Gå til innhold

Ny på forumet

Sunze

Anbefalte innlegg

Flott forum - og nyttig lesing. Jeg er inne i en ny prøveperiode. Jeg har to flotte barn, og tre ufrivillige aborter. I tillegg var ikke nr. så enkel å lage :-) Tok vel ca. 1,5 år . Det har tatt meg mange måneder med grubling frem og tilbake - om jeg er klar for å prøve igjen. Og nå er jeg der :-) Men har en del tanker rundt det når graviditeten da blir et faktum. Leser her inne på forumet at det finnes en del hjelpemidler som kan bidra til å øke sjansene... Jeg har ikke vært til utredning, og fikk høre at det er sånt som skjer, og dette at alle mister.. Jeg har mistet to i uke 6 og en i uke 9. Denne gangen ønsker jeg å gjøre alt som står i min makt til at dette skal bli fullbyrdet. Ønsker ikke å fremstå som overhysterisk heller overfor legen , men er det vanlig å bli utredet /få hjelpemidler for å unngå ytterligere ufrivillige aborter ?

Fortsetter under...

Heisann og velkommen inn hit :-)

Det var trist å lese at du har mista 3 ganger, det er tøft å gå igjennom. Når du har mista 3 eller flere med samme partner så har du krav på full utredning for habituell abort. Og mange får medisiner som hjelper dem. Jeg går på metformin, og i tillegg skal jeg ta Albyl-E (blodfortynnende) og crinone (progesteron) i neste graviditet.

Bare spør om du lurer på noe :-)

Klemmer!

Ja, du har faktisk krav på å bli utredet for habituell abort etter å ha mistet tre ganger!

Men, det er ikke alle sykehus der dette går automatisk, desverre... Det kan nok hende du må spørre om dette selv....

Noen får svar på hvorfor de mister gang på gang og får behandling for dette. Andre (desverre de fleste) finner ingen årsak, men får likevel en del medisinsk behandling som har vist seg å redusere SA/MA.

Hva slags oppfølging/ behandling man får varierer fra sykehus til sykehus, derfor er det så godt å ha alle her inn og rådføre seg med=)

Så sspør og grav, vi er her for å hjelpe hverandre!

Lykke til!!

Hei sunze og velkommen i klubben :-) Lei for at du også har mistet mange ganger... :( Håper du kan finne trøst og støtte her inne!

Leser at du har mistet tre ganger, og som de andre sier: da har du krav på utredning. Du skriver at du har to flotte barn - så heldig du er!! Forstod ikke helt på svaret ditt om du hadde hatt tre ufrivillige aborter på rad eller om disse var innimellom/før/etter de vellykkede svangerskapene, men dessverre er det slik at for å få utredning må man ha tre ufrivillige aborter på rad (altså ikke barn imellom). Har jeg ihvertfall lest. Uansett skjønner jeg at du har grublet mye på en ny graviditet. En ufrivillig abort er en kjempepåkjenning uansett.

Jeg har "bare" hatt to ufrivillige aborter, men vil likevel ta alle forhåndsregler jeg kan hvis jeg blir gravid igjen. Vil gjerne ha blodfortynnende (for å få god flyt gjennom morkaka) og progesteron (for å hjelpe kroppen å "holde" på babyen frem til morkaka tar over produksjonen ca. i uke 12).

Håper dette hjelper - hvis bare jeg finner en lege som vil gi meg det... Ikke alle leger som vet like mye tydeligvis, men derfor er det supert med et forum som dette hvor vi kan dele erfaringer! :-) (har selv fått tips her inne og har en "date" med en bra gynekolog snart!)

Håper du får glede av forumet her :-) Lykke til!!!!

Klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...