Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #1 Skrevet 11. mai 2007 Jenta vår på 5 år har en lei uvane med å "tilfredsstille seg selv" (onanere), gjerne i andres påsyn. Hun gjør det også i barnehagen. Vi har snakka med barnehagen om dette, og de har etter råd fra PPT prøvd å avlede henne når hun begynner. Hun er ellers en kvikk og glad jente, men dette synes jeg som mor er ekstremt flaut!!! Noen med erfaringer og evt. gode råd til hvordan vi kan få henne til å slutte?
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2007 #2 Skrevet 11. mai 2007 Hehe.. Huff. Skjønner godt du synes det er flaut, men tror ikke andre reagerer sånn.. Vet ikke helt selv hva som er riktig, men en nabo (som er ped.leder i bh) snakket veldig naturlig om dette til sin egen datter. En dag da hun "tok" datteren i å ta på seg selv, sa hun ganske enkelt "det er godt der, er det ikke?" Jo, det var jo det, svarte datteren. (Var 4 da) Så la naboen min ut om at det var kjempegodt å ta der og at det var helt ok, men det er sånn vi gjør når vi er alene. Også viktig å foklare at det er et privat område der ingen andre kan røre på den måten. Jeg var helt sjokka da hun fortalte dette, hadde ingen barn selv da, men hun mente det var heeeelt normalt at de har perioder de er overinteresserte i sitt eget underliv. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2007 #3 Skrevet 20. mai 2007 Min datter på 3liker å kose litt med seg selv. Vi sier at det er greitt å ta på tissen, men at det er noe en gjør når en er alene. Enkelte jenter kan visst begynne å gni seg opp etter stolben o.l Ekspertrådene er da og avlede, men også si at det er noe en bare gjør når en er alene.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #4 Skrevet 22. mai 2007 Dette er noe alle barn gjør, det finnes vel neppe noe som er mer naturlig. Vi gjorde det også hvis vi bare tør innrømme det. Forskjellen er bare hvordan det gjøres. Alle har sin måte. Begge våre barn har gjort dette siden de var halvavnnet-to år eller noe slikt. En gutt og en jente. Det eneste vi påpeker er at det skjl gjøres når de er alene, men at det selvfølgelig er helt ok. Vi er veldig åpne om nakenhet også her hos oss, tror dette er med på å skape trygghet. Men det er også VELDIG VIKTIG å påpeke for de små at dette område er bare til for dem og INGEN andre!! Det er viktig at de forstår at kroppen er privat og at man bestemmer helt selv over den!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå