Gå til innhold

Hei... trenger trøst, evt. hjelp... (samme som skravle)

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en datter på 17 dager. Jeg fikk brystbetennelse etter 2 dager, og hadde rødblå stenharde fotballpupper i flere dager. Ble satt på diclocil( antibiotika) pga gule stafylokokker og har gått på det i 14 dager.

I begynnelsen pumpa jeg hver halvannen til annen time, for å bli kvitt betennelsen. (Haaaaaater den pumpa nå). Fikk store sår på brystvortene fordi jenta ikke klarte å suge ordentlig på så store sprengte bryst, selv om jeg håndpumpet ut først.

Har forsøkt å massere i dusjen, mens jeg pumper og ammer og bruke sånn utdrivingsnesespray. Puppene ble mindre, og fikk norma farge og mykere, MEN: noen av kulene GÅR IKKE BORT! Samme hva jeg gjør.

Jeg fikk ultralyd på sykehuset av brystene, og legen der sa at det ikke var abcesser.

Nå har jeg egentlig bestemt meg for å gi opp ammingen. Det er for vondt, og jeg er for sliten til å kose meg med jenta når jeg har så vondt. Har fått tabletter til å drive vekk melken over en 14 dagers periode. Har masse melk!

Det jeg lurer på er om jeg gir opp for tidlig? Er det noen her som har hatt tette melkeganger/kuler leeenge som ikke dere fikk bort og ble det bedre?

Evt er det riktig å gi seg nå... ? Kaste inn håndkledet`? Så vi får kost oss litt? ER man en dårligere mor om man gir opp og gir nan?

Gir henne nan nå, og det virker som om hun har større problemer med å få den i seg... Hun raper mye mer, er utolmodig og begynner å gråte midt i måltidet. Da gråter jo jeg også! Stakkars jenta mi som er så flink til å ta brystet...

Fortsetter under...

Det er DU som bestemmer når nok er nok, ingen andre. Og det å være en god mor eller ikke henger ikke sammen med om man fikser ammingen eller ikke!

Om du ikke har forsøkt - ta kontakt med en ammehjelper! Og jeg vet om de som har klart å bli bedre i puppene etter en tid, men det krever en del innsats og smerter! Enkelte har trangere og mer krokete melkeganger enn andre, og da får man lettere kuler. Har du prøvd nesespray når du pumper/ammer? Om du har kraftig utdrivingsrefleks trenger du det ikke, men om den er litt slapp kan det hende det kan hjelpe til med å få tømt puppen. Ellers vil jeg anbefale å pumpe eller håndmelke etter en runde med varme omslag eller varm dusj (eller varmt bad etter 6 uker - du bør vel ikke bade enda. Pump ut masse, ikke tenk på at du skal "ha igjen" til babyen, for du har helt sikkert nok til det etter en pumping også. Så legger du til babyen som sikkert er fornøyd med at melka kommer litt saktere (det er i alle fall min på 19 dager).

Bare for å illustrere hvor mye melk det kan være i en pupp: I går hadde jeg en slapp pupp etter en del amming. Så ble den vond, jeg brygget på en brystbetennelse etter en tett melkegang. Først lot jeg jenta mi på snart 2 1/2 år suge det hun ville, og det var leeeenge. Hun svelget og svelget masse! Så ville hun ikke ha mer, og noen minutter etter la jeg til han på da 18 dager. Han svelget og svelget. Så gikk det en halvtime og han ville ha mer - og svelget og svelget... I nesten hele dag har jeg bare gitt av den puppen (og pumpet den andre), og til tross for mye mindre produksjon i dag enn til vanlig (feber og nedsatt allmenntilstand pga bb) har det nesten vært nok til de begge i den puppen. De har bare fått en gang hver av den andre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...