Gå til innhold

Når er det tid for søsken...???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når er den rette tiden for å lage en liten søster eller bror?

Vi har begynt å tenke i de baner nå. Lilletulla er 1 år og 8 mnd år nå. Men er usikker på om det er det at vi ønsker oss en til baby, eller om det er fordi andre synes det er på tide, skjønner dere hva jeg mener?

Det er jo helt klart at hun har godt av å få søsken, men jeg plages med at jeg er redd for at jeg ikke skal "bli glad i" den nye babyen og ha dårlig samvittighet overfor det barnet vi allerede har.

Vil høre deres argumenter!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ønsket ei lita søster eller bror til lillegutt ved 2 årsalderen.., men ser dårlig ut.. he he he--.;o

Skrevet

Den rette tiden er vel det som passer dere best er det ikke?

Vi har lyst på et barn til nå, har vært gravid en gang etter snuppa kom men vi mistet. da hadde hun vært 20 mnd når neste kom. Men hun er nå 17 mnd og jeg er ennå ikke gravid igjen så det tar nok litt tid.

På den ene siden kan det jo hende de blir sjalu, mens de også kan få veldig glede av hverandre når det ikke er for lang tid mellom. Mange argumenter begge veier.

Lykke til iallefall!

Skrevet

Det er ikke så lett å finne ut av. Du kommer helt sikkert til å bli like glad i det nye barnet som i henne du har nå.

For oss var det en kombinasjon av jobbhensyn (jeg ville jobbe en stund før jeg ble gravid på nytt) og "hensyn" til gutten vår. Vi ville ikke ha for stor aldersforskjell på de. Først tenkte jeg at jeg ville ha to tette, men siden jeg ikke ble gravid i permisjonsperioden ombestemte jeg meg og valgte å jobbe en periode først. Så tok det tid før jeg ble gravid. I ettertid er jeg glad for disse utsettelsene fordi jeg tror at gutten min hadde godt av å ha foreldrene sine for seg selv såpass lenge. Det er 2,5 år mellom barna mine.

Det er sikkert lurt å bruke tid på å finne ut dette. Dere skal jo få et barn til fordi dere ønsker det, ikke fordi andre synes det er på tide. Bruk tiden.

Skrevet

Jeg synes 2 år er en fin aldersforskjell. Min er 12 mnd og jeg regner med at vi begynner å prøve igjen snart. Men dette må dere finne ut av selv.

Skrevet

det er vel ingen fasit svar på det.. mellom meg og søstra mi er det 7 år.. mellom mine to er det 2 1/2 år.. dem er kjempe gode venner allerede.. det første hun minsta gjør når hun våkner er å gi søstra si en god klem.. så lenge søskene har utbytte av hverandre så er det greit.. og det har dem nesten uansett alder..

Skrevet

Jenta vår er også 1 år og 8 mnd og vi skal begyne prøvingen i neste mnd:o)

Det blir spennende, gleder meg.

Skrevet

Vi er veldig glade for at vi ventet til vår eldste var 4år. Vi hadde ikke orket å hatt 2 "bleiebarn" på samme tid. Vi har jo heller ikke noe familie til avlastning, kanskje det hadde vært anderledes da.

Vi har det supert nå med ei på 15mnd og en på 5år. Var på superfin sykkeltur i dag, da syklet eldstemann selv. Han er så stor at vi kan sykle ett godt stykke uten noe mas om at han vil stoppe.

Nå har vi fått tid til førstemann og har god tid til minte også. en 2åring krever forsatt mye oppmerksomhet, og det er letter å få sjalusi med på kjøpet.

Og om DU ikke er klar, noe du ikke er om du har slike tanker. Da er mitt råd er å vente minst ett år til.

Skrevet

Om ungen er 1 år og 8 mnd NÅ vil den jo sikkert være ca. 2,5- 3,5 år når neste kommer, om det ikke tar veldig lang tid å bli gravid.

De er ganske så selvhjulpene allerede da.

Skrevet

Det syntes jeg du nesten bør se ann på lilletulla for er mange barn som ikke passer og få søsken før de er 3år og noen før. Min mellomste var 1 år når han fikk en lillebror og han passet og bli storebror og var kjempe fornøyd. Nå når lillebror skal bli storebror er han 2,5år for vi var nødt og vente til vi følte han var klar, for han har vært så mammadalt hele tiden og det har begynt og avta nå så;-) lykke til med avgjørelsen

Skrevet

Lucas blir storebror noen dager etter han har fylt 2 år. Om det er den "O-store" ideelle aldersforskjell vet jeg ikke, men vi vil ha barna tett så for oss er det ideelt!

Skrevet

Hei Andemor1973

Så fint at dere skal prøve på en til! Lykke til:)

Skrevet

Jeg gleder meg svært til å gå gravid og få nestemann. Lillegull er nå 15 mnd. Vi kommer til å vente til min jobbsituasjon er avklart, til vi har hatt tid sammen som PAR igjen (gutten er snart så stor at han kan bo hos besteforeldrene en helg, mens vi drar på storbyferie og er bare oss to). Videre vil vi vente til gutten er større og ikke krever så mye! ..og til han er i bhg. Synes det virker tungt med to tette..

Skrevet

Det er jo kanskje lurt å sjå litt på kor gamal du sjølv er også. Dersom du ikkje er pur ung, så er det jo lurt å ikkje vente så lenge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...