Gå til innhold

Må man bytte vogn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må man bytte når barnet når en viss alder, eller er det noen av vognene som kan brukes i flere år?

Jeg er helt grønn og prøver å lese meg til det, men finner det ikke helt ut... Noen som kan hjelpe? Vil ha en lett vogn da jeg tar mye kollektiv transport også må vognbagen e.l. være enkel å bære med seg da jeg bor i tredje etasje i leilighet. Og det hadde vært greit å ikke bytte ut vognen etter 6-7 mnd... Student...

Noen som har noen tips, forslag? Setter pris på alle råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg syntes også det var så vanskelig å få noe oversikt....holdt nesten på å gi opp, hehe. Jeg ville ha vogn for hele perioden, og kjøpte en teutonia fun, med svingbare hjul foran. Det var lett å manøvrere, en grei softbag som kunne tas ut og bæres rundt overalt, veldig greit feks å ta med inn på cafe:-) Var og er kjempefornøyd med vognen. Men når vinteren kom fungerte dessverre ikke de svingbare hjulene så godt her jeg bor, pluss at jeg går en del tur på mye ulendt terreng. Kjøpte derfor en city cross som jeg er utrolig godt fornøyd med. Brukte teutonia softbagen i city crossen før jeg la ungen direkte i sportsdelen.

City crossen er veldig lett, og veldig god å trille, kommer frem overalt. Teutonia'n var ikke så grei å få inn på bussen faktisk, hvis du skulle ha hjelp visste ikke folk hvor de skulle ta i hen. Hadde jeg glemt å sikre forhjulene svingte vognen ut i første sving.

Min erfaring er at det er veldig vanskelig å finne en vogn som holder hele perioden:-) En god bagvogn blir ofte for tung når ungen nærmer seg året. For min del vil jeg si at jeg nok kommer til å bruke city crossen lenge, selv om den er firehjuling er den veldig lett og så god!! ellers vet jeg at mange skryter av tfk, oth og easywalker (lette 3-hjulinger).

Ble litt langt dette;-)

Skrevet

Du har i hovedsak tre alternativer å kjøpe:

Duovogn - ett understell med to ulike deler; en liggedel du bruker i starten og en sportsdel du bytter til når ungen kan sitte opp. Dette ser jeg for meg er perfekt om du bor i hus og ikke trenger å bære med bagen inn. Da har du en litt stor og god bag som babyen kan sove ute på verandaen i og som har plass til voksipose. Senere bytter du til sittedelen.

Kombivogn - ett understell med sportsdel og i tillegg en bag (softbag) som kan settes inni sportsdelen. Denne vil jeg anbefale deg fremfor duo siden du må bære til tredje etasje. Her er det ulike typer, noen med lettere og mindre bag enn andre, du får kikke. Jeg personlig har likt Simo sin veldig godt, god og stor bag (plass til Voksi) og stødig vogn, men jeg vet andre har vært veldig fornøyd med Teutonia, som har en lettere bag og vogna er kanskje litt mindre. Du kan si forskjellen på kombi og duo er at kombien blir litt tyngre å kjøre med bagen i. Du drar rundt på sportsdelen også (men, dette er virkelig ikke noe problem altså!). Jeg vil helt klart anbefale deg en kombivogn.

Bagvogn og sportsvogn - her kjøper du to ulike vogner, først liggevogn som da ofte er litt stor og god (større enn kombi) og så kjøper du en annen type sportsvogn senere. Det er mulig det går an å legge en softbag i bagvogn, dette er jeg ikke sikker på selv.

I tillegg kommer du sikkert til å få lyst på en trille (f.eks. paraplytrille) som er lettere å legge sammen og ta i bil og med på reise. Dette behovet melder seg senere, så vent med det...

Lykke til!

Skrevet

Kjenner meg igjen. Jeg leste og leste og kikket i butikker og leste videre... På alle typer, jeg var åpen for det meste. Men jeg synes det med vogner blitt en litt syk greie, og jeg kan ikke forstå at noen har behov for tre-fire vogner til en unge. Men det er nå min mening.... Uansett, jeg landet på en Teutonia Mistral (2006-mod) og er kjempefornøyd! Jeg er så glad i vogna mi, at jeg ikke kunne tenke meg å bytte! Poden er nå passert 15 mnd, og jeg regner med å bruke den ut vognperioden. Vi har en liten paraplytrille i tillegg, men den er så og si aldri i bruk, for jeg synes ikke den er halvparten så god å trille. I tillegg er jeg bare SÅ fornøyd med å kunne snu håndtaket og slippe vind/sol/regn i fjeset på junior, full liggestilling, god kalesje og stormtrekk. Vogna er i tillegg liten og lett og fikk plass i vår Ford Fiesta, som vi hadde i starten. Jeg hadde softbag, og brukte Voksi oppi der i mange måneder! Så det er bedre plass enn mange tror. Vi importerte fra Tyskland, og da ble ikke prisen så ille heller. Det eneste minuset jeg kan komme på er at regntrekket som følger med ikke er noe særlig. Men jeg har kjøpt et nytt, Teutonia det også. Lykke til med valget!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...