Gå til innhold

Får man store unger hvis man selv er tjukk?

Anbefalte innlegg

Var på UL i dag på kontroll siden mine sf mål har gått i taket den siste tida. Dette skyldes at ungen er stor. Legen sa at vi antakelig kommer til å få en unge på rundt 5 kg. Men det kunne visst stabiliserer seg underveis så vi må tilbake om en måned til kontroll. Jeg er i uke 24 nå og har lagt på meg 4 kg hittil. Synes ikke det er så ille... Må jo også ha noe med om ungen har næringsvett? hehe

Er det noen av dere andre som har fått beskjed om dette?

Fortsetter under...

Jeg var på Ul iuke 35. Og var rimelig stressa for om jeg skulle få stor unge pga egen vekt. Jeg uttrykket min angst for dette til gynekologen og Jordmora, men de kunne ikke skjønne hvorfor jeg trodde det! Store unger kom av arv/gener eller dårlig kosthold eventuelt svangerskapsdiabetes. Å være stor i seg selv hadde ikke noe å si sa de til meg. Og jammen var ikke mini bare 0,2% over gjennomsnittet da... Så jeg gikk lettet ut! Kjedelig at du ikke fikk samme beskjeden da... Men er det ikke egentlig litt tidelig å si i uke 24?

Aner ikke om det er tidlig å si eller ikke. Men jeg ble sendt til kontroll på sykehuset fordi sf-målet mitt hadde plutselig blitt mye større enn det som er normalt. Derfor ville legen ha meg inn til en sjekk. Skal tilbake om en mnd for å sjekke om babyen fortsatt er stor

Grunnen til at jeg lurte på om kanskje det var litt tidelig er jo at det er på slutten av svangerskapet babyen legger på seg... Blir spennende å se på fremgangen fremover for deg da!

Du får iallefall ha masse lykke til!

Det at mor er overvektig treng ikkje ha nokon samanheng med kor stor babyen blir (men dersom mor sit i sofaen og gumlar sjokolade gjennom heile svangerskapet vil jo babyen få i seg meir sukker enn det som godt er..).

Kor stor babyen blir har meir med å gjere kor store foreldra var ved fødselen.

Då eg var gravid forrige gong var eg berre litt rund, ikkje spesielt overvektig - og hadde sunt kosthald. Eg fekk beskjed gjennom heile svangerskapet at babyen kom til å bli stor (sf-målet var berre litt over snittet, men legen kjente på magen og sa babyen var stor). Eg var rett under 4kg (og 54cm) då eg vart fødd, faren var 5kg og 55cm - guten vår blei 4440g og 54cm. Men han hadde då hatt god tid til å "godgjere seg", han vart fødd 15 dagar over ul-termin (20dagar over menstermin).

Babyar er ulike, og desse vekt-estimeringane som blir foretatt i svangerskapet viser seg ofte å vere veldig feil. Ikkje stress med det du. Lev sunt og et variert. Skulle babyen bli 5kg så er no ikkje det det verste som kan skje (og kor stor babyen er rundt hovudet er meir vesentleg enn vekta når det gjeld fødselen). For min del var det for øvrig ingen problem med fødselen, sjølv om hovudet til "småen" var på 37cm.

Annonse

Syns det va tidlig for dæ å høre at du allerede får en baby på ca 5 kg..

Men, tebake te spm ditt.. Nei, kan æ svare kontant, di vekt har ingenting å gjøre med babyens vekt.. Så lenge du spiser sunt og fornuftig ska alt som regel gå bra, med unntak av arv/gener..

Min første la æ på mæ 30 kg og gutten va 3,8 da han ble født.

Nr. 2 la æ også på mæ 30 kg og gutten va 5,3 kg og satt bom fast ved skuldrene, gutten va brei og bekkenet mitt klarte ikkje å få han ut, så under fødselen ble bekkenet mitt ødelagt, JM/sykepleier presset på bekkenet for å lage bedre plass for å få ungen ut, det ble noe dramatisk på slutten.. Derfor har æ bekkenløsning denne gang..

I dette svangerskapet, har æ lagt på mæ så langt 5 kg og har 37 dager igjen, iflg UL e velsa normal i vekt.. Og gruer mæ ikkje te fødselen..

Med det første vil eg si at det ikke har mye med at mor er stor - eg har vore rundt 90kg ved mine to siste barn. Ene dattera mi var 3100 og siste var 2600g,,,, ved fødsel.

Men syns også det hørtes litt rart ut at dem kan "se" at du kan få et barn på 5 kg nå når du bare er 24 uker på veg. Det er fort gjort å bomme når dem måler og gjør sine meninger. Siste jenta mi var 11% under gjennomsnitt fikk eg vite. At hun kom til å bli på 2900 eller 3000g.... men hun var enda mindre. Men også hørt om den som får beskjed at barnet vil bli over 4000g og får babyen på 3500g.

Ikke tenk for mye på dette, du får vente til neste UL og ta en god prat med dem. ;)

hei. jeg hører vel kanskje ikke til her inne..men sniker litt. jeg er 52kg. litalita. men jeg fikk et barn på 4500g. .... på min manns side har nesten alle fått store barn. men har det ikke mye med hva man spiser når man er gravid da?? spiser man mye usunt er det jo logisk at barnet legger på seg...vet ikke jeg.. men jeg var veldig glad i sjokolade og sånnt da jeg var gravid første gangen. så mulig det var det! denne gangen spiser jeg bare sunt!

men tror det er arvelige og gener som spiller en stor rolle også!

da jeg gikk med sønnen min, sa de at han minst kom til å veie 5.5 kilo når han kom ut... var livredd for en 6 kilos baby, men ut kom han, og veide 4100. litt over gjennomsnittet, men jaggu ikke mye :-)

så blir spennende denne gangen !!

Jeg var til legen for 4 dager siden,sf målet mitt la litt over det grønne feltet,jeg var da 20+6 dager,hadde lagt på meg 3-4kg igjennom hele svangerskapet. Hadde et sf mål som tilsvarte 22uker,men hun forklarte meg at det var ikke noe galt i det,det var gammle skjemaer for nå til dags får vi litt større barn enn for en 4-5år siden.Og Vi som har litt ekstra kjøtt på kroppen så er det vanskelig og få et sf mål som er 100% rett. En Ekstra kontroll i uke 24 synes jeg var veldig tidlig..I mitt første svangerskap så måtte jeg også på en sånn ekstra ul pga for stort sf mål, legen syntes det var aaaaalt for mye. Kom på ul i uke 30 og dem fant ikke nå unormalt. Fikk ei jente som la litt over gjennomsnitt på 3700g og 49cm =)

Tror det er sånn at overvektige har større sjanse til å få større barn, men det er nødvendigvis ikke slik. en veninne av meg fødte for noen uker siden, og hun er rundt 150 kg, men barnet var faktisk under 3000 g...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...