Anonym bruker Skrevet 10. mai 2007 #1 Skrevet 10. mai 2007 Andre som har barn på 2.5 år som ikke snakker? Sønnen min sier få ord bare.......
Salsa Skrevet 10. mai 2007 #2 Skrevet 10. mai 2007 Veldig forskjellig språkutvikling i den alderen der. Hvis du er bekymret, så kanskje du bør kontakte HS? Kan ikke hjelpe deg, men jeg vet om en annen gutt på 2,5 år som heller ikke sier mye. Setter ikke sammen setninger, bare to og to ord osv. Foreldrene bekymrer seg ikke, så jeg vet ikke hvor vanlig det er. De har en gutt til (eldre) som visstnok var akkurat lik, og han prater helt normalt nå, så de tar det med ro. Men, hvis du altså er bekymret så hør med HS.
mammatil4gull Skrevet 11. mai 2007 #3 Skrevet 11. mai 2007 jeg hadde det .min sønn på 7 år i dag hadde omtrent ikke språk før han var 3,5 år .... han sliter fortsatt med språket og skal begynne med støttetimer på skolen fra høsten av ... og han har logoped og ppt... du kan prøve å ta det opp med hs , men jeg kom ikke noen vei .. eventuelt få henvisning til øre nese hqals og få sjekket hørselen .... ikke bare den på hs .... det kan være han ikke hører ordlydene helt . lurer du på noe så bare send pm
mamma'n til A. og tvillingene Skrevet 11. mai 2007 #4 Skrevet 11. mai 2007 Hei. Høres nesten ut som min datter. Hun er 2 år og 5 mnd. og sier veldig lite. Hun babler i vei og har noen ord, men det er mest hjemme og lite i barnehagen. Hun har vært endel syk så vi lurer på om hun kan være litt usikker på pratinga og at hun trenger å være helt trygg på at hun faktisk klarer å uttalt ordene før hun sier noe. Vi har hatt to timer hos logoped, men der vil hun ikke si så mye, men logopeden er ikke bekymret for utviklingen hennes, så lenge det kommer noen ord og hun ikke er eldre enn hun er så har vi fått beskjed om å ikke bekymre oss, fortsette som før med å snakke med henne og lese for henne.
2 søte små gutter Skrevet 11. mai 2007 #5 Skrevet 11. mai 2007 Når vi var på 2-årskontroll mente hs at han snakket for lte, sa da bare noen få ord, og satte såvidt sammen to ord. Men så noen uker etter sa det bare pang, og han snakket som en foss. Så det er nok individuelt, men synes du skal kontakte hs hvis du er bekymret.
Guttemamma x 3 Skrevet 11. mai 2007 #6 Skrevet 11. mai 2007 Har en på 2 år og 3 mnd. som heller ikke snakker noe særlig. Spurte i barnehagen, men de var ikke bekymret. De sa at det viktigste i den alderen er språkforståelsen. D.v.s. at han forstår hva som blir sagt.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #7 Skrevet 13. mai 2007 Jeg er språklærer, og vil gjerne berolige deg litt. Syns han er altfor ung til at du skal bli bekymret. Bhg har helt rett når de sier at forståelse er det viktigste, - han HAR språk, men velger foreløpig å ikke bruke det. Om to mnd kan situasjonen være helt annerledes, kanskje han prater sm en foss.
Anonym bruker Skrevet 13. mai 2007 #8 Skrevet 13. mai 2007 Hvordan kan du som språklærer si at det ikke er noe å bekymre seg for? Hvor gammelt skal barnet være før foreldrene bør bekymre seg? Forskere i språkutvikling mener folk bekymrer seg altfor lite når det gjelder barns språk, slik at barn med behov for læring/mestringstrening kommer altfor sent i gang med trening. Forskere går ut med at jenter som er 2 år og gutter som er 2,5 år som ikke har såpass med språk at andre (utenom nær familie og nære venner) kan forstå hva barnet sier, er grunn til stor bekymring og viktig å få videre i systemet.
Anonym bruker Skrevet 15. mai 2007 #9 Skrevet 15. mai 2007 Få sjekket hørselen! Nevøen min hadde nesten ikke språk før han ble 3 år, men det viste seg at han hørte veldig dårlig, så de fikk satt inn dren, og nå går skrævla som bare det!!
Oljedamen Skrevet 15. mai 2007 #10 Skrevet 15. mai 2007 Hos oss viste det seg at det er hovnemandler og polypper som gjør at guttungen brukte så lang tid på å lære å snakke han fikk rett og slett ikke frem ordene, nå skal han straks opereres så får vi håpe det går bedre etterpå... han prater i vei nå men det er meget nasalt
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 19. mai 2007 #11 Skrevet 19. mai 2007 Småen min snakket omtrent ikke i det hele tatt da han var 2år og begynte i bhg. Han var den eneste i bhg som ikke snakket. Han sa mamma, pappa, hei, hadet, vov vov... Ja det var vel det eneste. han forstod MYE men ville ikke snakke selv. Virket ikke som han klarte det. Etter to mndr i bhg løsnet det for ham. Nå er han den som snakker best på sin avdeling!!! Har gått i bhg i ca 7 mndr. Helt utrolig. Nå skulle vi ønske han tok seg en pause av og til. Hvis han ikke har noe å snakke om, synger han eller fortelle historier som er løgn fra ende til annen. hehe.... Slapp av. Språket kommer plutselig! )
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2007 #12 Skrevet 22. mai 2007 Tusen takk for mange gode svar =) Har snakka med hs og hun sa at hvis han ikke hadde begynt å snakke til han var 3 år så kontakta de logoped. Har også tenkt litt på det med hørselen, men han hører veldig godt egentlig. Han skal snart begynne i barnehagen, og da håper jeg han begynner å prate, mange som sier det i hvertfall. Må legge til at han er født prematur også, så kanskje d har noe med saken å gjøre at han er litt sen. Tusen takk for god støtte =) Hovedinnlegger
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå