Gå til innhold

Da får jeg spørre om det er flere med baby i magen OVER gj.snittet??

Anbefalte innlegg

Det har jeg... hihi ;o) lillegutt koser seg og vokser der inne.. kjempe BRA...

I uke 24 var han 9% større.. uke 28 var han 13% større.. veldig spent på neste kontroll i uke 32...

Nå er han jo innenfor det som er vanlig, så jeg tenker ikke mye på dette, men spennende å se på utviklingen.. gutten skal jo ut også;o)

*Bare et lite hermeinnlegg fra gj.snitt UNDER normalen tråden*

Fortsetter under...

Jeg har også en litt stor baby i magen; 18 % over i uke 29. Skjønner ikke helt hvorfor; jeg spiser sunt, er i veldig fin form og ingen av oss foreldre var eller er veldig store. Men det er jo egentlig bare positivt, det må jo bety at den har det bra. Tenker litt på den stakkaren som skal få ut denne matmomsen, og det er jo faktisk meg... Men det går nok bra. Dessuten sier mange at sånne ultralydmål er ganske usikre, har hørt om flere som ble forespeilet en mye større baby enn det som kom ut. Så man vet aldri.

Tar du ultralyd på hver kontroll? Jeg hadde i uke 29 for å sjekke morkake, men skal ikke ha fler.

Gjett om :))

Og jeg er gravid med tvillinger...

Fikk ikke noe % andel på sist UL. Men i uke 28 var de ca 1300 g hver g, vanlig med enlinger er jo rundt 1100. De har vært større enn en gjennomsnittlig enling hele tiden. Men det er visst veldig vanlig ved tvillinger. Kurven flater ut mot slutten av svangerskapet.

Er spent på hvor mye de har vokst nå. Skal på UL på mandag. Da er jeg i uke 32.

Artig å se resultatet ditt etter kontrollen i uke 32 Alviola. Skriv inn og fortell :))

Jeg følger tvilling svangerskaps kontroller Anonym, derfor jeg har ultralyd så ofte... Bærer ikke tvillinger nå lengre siden jenta døde i uke 16-17... men de vil fortsatt følge opp, noe som er bra for meg.. ;o) da får jeg se lillegutt ofte.....

Skal si ifra hvordan utviklingen går MalinL... så bra da at tvillingene dine er såpass store ;o) må føles trygt også... kan jo hende de kommer til verden litt før....

si ifra du også da hvordan det har gått på ul... vet du kjønn forresten??

Annonse

Mine tvillinggutter er over gjennomsnittet begge to, tvilling 2 hele 8% over og jeg er nå 32+4. De har holdt størrelsen godt gjennom hele svangerskapet og legen sier at han ikke er forundret om de fortsetter å være over gjennomsnittet frem til fødselen. Det er jo helt supert selv om det blir tyngre å få dem ut!

Lene

Jeg får også masse ekstra UL og har til nå fått 14%, 11%, 12%, 15% over gj.snittet.

Dette er jo egentlig helt normalt. De sier jo at vekstavvik på +/- 15% er innenfor normalen.

Men jeg er litt er nervøs for det første barnet jeg fikk hadde et vekstavvik på +59% ved fødsel.

Skal du føde tvillingene selv lene?? så bra at de også vokser seg store og sterke..8% er jo bra for tvillinger ;o)

Godt du får så tett oppfølging da Brummelise... greit å følge utviklingen siden din første var såpass stor... gikk det greit å føde likevel? har hørt folk si at str ikke spiller så stor rolle når h*n skal ut, men er ikke sikker på om jeg tror på det ;o)

Fikk ikke vite hvor mye i prosent jeg..men fikk vite at han var over gjennomsnittet med 300 gr ca å d er sikkert ikke noe..men ligger høyt på sf målet da.. var på ul forige uke jeg da..skuffende ul syns jeg..småen ville ikke vise seg i hele tatt så fikk ingen bilder..ikke så jeg han noe særlig heller:(

Alviola med lite nurk=o)

ja får tett oppfølging pga diabetes + at sist hadde jeg ikke bare stor unge men også morkakesvikt (det er egentlig umulig å få dette samtidig)

Så derfor får jeg enda tettere oppfølging denne gang.

Jeg ble satt igang i uke 35 sist, men endte med hasteKS så jeg har aldri født. Han var litt over 4 kg så egentlig var han jo ikke så stor, men med tanke på at han var prematur var han gedigen. (han skulle jo vært rundt 2 kg).

Ellers tror jeg det er str på bekkenet + hodet på ungen som bestemmer hvordan fødselen blir.. Men også psyken til mor som en lege sa til meg sist.

Etter planen skal jeg føde vaginalt, det er det jeg ønsker mest selv. Begge to ligger i hodeleie, så det ligger jo til rette for det, men det er klart at dersom tvilling 2 fortsetter å vokse i samme tempo kan jeg få problemer med å få ham ut. I uke 31 var diameteren på hodet hans nesten 10 cm, dvs over 31 cm i omkrets allerede og det er ikke langt fra fødselsstørrelse.

Annonse

Så godt de tar sånne ting alvorlig da Brummelise og at du får tett oppfølging.. må føles trygt for deg...

sikkert litt traumatisk med haste ks.. men samme "feilen" skjer nok ikke en gang til, og nå er jo både du og leger forberedt ;)

Jeg har snakket litt med legen min om dette med fødsel av litt stor baby, og han også sier som du sier over her + psyken til mor ja... jeg har egentlig ingen ønsker om ks (syntes det virker litt skummelt) men legen min sa da at det var mulig å få invilget ks hvis jeg ønsket det.. altså om lillegutt fortsetter å vokse i samme tempo....

vi får bare vente å se ;o)

Så kjedelig da fox`y at du ikke fikk sett nurket ditt.. litt nedtur når man endelig er på ul.....

Jeg har selv vært på 3 misslykkede 3d ul nå.. hehe... (har ikke betalt for alle 3, men legen vil ikke gi opp før vi får sett han ordentlig)

blir jo spennende å se neste gang.. haha, men jeg har ikke mye håp ;)

Bra tvillingene dine ligger i hodeleie da Lene ;o) siden du vil føde på den måten.. håpe de fortsetter å ligge sånn....

får vel høre hvordan det utvilker seg?!!

god søndag folkens ;o)

klemmer

ja, var hos jordmora denne uka.. og nu ha magen kommet over kurven, men d bedøver jo ikke være beibien - ha litt på toppen...

ha ikke peiling på kor mange % d eventuelt skulle være siden jeg bare har vært på en ul...

Nei det trenger absolutt ikke være barnet selv om magen er stor. Mitt mål i uke 31 var 33 cm og det er ikke særlig stort til å ha tvillinger, men som nevnt over er likevel begge gutta over gjennomsnittet for enlinger. Det begynner å bli ganske trangt kan dere tro!

Har lagt inn nytt magebilde i dag!

Hei igjen!

Da er hjemme fra uke 32- kontroll.

De har vokst kjempemasse på de 4 ukene. De er fortsatt omtrent like store og nesten 2 kg hver... For 4 uker siden var de 1300 g hver. Denne gangen spurte jeg etter hvor mye prosent de lå over. Og det var 6 på den ene og 7 % på den andre.

Tydelig at det er de som legger på seg og ikke jeg. Etter vekta å dømme går jeg ned i vekt. For jeg har kun gått opp 700 g på ca 3 uker. Og det stemmer jo ikke med hva guttene har lagt på seg. Jeg burde jo ha lagt på meg det dobbelte. Men så lenge guttene legger på seg som de skal er jeg ikke bekymret.

Det er 2 gutter forresten Alviola :))

De ligger også nå med hode ned. Så håper de fortsetter med det. Har ikke særlig lyst på keisersnitt, så hvis det fortsetter sånn er det jo stor sjanse for at det blir vaginal fødsel.

Spurte jordmora om fødselen ble satt igang før termin hvis denne utviklingen fortsetter. Har jo ikke særlig lyst til å presse ut 2 på 4 kg... Men hun trodde fødselen ville starte av seg selv før den tid.

Jeg må si det var trist å lese at du mistet den ene tvillingen Alviola. Men høres ut som du ikke dveler ved det triste, heller gleder deg over at dere skal få en liten pjokk :))

Jeg skal også føde på Lillehammer forresten :) Har du også kontroller der, eller på Gjøvik?

Klem

Så koselig med to gutter da MalinL ;o) og bra kontrollen har gått så bra.... kjempe fint at de vokser og utvikler seg såpass.. jeg trodde faktisk tvillinger ofte ble litt mindre, men der tar jeg nok feil... blir jo uansett mindre plass for de inni magen, så er vel store sjanser på å føde litt før... gjør sikker ikke noe det siden du skal føde vaginalt... for deg altså ;) men de får kose seg der inni i noen uker til ;)

Ja det var veldig trist å miste den ene tvillingen. ei jente var det... men hun var veldig syk og hadde ikke klart seg uansett etter fødselen.. det er bare noe vi må godta.. og som du sier så gleder vi oss veldig over den friske lille gutten vi får nå ;)

Jeg går på kontroller på lillehammer.. litt derfor jeg skal føde der også ville legene ha meg der, så da valgte jeg det.. hørt de er flinke ;)

men spørs om jeg møter deg til fødsel da, siden du ligger et par uker foran meg, og kanskje kommer til å føde litt før.. men vi får se ;o)

Var på 3D UL forrige onsdag og vekten på lillegutt ble beregnet til 2 kg, i 30 uke... Spøken fra legen var: fortsetter han å legge på seg i denne farten og terminen er riktig, kan dere kjøpe sko til ham, for da kan han gå selv hjem fra føden...He-he...Ble nå litt skremt jeg da og lurer på hva jeg har spist, etter beregningene skal han være 4,2 kg ved termin, gruer meg for synes det høres stort ut... :( Håper bare jeg slipper å gå over ihvertfall, kanskje greit det er førstemann for da vet jeg ikke hva jeg går til...

hehe... den legen var morsom du ;)

har ikke født før jeg heller, så jeg er lykkelig uvintende om hva som venter....... men har hørt at babyer på 4 kg ikke har noe å si sånn i fødsel.. og som nevnt over her så er det ikke kg det kommer an på men hodeomkretsen... ofte tar de feil på sånne ultralyder også.. men man blir litt nervøs når man får høre 4 kg.... er det selv jeg, så skal ikke si noe på det... går helt sikkert bra uansett Kula ;)

Jeg er også førstegangs og har fått beskjed om at det kanskje blir en baby på rundt 4 kg. Men alle sier man må ta sånne ultralydmål med en klype salt, for de er ofte unøyaktige. Jeg ble også litt overrasket og tenkte på hva jeg hadde spist, men jeg spiser veldig sunt og har ikke lagt på meg så mye, så det kan ikke være en "sukkerbombe" der inne. Og jeg tror bare vi skal være glade, det betyr jo at den er frisk og har det fint. Så får vi ta fødselen som den kommer...

Håper du har rett Alviola, litt mer betryggende ihvertfall, håper han har lite hode... ;) He-he... Bra går det nok uansett, kanskje greit å forvente seg det verste, da kan det vel ikke bli verre? ;)

• 2 uker senere...

Var på uke 32 kontroll i går.... en liten oppdatering bare ;o)

Alt sto bra til med gutten min... Han var ikke blitt så stor som jeg hadde fryktet.. heh..... han var vist 12%større på forige kontroll, ikke 13% som jeg har skrevet før... men han var 13%større nå... det syntes jeg var helt greit.... trodde stigningen ville være større.... JM sa at han ikke kom til å bli over 4kg, men tett oppmot.. det er jo helt normalt ;) så sant han fortsetter i samme tempo da....

fikk ikke helt med meg hvor mange kg han var nå.. litt synd jeg glemte å spørre om det.. syntes det er litt gøy å følge med på lillegutt ;)

var på omvisning på sykehuset på gjøvik i går med svangerskaps kurset... å helledussen så mange søøøøte små... vi kom midt i besøkstiden så mange var ute i gangen å tuslet med nurkene sine.. åååh... gleder meg så mye til å få mitt lille vesen ;) så små de var....

Hei Alviola!

Var du også på kontroll i går. Jeg var på uke 34 kontr. Ble en lang dag på Lillehammer sykehus, for alt var så forsinka.

Først var vi inne på fødeavd for å måle ctg. Hjerteakt. på guttan. Det ble jo skikkelig mislykka. Første apparatet var for følsomt. Fikk ikke skilt de. Da jm satte på det andre hadde hun ikke tid til å komme innom å sjekke, så da vi hadde sittet ei halvtime, så var de målingene ubrukelige.

Så etter at vi hadde vært inne hos jm og legen og en times matpause ble det ny måling. Heldigvis ble den tilfredsstillende.

Fikk litt angst etter at legen hadde målt livmorhalsen, for den hadde krympa fra 3.5 til 1.8 cm på 14 dager. Så nå kan jo ting skje når som helst. Men det er jo ikke noe krise, for guttan har blitt 2400 g ca. Så nå begynner kurva å flate ut. Så da ligger de vel omtrent på gj.snittet for enlinger.

Tenker jeg skal pakke bagen i dag :) Er jo ikke forberedt i det hele tatt på dette. Men er vel bare å hoppe i det. Begge ligger med hode ned, så det er iallefall beroligende. Men håper de har det så bra der inne at de ikke vil komme ut før om noen uker.

Vi så også noen nurk i går. Blir like overrasket hver gang over hvor små de er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...