smule_83 Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 Hei... Var på ultralyd i går, og fikk vite at symfysemålet hadde vokst to cm på 4 uker, det skal ha vokst 4 cm. Har lagt på streken hele tiden på symfysemålet, men nå har det ikke vokst som det skal. Fikk også vite at jenta mi var liten, så jeg må inn på sjukehuset om en-to uker og sjekke gjennomstrømingen i morkaken. Fikk vite at enten var jenta lita fordi hun skulle være lita, eller så får hun ikke nok næring. Er det noen andre som har mål fra ultralyd på størrelse på hodet eller fått vite at babyen er for liten i forhold til ant. uker? (Er liten selv, og var det når jeg ble født, men tenker likevel på den lille jenta mi i magen...) Håper på svar... litt smånervøs, for jeg har malt og styrt en del med innflytting i nytt hus (fikk vite at malingen var trygg, men stemmer alltid dette?).
minime<3 in belly Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Jeg var hos legen da jeg var 31 uker og 2 dager og da var mitt symfysemål på 31 cm. Ligger OVER streken jeg da... hehe Men jeg vet jeg får en gutt og kan jo hende han spiser GODT for å bli stor og sterk... hehe Lykke til!
smule_83 Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. mai 2007 Men er det noen som har fått vite at babyen er for liten i forhold til ant. uker (uke 32)?
Trollpia Skrevet 12. mai 2007 #4 Skrevet 12. mai 2007 Hei=) Mitt sfmål hadde flatet ut, så jeg ble sendt på ul dagen etter jordmortimen. Var da akkurat 30 uker. Neste dag var imidlertid sfmålet 4 cm mer, så det hadde nok med at jenta vår hadde ligget godt ned i bekkenet. På ul hadde veksten stagnert i forhold til den ordinære ul (lå nå akkurat innafor det grønne feltet), så jeg måtte derfor på flere kontrollmålinger. Det viste seg at ul-legen hadde målt feil, så på neste ul var jenta vår passe stor. Jeg var også lita da jeg ble født, og jenta vår kommer antakelig til å være rundt 3 kg ved termin. Hun har et lite hode - men uten at det indikerer noen feil ved henne. Med god oppfølging går det som regel veldig bra. Så snart legene mener at babyen deres vil ha det bedre utenfor livmora, så setter de igang fødselen. Fikk mitt forrige barn i uke 32, og det gikk helt fint. Måtte være på nyfødt-intensiv i fire uker. Lykke til!
fådagerigjen Skrevet 12. mai 2007 #5 Skrevet 12. mai 2007 Tror du kan ta det helt med ro. Med forrige mnn var jeg midt på kurven, men når han ble født viste det seg at han var mye mindre. Nå som de sier at hun er lita, så er det nødvendigvis ikke noe galt i det. Dessuten følger de deg tett opp. Husk at jenter også er sterkere enn gutter. Be de ta å sjekke vekta, neste gang du skal inn.det regner de ut på ultralyden. Men dette er det også slingringsmonn på ca. 200 + / - gram. jeg er 32 uker på vei, og forteret 32 cm.Ligger over kurven denne gangen, men det er vanlig at man får større barn gang to. Lykke til. Et tips kan være at du setter opp en liste med spørsmål til neste gang du skl undersøkes, slik t du kan få spurt om det du har på hjertet. Uansett så er du nå under tett oppfølging, og det i seg selv bør jo være betrygende :-)
Gjest Skrevet 12. mai 2007 #6 Skrevet 12. mai 2007 I veke 32 var SF-målet mitt 31 og på UL fekk eg desse måla: BPD: 88 MAD: 92 FEMUR: 63 Chiquitin ligg litt over streken på MAD og på streken på BPD og er estimert til 3,7kg ved fødsel. Eg har mykje fostervatn fekk eg vite.
Babydolla Skrevet 12. mai 2007 #7 Skrevet 12. mai 2007 Hei! Har også fått beskjed om at lille babyen er liten, faktisk -21% under gj.snittet. SF-målet har også flatet helt ut, så jeg er rimelig bekymret selv. Særlig når de ikke helt vet hvorfor den er liten, blodgj.str i navlestrengen er helt fin, så det virker som den bare rett og slett ikke tar til seg næring... Ikke nok i alle fall. Skal innlegges over helga, der det skal vurderes om den skal forløses, pga at jeg har endel plager også, som STERK hodepine, og smerter i overkroppen hele tiden... Så det blir noen spennede dager dette, har jo egentlig termin 25.juni..... Kanskje blir det 17.mai baby på oss??? Uke 32 var målene: MAD: 79 BPD: 87 Håper alt ordner seg for oss!!! Klem
smule_83 Skrevet 12. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. mai 2007 Tusen takk for svar alle sammen! Det hjelper å høra andre sine tanker og erfaringer.. Babydolla: Mine mål var (31+4) MAD: 76 BPD: 79 Mine mål er mindre enn dine, var du akkurat 32 uker? Det som var merkelig var at det nesten ikke var forskjell på målene mine. BPD'en hos deg er jo en del større enn MAD.. Jeg får vente og se på hva de sier på kontrollen på sykehuset, bare så dumt det er en stund til... Håper det går bra med oss og våre små! Klem
Babydolla Skrevet 12. mai 2007 #9 Skrevet 12. mai 2007 Måtte se på papirene mine igjen, og jeg var 32+4, så da er det jo en uke lengre enn deg.. Er akkurat 34 i dag, så jeg er veldig spent på hva neste UL vil vise, om det er enda mindre, eller om det er gått opp litt! *håpehåpe* Hodet (BPD) har hele tiden vært akkurat på midtlinjen, mens MAD har vært litt under gj.snitt, men nå på siste var den under nederste linje.. Fikk beskjed sist jeg var innlagt på sykehus, at de godtar avvik mellom -20% og +20%, mens over og under det, må opp til vurdering om evnt forløsning... Så vi får se hva de finner ut nå da. Skal uansett bli så utrolig godt å få holde gullet i armene!!!:-) Ha en fin kveld!
Lillegutt *Igangsettes 20 juli Skrevet 12. mai 2007 #10 Skrevet 12. mai 2007 Hei! Jeg var på ultralyd i uke 29+4, pågrunn av et avflatet sf mål. Har ligget øverst i det grønne feltet hele tiden, men lå nå like under den røde streken. Jeg mener selv jeg har vokst, og synes at det varierer daglig hvor toppen på livmoren kjennes. Men jeg ble i alle fall sendt til ultralyd for vekstestimering. Babyen var da: BPD: 81 MAD:75 Estimert vekt nå: 1400 g Det var visst 7 % mindre enn gjennomsnittet. Legen sa at blodgjennomstrøm og fostervannmengde var helt fint, og det at babyen var aktiv, var et godt tegn. Trengte ikke bekymre meg, men skal tilbake til ny kontroll ultralyd om 14 dager. Så da er jeg veldig spent på resultatet. Håper bare han har vokst! Men når jeg nå måler SF målet mitt hjemme, får jeg det til å bli 2 cv lengre enn jordmoren sitt mål, så det har nok mye ¨å si hvordan barnet ligger når man måler. Men det er ikke kjekt å bekymre seg. Jeg er ekspert på det. Men legen sa at dersom jeg kjente 10 spark på en time/per dag, stod det nok bra til med den lille. Jeg er heldigvis bortskjemt med å kjenne liv ettersom gutten er en aktiv krabat,så det gjør det enklere å slappe av. Noen barn er store, andre er små... trenger ikke bety at det er noe gale om barnet er mindre enn snittet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå