kvirrevirrevitt Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Jenta vår er sen m å snakke (er nettopp fylt tre og snakker lite-men viser god forståelse, setter såvidt sammen to og tre ord, en sjeeelden gang fire, men bruker i løpet av dagen veldig lite av ordforådet sitt) og har veeeldig dårlig uttale. Har nettopp vært hos ørespesialisten, og trommehinna er visst helt slakk på høyre øre+væske i mellomøret. Venstre øre har litt undertrykk men ellers fint og hører bra på det. Noe nedsatt på høyre. -Men ikke nok til at det burde har forårsaket noe språkvansker, mente han.. Så ut som om d var på bedringens vei, så han ville ikke gjøre noe fåreløpig; vi fikk ny time i slutten av juni ...MEN hun har i lengere tid...så lenge vi kan huske, -nesten... plukket seg noe voldsomt i -nettopp- høyre øre. Da hun var mindre tenkte vi ikke over det, for hun hadde det m å "kose" øret når hun var trøtt, men ettersom hun har blitt større så har vi lagt merke til at det virker som om det er noe som plager henne; hun stopper opp selv om hun er "oppslukt" av leken, og peller seg i øret med et plaget utrykk (men virker ikke nødvendigvis som om det er vondt) For ca en mnds tid siden gikk jeg til legen m henne ang dette, og fikk nærmest maset meg til øredråper, som HJALP!!! Hun sluttet HELT å plukke seg i øra! -Som har vært en daglig ting (med varierende intensitet) de siste to åra, ihvertfall!! -men så begynte det igjen nå da hun ble forkjølet for en uke siden, men ikke så ille som før. Ørelegen så ikke ut til å legge noesomhelts vekt på noe av dette.. ..men som han selv sa, så har hun dott-følese i venstre, og litt "kneppelyder" og dott i høyre. Men som sagt så trodde han ikke dette hadde påvirket språket. Unnskyld meg; Hvis man har dott i ene og lyder+litt nedsatt hørsel på andre øra, konstant, og vi kan regne m at dette har pågått like lenge som hun har plukka seg i øret.. -Så må vel det påvirke deg litt? Om du tekninsk sett alikevel hører godt, så må det vel, om ikke annet, være veldig distraherende???? Vi veit jo alle at det er jo nesten som å være under vann å ha dotter i øra?? Hva tror dere.... Hører til m historien at vi er tospråklig familie som snakker blandings engelsk-norsk hjemme...
Lille Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 "Hører til m historien at vi er tospråklig familie som snakker blandings engelsk-norsk hjemme..." Tror du har mye av svaret her ;-) Har hun tatt hørselstest? Altså den testen hvor de setter ørepropper inn i ørene og måler hvor godt hun hører?
Dailis Skrevet 15. mai 2007 #3 Skrevet 15. mai 2007 Jeg har ørebarn og har og en frustrerende erfaring med noen ønh leger. Væskefyllte mellomører kan gi et mekanisk tap på ned i 60 Db, dvs taleoppfattelsesgrensen. Så selvsagt kan dette gi problemer med språkutviklingen, når det er ensidig og i tillegg varierende vil heller ikke barnet utvikle kompenserende lyttestrategier, så mange hører ikke skikkelig etter, og for å feste begreper er disse barna nødt til å høre det utrolig mange ganger mer enn normalthørende barn. At det er et tospråklig hjem vil heller ikke hjelpe, kanskje en ide å bruke ett språk hjemme om hun sliter med språkutviklingen, uansett synes jeg du burde henvise henne til ppt for utredning og ta det derfra. Jeg har spesialister i familien, og studerer noe av det selv, så om du lurer kan du bare sende en pm så kanskje jeg kan hjelpe noe. Jeg har ett skikkelig mellomørebarn, og ett som er en del plaget, så jeg har hatt noen runder med systemet. Takk og pris at jeg har god hjelp av familie.
Dailis Skrevet 15. mai 2007 #4 Skrevet 15. mai 2007 Mener du å måle emisjonene? Som de flere steder i landet gjør på nyfødte? Det gir bare en indikasjon, selv noen døve har utslag på denne. Men min ene hadde utslag på ene øret, men det skulle det ikke ha blitt da det var et tap. Dette måler heller ikke hvor bra man hører, men om det kan være et tap der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå