Gå til innhold

Hvor mange ansatte per barn???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann!

Lurer på om det er noen som vet om det finnes noe regelverk for hvor mange barn en voksen kan være ansvarlig for i barnehagen. Og hvor jeg eventuelt kan finne dette? Prøvd lovdata, men finner ikke dette der..

Takk på forhånd.

Skrevet

på småbarnsavd. 0-3 år skal det være en voksen pr 3 barn.. på stor avd skal det være en voksen pr 6 barn

Skrevet

Etter loven skal det være en førskolelærer pr. 18 enheter. (Store barn = 1 enhet, små barn = 2 enheter.)

Utover det er det krav til at det skal være forsvarlig bemanning. Det vanlige er å bruke 2 assistenter i tillegg til førskolelæreren pr. 18 enheter.

Skrevet

Og legg merke til at dette er antall ansatte, ikke antall tilstedeværende. Barnehagen er gjerne åpen i 9 timer. Assistentene skal gjerne være med barna 7 timer hver og førskolelærer kansjke 4-5 timer. Det blir altså bare 18-19 voksen-tilstede timer å dele på dagens 9 timer med åpen-tid.

Skrevet

der jeg jobber så har vi 3.5 voksne i grunnbemanning + 1 som støttepdagog..så vi er 4 voksne halve uken og 5 halve uken.. vi er 20 barn (over tre år)... syns vi har svært god bemanning..

assistentene er på avdleingen 7.5 timer hver dag... og førskolelæreren 6 timer og 45 min.. men som hun over sier så er det jo noen timer som går bort.. det er mye møter i barnehagen.. i tillegg så er det foreldre samtaler, møter med ppt, logoped, fysioterapaut osv..

Skrevet

...men hvor kan jeg finne loven dette står i???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...