Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har lest engang at det er mannens sædceller som bestemmer barnets kjønn.

Noen av dere som vet mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange sier at det er mannen som bestemmer ja. Hvis sædcellen har et Y-kromosom blir barnet en gutt, og hvis det har et X-kromosom blir barnet en pike. Altså er det faren som bestemmer barnets kjønn. MEN: Det finnes også rapporter som antyder at forhold ved moren er av større betydning for barnets kjønn. For eksempel har det vært antydet at mødre med høyt østrogennivå oftere får jenter, mens mødre med høyt testosteronnivå oftere får gutter. Dette vil i såfall kunne forklares ved at morens hormonnivå påvirker fosterets overlevelsesevner.

Det bør påpekes at mange av de påståtte faktorer som påvirker barnets kjønn er spekulative, på samme måte som det er kjent mange tvilsomme metoder for å aktivt påvirke om man får gutt eller jente. Poenget mitt er at det er logisk kortslutning å slutte at det er faren som bestemmer barnets kjønn, og at det finnes fornuftige grunner til å tro at forhold ved moren faktisk påvirker barnas kjønn mer enn faren.

Håper dette kunne hjelpe deg med spørsmålet ditt :)

Skrevet

ja takk, det var veldig informativt:-)

Etter å ha opplevd å miste et friskt og nydelig barn,så betyr jo selvsagt kjønn ingenting-men det jo artig å undre på.

Lykke til med gullet ditt.Kjenner at jeg har så lyst å være glad, men tør ikke helt siden jeg bare er i 6. uke..

Skrevet

Joda, men det er jo allikevel mannen som "bestemmer" kjønnet. Altså er det mannens sædceller som bestemmer kjønnet på det befruktede egget, men så er det opp til mors kropp om den vil velge denne befruktningen bort, eller beholde den slik at den utvikler seg videre. Det var det du mente, ikke sant?

Dvs at dersom mannen bare produserer x-sædceller vil dette paret aldri kunne få en gutt selv om mors kropp "velger bort" alle jenter. De vil da spontanabortere hver gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...