Gå til innhold

KRISE!!! Jeg mister sannsynligvis muligheten til støtte i permisjonen min...

Forandringfryder ♂♂♂

Anbefalte innlegg

Jeg er fulltidsstudent på 2 året og tok det som en selvfølge at jeg ville få støtte fra lånekassen neste semester. Men nå viser det seg at jeg sannsynligvis ikke kommer inn på 3 året siden jeg ikke får fullført alle eksamene denne våren!!! :o( Jeg har ikke studiekompetanse, og da krever de at man har bestått alle fag enten i 1 eller 2 klasse for å komme inn på 3 året, jeg mangler 1 fag fra 1 klasse. Dette hadde jeg jo ingen anelse om... Huff, nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre, vi klarer det ikke økonomisk om jeg ikke får noen penger et helt år....

Dette var det aller aller siste jeg trengte akkurat nå....

Noen med erfaringer om hva man kan gjøre?? Smutthull??

Fortsetter under...

hm, få til en ordning med skolen om at du skal ta dette ene faget parallelt med tredjeåret. Da ordner det seg, tenker jeg!

(mange som har hengefag, som de lover å ta første halvåret, osv. så får du se om du må ta dette faget i permisjonstida, eller at du kan utsette det også! tur til rådgiver! det er trikset!)

Mannen min har gjort dette to ganger alt. Kom inn på master under forutsetning at han tok et ekstra fag han ikke hadde i bacheloren sin, osv. ikke noe problem i det hele tatt.

Jeg har vært på telefonen i hele dag. Problemet er at BI er utrolig lite fleksible når det gjelder studiene, samtidig som at de som sitter på studieveiledning ikke har greie på jobben sin... Utrolig frustrerende!

Jeg gir meg ikke før jeg finner en løsning, om jeg så skal lage et rabalder uten like!

i verste fall går du inn på det som kalles "restetorget" på diverse høgskoler (feks Høgskolen i vestfold) og søker deg inn på et hvilket som helst studium som ikke har fått nok søkere i år. Dermed er du sikret studieplass fra høsten av som du kan ta permisjon fra!

Lykke til, håper det ordner seg med den utdanningen du er i!! la oss høre hvordan det går da!

Annonse

ånei, sant, studiekompetansen ja.

Eller, det går noen ganger, spørs på hva du har å ta av av alderspoeng og arbeidspoeng. Førskole kan man komme inn om man har jobbet i barnehage noen år etc.

Eller så kan man jo kanskje melde seg opp til videregående-kurs?

Som forsørger og over en viss alder skal man fremdeles kunne få fødselsstipend, så vidt jeg vet..

(sjekk lånekalkulatoren for sikkerhetsskyld)

Takk for støtte og gode råd!

Nå sender jeg først og fremst inn permisjonssøknad for resten av dette skoleåret sånn at jeg får støtte for sommeren, det har jeg uansett krav på nemlig! :o) Så får jeg bruke sommeren til å kjempe saken min videre. Akkurat nå orker jeg ikke...

Men det høres jo vanvittig merkelig ut at man mister retten til fødselsstipend FORDI man føder i skoleåret!! Det er jo i prinsippet det som skjer her, det er jo kun fordi jeg har en utrolig dårlig timet termin midt i eksamen at jeg ikke får fullført skoleåret, og derfor ikke kommer inn på 3 året...

Jaja.. Skal holde dere oppdatert jeg!!

Lykke til videre med graviditet og studier! :o)

Er ikke reglene fra lånekassen at du må ha studert de siste 6 månedene før permisjon? Da skulle jo du oppfylle kravet og få penger hvis du er fødeklar nå? Så kan du avtale med skolen om å ta det manglende faget i løpet av permisjonstiden og starte på neste skoleår neste år?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...