nicco Skrevet 12. mai 2007 #1 Skrevet 12. mai 2007 Var da på ul i går og ungen lå i tverrleie, ikke sete altså, og jeg er snart 28 fullgåtte uker. Legen sa at ungen ennå kunne snu seg rette veien, MEN at det var helt sikkert fordi jeg hadde mange fødsler bak meg. Det var den vanligste årsaken til tverrleie. Nå leser jeg at dette er svært sjeldent, 0,25 % av alle fødsler, så det er vel typisk da at jeg får det også. Hvis ungen ligger i tverrleie må det bli ks, noe jeg absolutt ikke ønsker. Men jeg er spådd en stor unge, og det kombinert med overtid og kanskje setefødsel er heller ikke fristende.... Noen som vet noe om dette, har aldri hørt at mange fødsler gir fare for tverrleie, og ingen av mine har noen gang ligget slik.
Motti Skrevet 12. mai 2007 #2 Skrevet 12. mai 2007 Hei, snuppa her lå også i tverrleie i uke 28, tror ikke hun gjør det nå, men er ikke sikker, er noen uker siden jordmor sa at hun lå med hodet "nesten" ned, men uka etter sa legen at hun ikke gjorde det igjen, så hun roter vel rundt der nede. Er 34-35 uker nå, håper det ordner seg jeg og, men det er vel behagelig for babyen å ligge i hengekøyeposisjon:) selv om det er trangere den veien. Har ei venninne som fødte for ikke så lenge siden, sin første, og hun er ikke fylt 30, der lå ungen lenge i tverrleie, så i sete på slutten, måtte ta ks, men ungen var helt "skjev" i hodet og bekkenet pga dette (ordnet seg nå), det vil jeg helst slippe å oppleve, bekymrer meg litt for det (også!) Vi må vel satse på at det går bra, vel?
zoe* Skrevet 13. mai 2007 #3 Skrevet 13. mai 2007 Hei nicco! Var bekymret for det samme inntil for en måned siden. Vesla her lå i tverrleie konstant, frem til uke 31, men da hadde hun snudd seg, endelig!! Jeg fikk også høre fra min gyn at det det var vanlig med tverrleie etter flere fødsler/graviditeter, og var livredd for at det skulle ende m keisersnitt, men legen mente at frem til minst uke 30 var det INGEN grunn til bekymring, samt at hvis ungen lå i tverrleie og ikke 100% sete var det mye større sjanse for at den vill snu seg. Heldigvis fikk hun også rett! Hvis alle de andre du har fått har snudd seg riktig vei, skal du se at denne også gjør det! Lykke til!!
~Vimsemor~ Skrevet 14. mai 2007 #4 Skrevet 14. mai 2007 Hei igjen Vet ikke om det er noen sammenheng mellom mange fødsler og tverrleie. Men tenkte jeg skulle fortelle at den yngste hos oss lå i tverrleie helt frem til uke 36. Var på ukentlig kontroll hos gynekolog fra det ble oppdaget ca. uke 30, men jammen snudde hun seg ikke i siste liten (ble født i uke 37). Lykke til!
atpåklatt08? Skrevet 15. mai 2007 #5 Skrevet 15. mai 2007 har erfart at det å snu seg kan gjøres temmelig sent i svangerskapet, min yngste lå normalt til ca uke 35 hvor han plutselig fant på å snu seg til seteleie, så var det full rulle med utredning og røndken for å se om bekkenet var stort nok til å føde med hodet sist. Uka etter var han på plass i normalen igjen-snuoperasjonene kjentes godt. Regner med at å snu seg fra tverrleie er like godt mulig. gutten er en aktiv litt urolig kar i dag også 10 år etter
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 15. mai 2007 #6 Skrevet 15. mai 2007 Hmm, nå blei æ litt engstelig. Min lille ligger nemlig på tvers. Iallefall kjennes det sånn ut. Med beina sparkende ut mot høyre og armer og hode stikkende ut på venstre side. Av og til tar hun/han salto og "går" med beina tvers over magen. Kjennes helt merkelig ut! E en meget aktiv krabat. Særlig etter at mamma har lagt sæ for natta! Men har ikke tenkt over om dette kunne medføre at æ må ta keisersnitt! Må spøøre jordmor om det, men nu skal æ ikke på kontroll før den 14 juni. Va nettopp hos fastlegen, og han sa ingenting. E i uke 30 nu, med "kun" 78 daga igjen til termin. hilsen mæ
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå