Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er snart 4 mnd på vei og er ferdig utdannet sykepleier i juni.

Rekker da ikke å komme meg i jobb før jeg føder for å få rett til fødselspenger. Har jeg rett på noe penger utenom engangsstønaden da? Hvis ikke hvordan er det meningen at man skal klare seg??Samboeren min er student i 3 år til, kan han ha noen rettigheter i lånekassen?

Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9261324-gravid-og-ferdig-utdannet-i-juni/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik som du skriver det så får du ikke annet enn engangsstønaden.

Du kan jo melde deg opp på kurs til høsten slik at du kan få støtte fra lånekssen.

Da får du litt over 8000 i fødselsstipend.

Ellers kan samboeren din ta sitt studielån som fødselsstipend, men da får du ikke noe mere.

Barnetrygden kommer jo itillegg.

Heisann! :)

Er i akkurat samme situasjon! Ferdig utdannet sykepleier i juni, og snart 14 uker på vei. Kjæresten min har 4,5 år igjen å studere når den lille er kommet. Er ganske fortvila over at det ikke ser ut som det finnes noen form for støtte. Blir trangt å leve på hannes stipend og lån. Han kan få støtte på 8000 kr. ekstra i mnd. fra låneklassen, men d blir allikevel ikke rare greiene for tre stk. å klare seg på.

Vi må vel ha rett på trygd av noe slag vi også? Har tenkt på at man kan melde seg opp til enkeltfag. Fristen går ut 1 juni. Men er usikker på om man da vil ha rett på fødselsstipend? Eller kan man søke permisjon nå før endelig eksamen, vil det ha noe å si?

Dette står på siden til lånekassen, men synes den var vanskelig å tolke i vår situasjon:

"Når du får barn på slutten av utdanningen

Du kan ha rett til fødselsstipend i perioden fram til utdanningen er ferdig, og eventuelt for sommerferien. For å ha rett til fødselsstipend for neste semester, må du enten være i utdanning eller ha permisjon fra en utdanning. Du bør derfor søke om opptak for neste semester selv om du har tenkt å ta en pause fra utdanningen for å være hjemme med barnet. Når du har fått opptaket, kan du søke permisjon fra utdanningen."

her er linken så kan du se selv:

http://www.lanekassen.no/templates/Page____3015.aspx

Uansett, følte ikke jeg var til stor hjelp her! Men var godt å finne noen som er i samme båt!:) Du må oppdatere på hva du finner ut!

Klem fra meg!

Ja, det går fint med barnetrygd + engangstønad + stipend fra lånekassen. Da får du like mye i mnd som jeg fikk sist permisjon etter å ha jobbet godt over 100 % på forhånd. Du kan melde deg som student og søke permisjon fra studiet. Da får du over 9000 i mnd fordi du får ekstra pga av at samboeren din er student.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...