Mai-mamma! Skrevet 10. mai 2007 #1 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei! Jeg er 37+6 og gutten vår har lagt seg godt til rette i seteleie. Legene sier det er små sjangser for at han vil snu seg nå siden han ligger med bena rett opp. På mandag var jeg på ul og tok røntgen av bekkenet. Babyen veide ca 3200 gram allerede, og jeg fikk beskjed om at så lenge han er under 4 kg så bør ikke setefødsel noe problem. Jeg skal på ny ul 18 mai for å se hvor mye han har vokst da. Jeg er så usikker på hva jeg vil og klarer ikke tenke på noe annet. De sier jo at det beste er at det skjer naturlig, men at ofte ender det jo i hastekeisersnitt. Gutter legger jo vanligvis fortere på seg på slutten enn det jenter gjør også, og da vil jo gutten vår fort bli nærmere 4 kg spesielt hvis jeg går over termin. Dette er mitt første barn, og jeg har aldri vært redd for tanken på å føde før. Men jeg er kjempe redd for å føde en baby på nærmere 4 kg i seteleie og vurderer keisersnitt selv om det også skremmer meg. De vil forresten ikke prøve å snu han fordi morkaka mi ligger på fremsiden, og da er det vist ikke så bra å klemme så mye på magen. Håper fødselen starter før den 18 mai så jeg slipper å ta noe valg. Vil jo gjøre det som er best for gutten min, men er så redd. Noen andre som kjenner seg igjen eller kan gi noen gode råd?! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9251642-andre-som-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-velge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
På'n igjen:)!! Skrevet 10. mai 2007 #2 Del Skrevet 10. mai 2007 Hei! Er i samme situasjon som deg. Dvs jeg er 35+2 så den kan jo fortsatt snu seg, men den ligger med rompa godt ned... så jeg har mine tvil... Skal på ny kontroll på tirsdag og hvis den fortsatt ligger i sete så er det snakk om å prøve å snu den. Men jeg vet ikke om jeg vil det... Er jo en liten risk for at noe går galt under snuingen og den risken vil jeg helst ikke ta! Har morkake som ligger til venstre foran magen, men sist jeg var på kontroll sa legen ingenting om at den var i veien for å snu. hm... Kjenner meg veldig igjen det du skriver om seteleie eller KS. Synes det er kjempevanskelig selv! Har hørt at helsepersonell i norge vil anbefale setefødsel nesten uansett (med mindre bekkenet er for lite selvfølgelig). Men de målene de tar av babyen, stemmer jo ikke alltid. Har hørt om flere som har fått målt babyen rett før fødsel og når den kommer ut så er flere hundre gram feil! Og det er jo litt skummelt ifht setefødsel! Og som du sier mange setefødsler ender jo i keisersnitt uansett og da er det jo bedre å ha et planlagt KS enn ett hasteKS! Men så er det jo det med fostervannet som ikke blir presset ut av lungene ved KS og hormonene som ikke setter i gang på samme måte som ved vanlig fødsel så det kan bli vanskeligere med amming... Også er det jo en operasjon! Og man bruker jo lenger tid på å komme seg. Nei jeg vet sannelig ikke hva jeg skal gjøre, tenker masse på det! Det eneste jeg vet er at jeg vil gjøre det som er minst risikofylt for bebis, men jeg vet jo ikke hva det er!!!! Kjenner en som jobber på sykehus og hun sa at hvis hun var i samme situasjon ville hun uten tvil valgt KS, selvom hun egentlig ikke skulle anbefale det... Vel dette var jo ikke akkurat noen råd til deg, for jeg sliter jo med de samme spørsmål som deg, men tenkte jeg hvertfall kunne dele tankene mine med deg. Og hvis du får noen gode råd så del dem gjerne med meg!!! Hvilket sykehus skal du føde på? Håper det skjer snart da så slipper du å ta noen valg som du skriver!!! Uansett lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9251642-andre-som-synes-det-er-vanskelig-%C3%A5-velge/#findComment-9252513 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå