB som er b-vitaminer av legen min, når jeg tar denne om kvelden er jeg ikke kvalm på morgenene (tar laveste dose, for jeg er ikke ille plaget).

 

Håper det gir seg hos dere andre snart!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dytter denne opp jeg....

 

Må dele med dere at jeg har blitt mye bedre med akupunktur.

Har hatt 5 behandlinger, sist 3 dager på rad, og i dag (17 mai) har jeg hatt det såååå fint! Litt kvalm på morgenen som jeg tok med varm te, og senere med vafler for å dekke meg mens jeg var i byen.

Hadde jeg ikke hatt behandlingen hadde jeg nærmest var sengeliggende, og bare ønsket å sove meg gjennom ukene. Men istedet har jeg hatt en fantastisk dag sammen med datteren min på 20 mnd og mannnen min :o)

 

Nå er jeg bare spent på hvor lenge effekten varer....

 

Det finnes håp for mange av oss, vi må bare finne det som virker for en selv :o)

 

God bedring :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...