Gjest Skrevet 12. mai 2007 #1 Del Skrevet 12. mai 2007 Hei kjære ventede….på at kvalmen skal gå over Denne helgen er dedikert til ro og hvile. Bestemte meg for å ta en skikkelig runde på internett for å finne ut hva som kan hjelpe mot denne energitappende kvalmen. Og har ikke tenkt å la noe være uprøvd, så lenge jeg er såpass kvalm. Kjørte akkurat en tur på senteret for å få tak i B-vitamin. Måtte bare løpe en tur innom WC…. De som så meg når jeg kom ut derfra trodde sikkert at jeg har en spiseforstyrrelse, eller at jeg har kranglet med kjærsten og måtte inn på do for å gråte. Heldigvis var det ingen av delene, måtte bare spy litt… Nå har jeg kjøpt inn litt forskjellige remedier for helgen som jeg kan prøve meg fram på. Det som fristet mest å forsøke er salt potetgull. Også overbeviste en farmasøyt meg om at jeg måtte prøve eplemost og farris, men det frister lite. Tilslutt gikk jeg på Mccern, for jeg hadde så lyst på en liten hamburger. Så nå føles det såååå mye bedre etter at jeg har fått i meg to hamburgere og en medium pomfritt (dette er sikkert kjempekvalmende for noen) ) Jeg har vært på to behandlinger med akupunktur, og det har dempet kvalmen en del. Slik at jeg ikke er kvalm døgnet rundt, og ikke bare vil sove Men jeg har såpass med symptomer igjen at jeg gjør hva som helst for å slippe dette. Selv om akupunktur hjelper, synes jeg ikke akupressur armbåndene hjalp noe i det hele tatt. Av akupunktøren fikk jeg råd om å spise flere måltider med varm mat, og det er det matrådet som har hjulpet best. Her går det i varm te, grønne epler, havregrynsgrøt, og middager. Håper denne perioden blir så kort som mulig for dere! Under finner dere råd og tips som jeg har funnet på nettet i dag. Har noen andre tips, så er de kjærkommne ) Prof. dr. Babill Stray-Pedersen, spesialist i kvinnesykdommer og fødselslære, Rikshospitalet Kvalme og brekninger er en vanlig plage de første 3 månedene i svangerskapet. Over halvparten av alle gravide er plaget med dette. Kvalmen kommer oftest om morgenen men kan også komme om ettermiddagen og kvelden. Noen kvinner føler seg fryktelig kvalme mens andre kaster også opp, slik at de kan gå ned i vekt. Denne svangerskapskvalmen opphører vanligvis etter 14. svangerskapsuke. Årsaken er ikke helt kjent. Tidligere trodde man at det var et psykisk fenomen, men nå tror man at det skyldes hormonelle forandringer. Kanskje HCG-hormonet. Kvalmen er som regel på topp når man har høye konsentrasjoner av dette hormonet, slik som f.eks. ved tvillingsvangerskap. Det er altså et godt svangerskapstegn at man er kvalm. Hva forårsaker denne tilstanden? Årsaken til hvorfor noen gravide blir kvalme, kjenner vi ikke sikkert. Mange forklaringer er imidlertid foreslått - psykisk stress, endringer i samspillet mellom nervesystem og hormoner, feilfunksjon av binyrer og hypofyse, forhøyet nivå av stoffskiftehormon og ubalanse i kjønnshormoner regnes alle å kunne ha betydning for utvikling av svangerskapskvalme. Mattips som har fungert for andre Gulrot Sjokomelk Søte kjeks - Kornmo kjeks, Marie kjeks, Bixit Salte kjeks - Ritzjkjeks Lakris/Salmiak - Tyrkisk Pepper,IFA Salt potetgull - French Fries, Saltstenger Epler Farris og eplemost Kavring Mandler Te med lite sukker Te med sitron Spiseskje med sitron Vaniljeis Iste Cola Farris Appelsiner Love Hearts(hjelper også mot sure oppstøt/halsbrann mot slutten av svangerskapet) Skorper m litt smør Havregrynsgrøt Livstils tiltak Frisk luft Masse søvn Varm mat Spise lite og ofte, 2-3 timer mellom hvert måltid Spise før man står opp Fysisk aktivitet Helsekost Urizal Ingefær maks 1 g per døgn Mulitvitamin Vitamin B6, på helsekosten mente damen at det tar lang tid før det evt virker. Og har lest i litteraturen at det kan dempe symptomer, ikke fjerne….jeg lar denne stå uprøvd inntil videre. Annet Sea-Bands – på apotek – Alliance kjeden har de som jeg vet. Akupressur - elastiske armbånd med en liten kule på, som plasseres rett over hvert håndledd Behandling Akupunktur Homeopati Medikamenter Postafen - fåes kjøpt reseptfritt i 10 pakninger Afipran - resept belagt preparat Kan jeg ikke bruke vanlige reisesyketabletter? Jeg har hørt andre gravide gjøre det. Det beste er at du ikke tar noen tabletter i det hele tatt. Dersom du skal ut og reise eller på et viktig møte om morgenen og ikke være kvalm, kan du forsøke et par av de vanlige reisesyketablettene som fås uten resept, men spør legen din for sikkerhets skyld. Alle disse medikamentene er velprøvet og vi vet at de ikke gir fosterskader. (Dette står skrevet på denne linken - http://www.baby.no/helse/problemer/svangerkvalme/) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9277602-hei-kj%C3%A6re-ventedep%C3%A5-at-kvalmen-skal-g%C3%A5-over/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #2 Del Skrevet 13. mai 2007 Skriver under på epler, farris blandet med eplejuice og gulrot kan hjelpe mot kvalmen. Prøvde de seaband akupunkturbåndene som jeg kjøpte dyrkjøpt på helsekostbutikken (249 kr), men de virket ikke på meg. Begynte faktisk å bli enda dårligere og kaldsvette da jeg hadde gått med dem en halvtime. Da jeg tok dem av, ble jeg bedre! Synes også salt lakris hjelper mot kvalmen, mmmm :-) Gleder meg veldig til de 12 ukene er over. I forrige svangerskap forsvant kvalmen i uke 14. Nå er jeg i uke 9. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9277602-hei-kj%C3%A6re-ventedep%C3%A5-at-kvalmen-skal-g%C3%A5-over/#findComment-9281616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå