Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #1 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei! Min samboer skal ta deler av en doktorgrad i USA og vi kommer til å være der når jeg skal føde. Vi drar ikke før jeg er 6 mnd. på vei, men det kan være greit å vite hva man bør gjøre i forkant. Noen som vet hvem jeg bør kontakte? Satser på fortsatt medlemsskap i folketygden. Kan en kontakte sykehusene direkte eller må en ringe legekontor e.l? Vi skal bo ca. en time fra San Fransisco så hvis noen har noen erfaringer setter jeg pris på alle tilbakemeldinger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9258664-f%C3%B8dsel-i-usa/
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2007 #2 Del Skrevet 12. mai 2007 Hadde villet få anbefaling av noen når du kommer bort. Spør litt rundt etter en god OB/GYN (det er en lege som er videreutdannet innen graviditet/fødsel). Det fungerer desverre ikke som de norske "legekontorene" alt har å gjøre med anbefalinger og hvilke forsikring du har. Ikke sikkert alle leger heller godtar "folketrygden" som forsikring. Anbefaler også å møte opp så tidlig som mulig fylle ut alle papirer (som det alltid er masser av) og begynne å "bygge personlig forhold" til din OB/GYN. Ta med alle papirer ifra Norge og få de oversatt på forhånd! Siden alt er privat og alle pasienter er "business" for alle leger kan det kjennes litt rart å komme ifra det norske systemet. Men du får god oppfølging og alt du ber om! Lykke til Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9258664-f%C3%B8dsel-i-usa/#findComment-9277934
MomInUSA Skrevet 14. mai 2007 #3 Del Skrevet 14. mai 2007 Jeg tror nok du boer sjekke grundig med folketrygden for aa se om du er dekket.... spesielt hvis du ikke er student naar du er der. Vaer sikker paa at du vet hva du har rett til foer du drar. Du boer ikke ta som en selvfoelge at folketrygden dekker deg. I USA har de ikke noedvendigvis jordmor som i Norge, men som hun over skriver OB/GYN som er speisalisert innen omraadet. Du kan ogsaa velge jordmor om du vil, og det varierer nok litt hvor vanlig dette er fra sted til sted. Ta kontakt med sykehuset der du skal bo - I god tid - og hvis det er mer enn et sykehus, saa maa du nok undersoeke litt. Her er legene tilknyttet (ansatt av) sykehuset, men det kan variere fra sted til sted. Det finnes nok private ogsaa. Men jeg tror nok kanskje det er vanlig at OB-GYN legene er tilknyttet sykehuset, siden de er der titt og ofte.... Det er slik her at legen din (ob/gyn) er den som foelger deg opp under graviditeten og moeter opp paa sykehuset og tar imot barnet ditt. Naa vet ikke jeg hvordan det er i norge da, men det virker som dere i Norge maa forholde dere til jordmor, fastlegen og foeden - mens vi her borte bare forholder oss til legen vaar. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9258664-f%C3%B8dsel-i-usa/#findComment-9296296
emirense Skrevet 14. mai 2007 #4 Del Skrevet 14. mai 2007 Hei! Jeg er selv gravid i USA, og er enig med de to forrige om at du må sjekke med Folketrygden (nå NAV) om du er berretiget medlemskap utenfor EØS. Du vil da kunne "medical insurance" gjennom HSI/Choice Care som NAV i Norge samarbeider med. Min erfaring (samt flere jeg har snakket med her) er at de færreste leger tar denne forsikringen, men dersom du er berretiget vil du kunne kontakte lege og opplyse om at du er "self pay" og så kunne få refundert alle utgifter. All oppfølging i fht graviditet dekkes i utgangspunktet av NAV dersom du er berretiget medlemskap her. Selve fødselen på sykehuset som koster ca 20.000 USD vil trolig dekkes direkte av NAV (igjen dersom du er berretiget medlemskap). Jeg ville begynt med å ta kontakt med NAV. Gjennom HSI/CC skal de også kunne anbefale leger, men det beste er viss du får kontakt med noen i San Fransisco som kan anbefale en lege (og gjerne et sykehus). Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9258664-f%C3%B8dsel-i-usa/#findComment-9300185
californiamama Skrevet 14. august 2007 #5 Del Skrevet 14. august 2007 Hei Jeg bor også en time fra San Francisco (men er på flyttefot til Texas). Hvis du fortsatt er medlem av folketrygden MÅ du få HSI-kort som fungerer som vanlig amerikansk helseforsikring. ALT er dekket under svangerskap (jeg hadde et forholdsvis komplisert svangerskap denne gang, gikk en periode til UL hver 14. dag, men har ikke sett noen regning. Uten HSI-kort, (men med medlemsskap i folketrygden) må du betale alt selv, og få tilbakebetalt av Folketrygden etterpå. Veldig tungvindt. Nå vet jeg ikke hvor du skal bo; men hvis det er Silicon Valley, så kan jeg i alle fall anbefale jordmødrene Lin Lee og Olga Libova i Altos Oaks Medical Group (holder til på El Camino Hospital i Mountain View) Jeg gikk vekselvis til kontroller hos Lin og Olga (var innom en OB på samme legekontor et par ganger), og da fødselen nærmet seg byttet de på å ha vakt, slik at jeg helt sikkert fikk en av dem som jordmor ved fødselen. De var helt fantastiske. Det er forresten vanlig her at du får "din" OB(fødselslege)/jordmor fra svangerskapet når du føder. Veeeeldig få jordmødre som er godkjent for sykehudfødsler her. "Mine" to er de eneste i dette området, men vet det finnes noen i San Jose. La plutselig merke til at det er en stund siden du la inn innlegget ditt, men trykker nå på lagrknappen likevel, i tilfelle det fortsatt kan være til hjelp for deg. I alle fall; lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9258664-f%C3%B8dsel-i-usa/#findComment-10088702
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå